Na virtuální adrese sídlí v Česku 64 tisíc společností. Z celkového počtu je to zhruba každá osmá, vyplývá ze statistik společnosti CRIF. Na některých z nich se nachází velké množství firem s problémy.
Osmina společností v Česku má pouze virtuální sídlo. Mnohdy se jedná o ty nejproblémovější
„Na řadě adres se výrazně koncentrují společnosti, které si s sebou nesou jednu nebo více varovných informací, například je s nimi vedeno insolvenční řízení, případně je na jejich majetek vyhlášena exekuce. Dále jde o nespolehlivé plátce DPH, dlužníky na zdravotním pojištění a společnosti, jejichž statutární zástupce má bydliště na městském úřadě,“ uvedl hlavní analytik společnosti CRIF Jan Cikler.
Takzvané virtuální sídlo využívají firmy pro zápis do obchodního rejstříku, fyzicky však na dané adrese nesídlí. Virtuálních sídel je aktuálně v Česku dvě stě. Na dvanácti největších takových adresách společně sídlí aspoň tisíc obchodních společností. Nejvíce firem má své virtuální sídlo na adresách na Praze 1 a Praze 4.
Největší virtuální adresa v Česku je sídlem pro skoro pět tisíc společností
Na jedenácti virtuálních adresách je celá desetina firem v insolvenci. V Česku se přitom v platební neschopnosti nachází jen jedno procento firem. Minimálně desetinu nespolehlivých plátců DPH pak registruje 63 virtuálních adres. Na Mlýnské 326 v Brně je to dokonce pětina z 607 společností.
Velké množství firem v exekuci najdeme na 20 virtuálních adresách. V exekuci je skoro pětina firem na adrese Starý Most 336 v Mostu a skoro šestina jich je na Budapešťské 1491 v pražské Hostivaři. Nejvíce společností se statutárním zástupcem, který má bydliště na obecním úřadě, má sídlo v Praze-Karlíně na Sokolovské 231. Jedná se o dvě třetiny zde sídlících firem.
Fakt, že společnost nemá standardní sídlo, může být pro její obchodní partnery varovným signálem. „Obecně lze říci, že zákazníci a obchodní partneři by měli být vůči společnostem sídlícím na virtuálních adresách ostražití a prověřit si je více do hloubky. Poctivé společnosti sídlící na virtuálních adresách by však měly více dbát na to, v jaké společnosti se nacházejí a jak to může ovlivnit jejich obraz u obchodních partnerů či zákazníků,“ varuje Cikler.