Experti našli novou chybu v systému, která může posílat Boeingy 737 MAX k zemi, uvádí CNN

Letadla Boeing 737 MAX mají další problém. Podle dvou zdrojů CNN obeznámených se situací odhalili američtí experti vadu softwaru, která stroj automaticky navádí k zemi. Neuvedli ale, jestli jde o stejnou chybu, která byla příčinou pádu letounu v Etiopii. Kvůli novým zjištěním se očekává, že se letouny do provozu nevrátí dřív než na konci léta. Americký úřad pro letectví (FAA) už nařídil výrobci, aby chybu opravil.

Letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, byla po celém světě odstavena z provozu v březnu. Důvodem byly dvě smrtelné nehody. Úřady nyní zkoumají bezpečnostní systém stroje, který je podle předběžných závěrů vyšetřování za potíže zodpovědný.

Na chybu se přišlo během simulací letu

Rizikové problémy byly podle FAA zjištěny minulý týden na simulačním trenažéru. Piloti při testech zjistili, že selhání mikroprocesoru může tlačit předek letadla směrem k zemi, přičemž bylo obtížné během pár vteřin získat zpět kontrolu a stabilitu. „A pokud k tomu nedojde do několika sekund, je to nepřiměřené riziko,“ řekl CNN jeden ze zdrojů obeznámených se situací.

Kvůli novým zjištěním se neočekává, že by byla letadla způsobilá k certifikačnímu testovacímu letu přinejmenším před 8. červencem. „FAA má za úkol zjišťovat možná rizika, Boeing se tím musí zabývat,“ řekl Reuters zdroj z vedení FAA.

Podle zdrojů CNN nyní technici z Boeingu zjišťují, zda lze problém odstranit přeprogramováním softwaru, nebo je třeba vyměnit mikroprocesory na každém letadle typu 737 MAX.

Americká společnost United Airlines ve středu oznámila, že vyřazuje letouny 737 MAX z provozu až do počátku září. V červenci bude zrušeno 1290 letů, v srpnu 1900.

Může to být, jak se říká, bouře ve sklenici vody, rovněž to může být něco závažnějšího. V této chvíli nelze komentovat, do jaké míry to ovlivní další průběh certifikace. Podle mě tam byl dost výrazný podíl posádek – to znamená, že k nehodám dojít nemuselo. Není to jen problém softwaru.
Ladislav Keller
kapitán Boeingu 737 a letecký publicista

Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se 10. března zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nepřežil.

Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

Letecký publicista Keller: Zájem médií zpomaluje proces návratu Boeingů 737 MAX do vzduchu (zdroj: ČT24)
  • Po dvou leteckých nehodách byla téměř na celém světě uzemněna všechna letadla Boeing 737 MAX.
  • Český letecký dopravce Smartwings počátkem dubna oznámil, že v létě omezí kapacity svých letů o osm procent.
  • Dopravce disponuje sedmi Boeingy 737 MAX, které jsou nyní uzemněny.
  • Společnost tak dočasně pozastaví provoz některých linek nebo sníží počet letů do vybraných destinací.
  • Na linkách také upraví letové časy. Zákazníkům dotčených spojů dopravce nabídne jiné lety, případně vrácení peněz.
  • Omezení kapacity negativně dopadlo i na cestovní kanceláře, které nyní hledají náhradní řešení pro své zájezdy.