Experti našli novou chybu v systému, která může posílat Boeingy 737 MAX k zemi, uvádí CNN

Letadla Boeing 737 MAX mají další problém. Podle dvou zdrojů CNN obeznámených se situací odhalili američtí experti vadu softwaru, která stroj automaticky navádí k zemi. Neuvedli ale, jestli jde o stejnou chybu, která byla příčinou pádu letounu v Etiopii. Kvůli novým zjištěním se očekává, že se letouny do provozu nevrátí dřív než na konci léta. Americký úřad pro letectví (FAA) už nařídil výrobci, aby chybu opravil.

Letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, byla po celém světě odstavena z provozu v březnu. Důvodem byly dvě smrtelné nehody. Úřady nyní zkoumají bezpečnostní systém stroje, který je podle předběžných závěrů vyšetřování za potíže zodpovědný.

Na chybu se přišlo během simulací letu

Rizikové problémy byly podle FAA zjištěny minulý týden na simulačním trenažéru. Piloti při testech zjistili, že selhání mikroprocesoru může tlačit předek letadla směrem k zemi, přičemž bylo obtížné během pár vteřin získat zpět kontrolu a stabilitu. „A pokud k tomu nedojde do několika sekund, je to nepřiměřené riziko,“ řekl CNN jeden ze zdrojů obeznámených se situací.

Kvůli novým zjištěním se neočekává, že by byla letadla způsobilá k certifikačnímu testovacímu letu přinejmenším před 8. červencem. „FAA má za úkol zjišťovat možná rizika, Boeing se tím musí zabývat,“ řekl Reuters zdroj z vedení FAA.

Podle zdrojů CNN nyní technici z Boeingu zjišťují, zda lze problém odstranit přeprogramováním softwaru, nebo je třeba vyměnit mikroprocesory na každém letadle typu 737 MAX.

Americká společnost United Airlines ve středu oznámila, že vyřazuje letouny 737 MAX z provozu až do počátku září. V červenci bude zrušeno 1290 letů, v srpnu 1900.

Může to být, jak se říká, bouře ve sklenici vody, rovněž to může být něco závažnějšího. V této chvíli nelze komentovat, do jaké míry to ovlivní další průběh certifikace. Podle mě tam byl dost výrazný podíl posádek – to znamená, že k nehodám dojít nemuselo. Není to jen problém softwaru.
Ladislav Keller
kapitán Boeingu 737 a letecký publicista

Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se 10. března zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nepřežil.

Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

8 minut
Letecký publicista Keller: Zájem médií zpomaluje proces návratu Boeingů 737 MAX do vzduchu
Zdroj: ČT24
  • Po dvou leteckých nehodách byla téměř na celém světě uzemněna všechna letadla Boeing 737 MAX.
  • Český letecký dopravce Smartwings počátkem dubna oznámil, že v létě omezí kapacity svých letů o osm procent.
  • Dopravce disponuje sedmi Boeingy 737 MAX, které jsou nyní uzemněny.
  • Společnost tak dočasně pozastaví provoz některých linek nebo sníží počet letů do vybraných destinací.
  • Na linkách také upraví letové časy. Zákazníkům dotčených spojů dopravce nabídne jiné lety, případně vrácení peněz.
  • Omezení kapacity negativně dopadlo i na cestovní kanceláře, které nyní hledají náhradní řešení pro své zájezdy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...