Dodavatele autosoučástek trápí méně objednávek, začali propouštět

Události: Problémy automobilového dodavatelského řetězce (zdroj: ČT24)

Problémy evropských výrobců v automobilovém průmyslu zasáhly i dodavatele tohoto odvětví, včetně těch z Česka. Ti často vyváží třeba do Německa, jenže tamní odběratelé snižují své objednávky. Výrobce mimo jiné brzdí vysoké náklady nebo konkurence z Číny. Společnosti proto začaly propouštět a v některých případech plánují v dalším škrtání pozic pokračovat.

Strojírensko-slévárenská firma Motor Jikov je jedním z největších zaměstnavatelů na jihu Čech – vyrábí součástky pro automobilový průmysl s obratem 1,7 miliardy korun ročně. Její tradice sahá až do doby před více než 120 lety. Své výrobky společnost dodává především do zahraničí.

A právě situace v automobilovém průmyslu jí teď přidělává problémy. Viníkem je podle podniku i politika Evropské unie. „Situace kolem čisté energie – ta nám způsobuje to, že zakázky, které se týkají spalovacích motorů, nám logicky poklesávají, a ty, které máme nasmlouvány a zainvestovány pro elektromobilitu, tak ty nenabíhají,“ stěžuje si generální ředitel Miroslav Dvořák.

Do Německa podnik dodává tažná zařízení pro firmu přímo navázanou na koncern Volkswagen. Problémy na trhu už pociťuje, víc se ale obává příštího roku. „Myslím si, že rok 2025 bude hodně složitým rokem,“ podotýká Dvořák, podle kterého je důležité, aby Evropská komise rozhodla, „jestli v roce 2035 a po něm bude nula emisí CO2, anebo jestli to bude mít nějaký evoluční proces“.

Nejvážnější ztráty míst od covidu

Právě pokuty za nedodržení emisních limitů příští rok automobilkám hrozí. I kvůli tomu, že neprodávají dostatek elektromobilů. Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla měly plánované objemy podílu elektromobilů na celkových prodejích růst na asi třiadvacet procent. Prodeje však podle něj naopak klesají. „Aktuálně jsme na třinácti procentech,“ vysvětluje.

Evropský automobilový dodavatelský průmysl čelí nejvážnějším ztrátám pracovních míst od krize způsobené covidem. Navzdory prognózám, že do roku 2025 bude vytvořeno více než sto tisíc nových pracovních míst, je skutečností čistá ztráta téměř 56 tisíc míst.

Své závody v České Lípě a Stráži pod Ralskem uzavře také výrobce autosedadel Adient, v příštích dvou letech propustí jedenáct set lidí. Podle mluvčí Petry Miterové jsou důvodem „globální změny v automobilovém průmyslu a rostoucí náklady“.

Řada dodavatelů se trhu snaží přizpůsobit a výrobu diverzifikovat. To platí i pro jihočeskou firmu – dodává tak třeba do traktorů nebo nákladních automobilů.

Načítání...