Islandský vulkán připravil aerolinky o 1,7 miliardy dolarů

Londýn – Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) přišla s informací, že výbuch islandské sopky a s ním spojené rušení letového provozu vyšlo aerolinky na 1,7 miliardy dolarů. Událost postihla téměř třetinu letů a 1,2 milionu pasažérů denně. S podobným číslem přišlo i Centrum pro ekonomický a obchodní výzkum (CEBR). To uvedlo, že náklady aerolinek spojené s šestidenním rušením letů dosáhly 1,45 miliardy dolarů. Od úterního večera se začíná po šestidenní uzavírce vzdušných prostorů opět létat.

Aerolinky sice ušetřily za palivo, utratily ale za péči o cestující

Podle IATA aerolinky sice ušetřily zhruba 110 milionů dolarů denně za palivo, na druhou stranu ale musely čelit dodatečným nákladům spojeným s péčí o poškozené zákazníky. „Pro průmysl, který loni ztratil 9,4 miliardy dolarů a letos mu byla předpovězena další ztráta ve výši 2,8 miliardy, je tato událost devastující,“ uvádí výkonný ředitel IATA Giovanni Bisignani. Podle jeho očekávání bude leteckému průmyslu trvat nejméně tři roky, než se z této „krize“ vzpamatuje.

Výkonný ředitel Easyjet Andrew Harrison pro BBC

„Podle našeho názoru jde o přírodní katastrofu evropského rozměru a pouze vláda má zdroje na to, aby se s ní dobře vypořádala.“

Od 17. do 19. dubna, kdy bylo zrušeno letů nejvíce, dosáhly podle IATA ztráty aerolinek 400 milionů dolarů denně. Celkově byl dopad vulkanického prachu na leteckou dopravu větší, než útoky z 11. září 2001. Tenkrát vláda Spojených států vydala na pomoc aerolinkám 5 miliard dolarů a Evropská unie letcům taktéž pomohla. Proto Bisignani důrazně žádá vlády, aby i tentokrát prošetřily způsoby, jak kompenzovat leteckým dopravcům škody.

Bisignani mimo jiné vlády kritizoval za zbrklost, s jakou uzavíraly vzdušné prostory

„Nebe se uzavíralo na základě teoretických modelů, ne na základě faktů. Testovací lety, které byly učiněny našimi členy, ukázaly, že modely byly špatné.“

Náklady aerolinek na přerušování dopravy jsou zdrcující

I jednotlivé aerolinky žádají vlády o pomoc. Například nízkonákladový přepravce Easyjet prý během zákazu letů ztratil 50 miliard dolarů. Rušení letů vyšlo British Airways na 15 až 20 milionů denně. Lufthansa odhaduje svoje celkové ztráty na 134 milionů dolarů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...