Monopol polské železnice narušil český dopravce. Linku do Krakova nabídl Leo Express

2 minuty
Události ČT: Čeští vlakoví dopravci pronikají do zahraničí
Zdroj: ČT24

První český osobní dopravce vstoupil na polskou železnici. Leo Express zavedl pravidelnou linku do Krakova. Další rozvoj za hranice ovšem chystá i konkurence.

Po dvou letech jednání a mimořádných investic se českému soukromému dopravci podařilo prolomit monopol na polských železnicích. „Trvalo to déle, než jsme si přáli. Je vidět, že Poláci ještě nejsou zvyklí na konkurenci na trhu železniční dopravy,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Leo Express Peter Köhler.

Polsko má jedno z nejnižších využití železnice na obyvatele v Evropě, a zde vidíme velký potenciál.
Peter Köhler
výkonný ředitel společnosti Leo Express

V příštím roce plánuje dopravce přidat do svého jízdního řádu další linky do Polska. Rozsah expanze bude nicméně záviset na tom, jak se povede jejich první „polské“ lince. Její provoz je zatím limitován i rozsáhlými omezeními na polské železnici. Spoje do Krakova nyní jedou podle mluvčího kvůli výlukám o hodinu a půl déle než při cestách zpět.

Vlastní spojení do zahraničí mají jenom soukromí dopravci

Zahraniční spoje sice provozují také České dráhy, avšak jejich vlaky na hranicích přebírají zahraniční dopravci, a to včetně výměny palubního personálu. O vlastní spojení do cizích zemí se tak teď starají pouze soukromí přepravci. Kromě Polska jezdí vlaky Leo Expressu také na Slovensko, nejdále do Košic. 

Konkurenční RegioJet jezdí zase do Rakouska, avšak klíčovou zemí je pro něj Slovensko. Na některých trasách je v něm největším železničním dopravcem. „Mezi Prahou a Košicemi denně přepravíme až tři tisíce cestujících. Důležitá je ale také trasa Praha–Bratislava. Tam se chystáme od prvního září zavést čtvrtý pár spojů,“ přiblížil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

V budoucnu by se zahraniční trhy mohly stát prioritou i pro národního železničního dopravce. „České dráhy jsou tak velikou firmou, že musí sledovat celé portfolio možností, které tady jsou. Jak dovnitř země, tak i navenek,“ podotkl navržený předseda dozorčí rady Českých drah Petr Moos.

To už by měla být práce pro budoucí management. Výběrové řízení na jeho sestavení teď připravuje nová dozorčí rada. Větší část té staré totiž přednedávnem odvolal ministr dopravy. Odbory rozsah i důvody změn kritizují.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 21 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 22 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...