Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) odvolal z dozorčí rady Českých drah jejího předsedu Milana Ferance (ANO) a další čtyři členy. Novým předsedou má být exministr dopravy Petr Moos. Ministerstvo počítá s tím, že na všechny pozice představenstva bude vypsáno výběrové řízení. Ťokův krok se ale nelíbí komunistům, díky jejichž podpoře získala vláda důvěru. Chtějí tlačit na Ťokův konec ve funkci.
Ťok rozzlobil komunisty rošádou v dozorčí radě ČD, chtějí ho odvolat
Ministr dopravy Dan Ťok má v úmyslu vyměnit vedení Českých drah. Důvodem jsou spory ohledně postupu při otevírání trhu železniční dopravy jiným firmám. Prvním krokem je tak obměna v dozorčí radě. Z devíti členů zůstali čtyři. Ostatní jsou noví.
Na odvolání pěti členů dozorčí rady ale okamžitě reagovali komunisté. Podle nich Ťok ohrožuje existenci národního dopravce a jde na ruku soukromým dopravcům. Předseda KSČM Vojtěch Filip bude tlačit na Ťokův konec ve vedení resortu.
Osoba Dana Ťoka byla pro komunisty problematickým bodem už při vyjednávání o podpoře vlády. Když se ve středu hlasovalo ve sněmovně o důvěře, právě komunistické hlasy přispěly k tomu, že kabinet Andreje Babiše (ANO) získal důvěru.
Podle místopředsedy nejsilnější opoziční strany ODS Martina Kupky má vláda už druhý den po vyslovení důvěry rozpory. „Komunisté říkali, že nebudou zasahovat do personálních záležitostí vlády. Děje se pravý opak,“ podotkl.
Do čela dozorčí rady zamířil bývalý ministr dopravy
Novými členy dozorčí rady jsou Petr Moos, který vyučuje na Dopravní fakultě ČVUT, Karel Pospíšil z VUT Brno, Josef Kolář z Fakulty strojní ČVUT, Lukáš Týfa z Fakulty dopravní ČVUT a ředitel kanceláře předsedy Poslanecké sněmovny Jan Štrof.
„Řídicí výbor doporučil dozorčí radě, aby ji vedl Petr Moos. Je to člověk, který má určitě velké zkušenosti, seděl i na místě ministra dopravy, celý život se zabývá dopravou. Je to člověk, který by mohl pomoct novému vedení Českých drah k tomu, aby se dobře připravilo na výzvy, které čekají český železniční trh v dalším období,“ uvedl Ťok. Moos vedl Ťokův resort několik měsíců v roce 1998.
Noví lidé nahradili Jana Harta, Tomáše Révésze, Milana Kucharčíka a Antonína Tesaříka. Členy rady zůstávají Jan Pejša, Vladislav Vokoun a Antonín Leitgeb z Odborového sdružení železničářů a dopravní odborník Vojtěch Kocourek.
Odvolaný Feranec řekl, že plně respektuje rozhodnutí řídicího výboru. Je to plné právo vlastníka společnosti, kterou je v případě Českých drah stát, uvedl. Důvody změn ve vedení zatím Feranec nechtěl příliš komentovat, podle něj však management vždy postupoval tak, aby chránil zájmy podniku.
Představenstvo po výběrovém řízení nemusí být úplně jiné
Ministr dopravy bude chtít po dozorčí radě, aby udělala standardní výběrové řízení na místa členů představenstva. „Není to tak, že chce někdo odstranit dnešní vedení. Všichni členové, budou-li chtít, se mohou výběrového řízení zúčastnit,“ řekl. Nevylučuje, že výběrové řízení ukáže, že třeba dva tři současní členové představenstva jsou tak schopní, že ve funkci budou pokračovat.
„Potřebujeme profesionální manažery, kteří se dobře připraví na liberalizaci železniční dopravy, ke které jsme vázáni evropským železničním balíčkem. Změnou dozorčí rady zároveň postupně plníme vládní programové prohlášení, že mají být České dráhy řízeny efektivně a že musí fungovat jako apolitický subjekt,“ prohlásil ministr.
Směřování k otevření železničního trhu podporuje ODS. „Tam, kde se to už stalo, to vedlo ke snížení jízdného a lepším službám na železnici. Všichni, kteří cestují po hlavních trasách, vědí, co konkurence, soukromí dopravci, přinesla. Ve výsledku to znamenalo také zlepšení služeb Českých drah,“ uvedl Kupka.
Dozorčí rada schvaluje roční podnikatelský plán Českých drah včetně strategie a rozpočtů a uděluje předchozí souhlas nakládání s majetkem podniku.