Nepropouštíme, omezujeme výrobu

Mladá Boleslav/Stuttgart - S očekávaným celosvětovým poklesem produktivity ekonomik jako první narazil automobilový průmysl. Zástupci odvětví ve Spojených státech jdou s prosíkem za vládou. Evropské automobilky naopak řeší avízo nižšího odbytu v příštím roce samy, a to omezením výroby. Největší česká automobilka Škoda Auto zkracuje pracovní týden na čtyři dny, zatím do června. Německý Daimler prodlouží svým zaměstnancům vánoční svátky, i poté ale bude vyrábět méně. Ke standardnímu provozu by se měl výrobce například Mercedesů vrátit až v březnu.

„V rámci zachování zaměstnanosti se Škoda Auto rozhodla pro čtyřdenní pracovní týden v první polovině roku 2009,“ oznámil mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Lidé zůstanou doma za 75 procent průměrného výdělku, v únoru navíc s denním příplatkem 50 korun. „Lidé nebudou mít tak zásadní ztrátu na svém výdělku, což je zejména v této době důležité,“ chválí politiku firmy známý odborář Josef Středula. Ještě předtím Škodovka přeruší výrobu úplně. Haly utichnou už za týden, odstávka potrvá až do 13. ledna.

Podobná situace panuje i jinde v Evropě. Německý Daimler posílá svoje zaměstnance na prodloužené zimní prázdniny. Ve 14 závodech koncernu Daimler, v nichž pracuje dohromady kolem 150 tisíc lidí, budou vánoční prázdniny trvat až čtyři týdny. Následná zkrácená pracovní doba byla zatím dohodnuta ve třech závodech. Zaměstnanci ve výrobě by přitom během té doby měli dostávat 90 procent obvyklé čisté mzdy.

Konkurenti BMW a Audi plánují regulovaný provoz také. Německý Volkswagen, švédský Saab a Volvo zase chtějí od svých vlád záruky na úvěry. Auta totiž nekupují hlavně firmy, na které dolehla recese. Situace dostává do úzkých i dodavatele. Plánují propouštět třikrát víc než výrobci aut. Jako z jiného světa působí zprávy od kolínské TPCA. V příštím roce plánuje vyrábět víc a dokonce nabírat nové lidi.

Načítání...