San Francisco - Náklady amerického internetového giganta Google za lobbování se ve Spojených státech v prvním čtvrtletí letošního roku více než ztrojnásobily na rekordních pět milionů dolarů (zhruba 95 milionů korun). Podle zprávy Googlu pro úřad předsedy amerického Senátu je důvodem zvýšené zkoumání podnikatelských praktik a postupů při ochraně soukromí internetového vyhledávače vládou.
Google ztrojnásobil výdaje za lobbing
V prvním čtvrtletí byly výdaje za přesvědčování politiků nejvyšší, jaké Google za čtvrtletí zaplatil od otevření své kanceláře zaměřené na lobbování ve Washingtonu před sedmi lety. Loni v prvním čtvrtletí Google utratil za lobbing jen 1,48 milionu dolarů.
Google dal za lobbing víc než Microsoft, Apple, Yahoo a Facebook dohromady
Navíc Google utratil za lobbování více než jeho čtyři největší konkurenti dohromady. Microsoft, Apple, Yahoo a Facebook vydaly v prvním čtvrtletí za přesvědčování politiků dohromady 3,6 milionu dolarů. Microsoft přitom několik let utrácel za lobbování nejvíce peněz, Google ho ve výdajích předhonil v loňském druhém čtvrtletí.
Peníze vynaložené Googlem za lobbování rostou, protože se zvyšuje počet stížností od konkurentů i soukromých skupin, které musí stát prošetřovat. Federální komise pro obchod a prokurátoři v nejméně šesti státech USA nyní zkoumají podezření, že Google zneužívá svého dominantního postavení na trhu internetového vyhledávání.
Podle agentury AP lobboval Google v prvním čtvrtletí za širokou škálu témat. Byly mezi nimi internetová reklama, ochrana soukromí, autorská práva a patenty, obnovitelné zdroje energie, přistěhovalectví a daňové reformy.