Marek v ČT: Jeden sváteční den navíc by přišel ekonomiku až na 20 miliard

Praha - Velikonoční svátky jsou významným termínem pro obchodníky i pro subjekty zainteresované na cestovním ruchu. Finančně se uplynulé Velikonoce snažili v Dobrém ránu České televize ocenit Tomio Okamura a David Marek.

I když díky dnu pracovního klidu stojí ekonomika, řada svátků je doplněna bohatší konzumací. Konzum se musí nakoupit, svátky tedy mají plusy i minusy. Jaký hrubý produkt tedy připadá na jeden sváteční den? „To lze těžko vyčíslit, cena jednoho svátku se odhaduje až na 20 miliard korun,“ spočítal analytik Patria David Marek.

Minusem je i to, že v pátek se neobchodovalo na mnoha světových burzách, to má pak dopad úplně na všechny finanční trhy. „Řada investorů například na pražské burze je původem ze zahraničí, proto i pátek na pražské burze, byť u nás Velký pátek svátkem není, negradoval,“ všiml si Marek.

Jasno mají podnikatelé v cestovním ruchu, pro ně jsou svátky hojnými dny. Podle odhadů se na Velikonoce čekal rekordní příjezd turistů. „Velikonoce byly dříve než obvykle, proto se některá očekávání nenaplnila,“ usoudil analytik cestovního ruchu Tomio Okamura. „Naopak Češi si užívali na horách, ale i při eurovíkendech,“ dodal.

Důležitým momentem posledních Velikonoc jsou trhy v centrech měst, turisté o ně mají zájem a spousta cestovních kanceláří konkrétně na ně turisty láká," odpozoroval Okamura.

Vydáno pod