Dodavatele autosoučástek trápí méně objednávek, začali propouštět

3 minuty
Události: Problémy automobilového dodavatelského řetězce
Zdroj: ČT24

Problémy evropských výrobců v automobilovém průmyslu zasáhly i dodavatele tohoto odvětví, včetně těch z Česka. Ti často vyváží třeba do Německa, jenže tamní odběratelé snižují své objednávky. Výrobce mimo jiné brzdí vysoké náklady nebo konkurence z Číny. Společnosti proto začaly propouštět a v některých případech plánují v dalším škrtání pozic pokračovat.

Strojírensko-slévárenská firma Motor Jikov je jedním z největších zaměstnavatelů na jihu Čech – vyrábí součástky pro automobilový průmysl s obratem 1,7 miliardy korun ročně. Její tradice sahá až do doby před více než 120 lety. Své výrobky společnost dodává především do zahraničí.

A právě situace v automobilovém průmyslu jí teď přidělává problémy. Viníkem je podle podniku i politika Evropské unie. „Situace kolem čisté energie – ta nám způsobuje to, že zakázky, které se týkají spalovacích motorů, nám logicky poklesávají, a ty, které máme nasmlouvány a zainvestovány pro elektromobilitu, tak ty nenabíhají,“ stěžuje si generální ředitel Miroslav Dvořák.

Do Německa podnik dodává tažná zařízení pro firmu přímo navázanou na koncern Volkswagen. Problémy na trhu už pociťuje, víc se ale obává příštího roku. „Myslím si, že rok 2025 bude hodně složitým rokem,“ podotýká Dvořák, podle kterého je důležité, aby Evropská komise rozhodla, „jestli v roce 2035 a po něm bude nula emisí CO2, anebo jestli to bude mít nějaký evoluční proces“.

Nejvážnější ztráty míst od covidu

Právě pokuty za nedodržení emisních limitů příští rok automobilkám hrozí. I kvůli tomu, že neprodávají dostatek elektromobilů. Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla měly plánované objemy podílu elektromobilů na celkových prodejích růst na asi třiadvacet procent. Prodeje však podle něj naopak klesají. „Aktuálně jsme na třinácti procentech,“ vysvětluje.

Evropský automobilový dodavatelský průmysl čelí nejvážnějším ztrátám pracovních míst od krize způsobené covidem. Navzdory prognózám, že do roku 2025 bude vytvořeno více než sto tisíc nových pracovních míst, je skutečností čistá ztráta téměř 56 tisíc míst.

Své závody v České Lípě a Stráži pod Ralskem uzavře také výrobce autosedadel Adient, v příštích dvou letech propustí jedenáct set lidí. Podle mluvčí Petry Miterové jsou důvodem „globální změny v automobilovém průmyslu a rostoucí náklady“.

Řada dodavatelů se trhu snaží přizpůsobit a výrobu diverzifikovat. To platí i pro jihočeskou firmu – dodává tak třeba do traktorů nebo nákladních automobilů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
před 18 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 1 hhodinou

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 3 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 15 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 21 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...