Mlékomaty: Byznys, který se těžko udržuje při životě

České Budějovice - Automatů na mléko ubývá. Zatímco před čtyřmi lety zažívaly boom, teď zájem o čerstvé mléko od zemědělců klesá. Od roku 2010 jich skončily tři desítky. Na jihu Čech už provoz ukončily i ty pojízdné. Zbývající automaty bojují o svou budoucnost - pozitivně hovoří čerstvost mléka a vitaminy, které posilují imunitu. Negativně vyšší cena a mikroorganismy, které mohou způsobit průjmová onemocnění.

Pavel Klimeš přiváží čerstvé mléko do českobudějovického automatu každé ráno. 200litrový barel ale plný není. Mléka v něm ubývá, stejně jako zákazníků. „Dlouhodobý denní průměr je tak 100 až 120 litrů. Chtělo by to, aby lidí přibylo,“ podotýká rozvozce mléka Klimeš.

Pokud se neudrží, dopadne jako pojízdné automaty. Jednou týdně byly v osmi menších městech v okolí Českých Budějovic. Dnes už by je tam zákazníci hledali marně. Své místo na trhu neobhájily. Aby se prodej vyplatil, museli by si lidé denně koupit 150 až 180 litrů mléka. 

Mlékomaty bojují o život - už řadu let (zdroj: ČT24)

Důvod, proč lidé ztrácejí zájem o mlékomaty:

  • Vyšší cena (až o 7 korun).
  • Mikroorganismy, které mohou u citlivých lidí způsobit průjmová onemocnění. „Riziko nelze nikdy vyloučit, právě proto tam musí být napsané, že je nutné ho převařit, že je to mléko syrové - produkt prvovýroby,“ upozornil mluvčí Státní veterinární správy Josef Duben.

Na druhou stranu obsahuje čerstvé mléko více vitaminů a posiluje imunitní systém. „Mohou si vyrobit jogurt nebo třeba tvaroh, pokud chtějí,“ říká Otta Šandera ze ZD Podkleťan.

Mléčné statistiky 

Čerstvě nadojené mléko vydrží jen tři dny, to krabicové 3 až 6 měsíců. I kvůli omezené trvanlivosti mléka jsou hlavní konkurencí českých sedláků naši nejbližší sousedi, konkrétně Němci a Poláci. Z důvodu různě vysokých evropských dotací jsou pak velmi tvrdou konkurencí. 

Průměrný Čech vypil v loňském roce 60 litrů mléka: 35 od českých krav, zbylých 25 z dovozu. Jenže i pod německou etiketou se v krabici může skrývat mléko z české farmy. Kvůli lepším výkupním cenám totiž čeští producenti prodávají velkou část nadojeného mléka za hranice. Odtud se k nám zase vrací, balené nebo v podobě jogurtů a sýrů.

Automatů na mléko je v Česku 145. V celých jižních Čechách ho ale zákazníci najdou už jen na 8 místech.