Čínské automobilky se snaží prosadit v Evropě, clům navzdory

Události: Cla EU na čínské elektromobily (zdroj: ČT24)

Čína slibuje Německu, že sníží cla na luxusní auta, pokud Berlín zablokuje unijní opatření proti dovozu čínských elektromobilů. Od 4. července přidala Evropská komise ke stávajícím deseti procentům dodatečná cla ve výši až 38,1 procenta. Rozhodnutí překazilo plány mnoha čínských firem, které doufaly, že úspěch na domácím trhu promění v globální převahu.

Elektromobilce BYD se spolupráce s Evropskou komisí vyplatila. Cla se jí zvýší v nejnižší sazbě – o 17,4 procenta –, zatímco jiným čínským automobilkám o dvacet a 38 procent. Akcie BYD proto po oznámení Evropské komise vzrostly. Investoři věří, že firma si může dovolit dodatečná cla a pořád vydělávat na prodeji za konkurenceschopné ceny na evropském trhu.

Čínské automobilky věděly, že opatření se blíží, a mají plán. Některé staví továrny v Unii, třeba ve Španělsku a Maďarsku, nebo zakládají s evropskými firmami společné podniky. Jiné budou vyvážet do Evropy ze třetích zemí, jako je Thajsko. Další raději míří na trhy, kde mají lepší šanci vytlačit zavedené značky.

„Kvůli clům budou nuceni snížit ziskové marže, přenést část zvýšení na spotřebitele, nebo obojí. V žádném případě to však není smrtelná rána pro čínské elektromobily v Evropě,“ přiblížil analytik Trivium China Joe Mazur.

Čína v rámci odvety zahájila antidumpingové šetření dovozu vepřového z Unie. Dodavateli jsou hlavně Španělsko, Francie, Dánsko a Nizozemsko. „V souladu s čínskými zákony a pravidly Světové obchodní organizace má čínský domácí průmysl právo podat žádost o zahájení šetření (evropského) dovozu, aby zachoval hospodářskou soutěž a chránil svá práva,“ řekl mluvčí čínského ministerstva obchodu Cha Jan-tung.

Výrobu elektromobilů podporuje Peking

Díky státní podpoře a levným surovinám vznikl v Číně nejrozvinutější dodavatelský řetězec elektromobilů na světě. Výrobci mají ambice stát se další Teslou či Toyotou, a proto potřebují zázemí na vyspělých trzích. Někteří napumpovali miliony eur do Evropy, kde prodávají vozy s vyšší přirážkou než doma.

„Jde o čistý protekcionismus. Ať už z hlediska judikatury, nebo logiky, tento krok překračuje rámec obchodních pravidel,“ domnívá se profesorka Pekingské univerzity Wan Če.

Vzestup čínských značek cla zpomalí i proto, že prodej elektromobilů na domácím trhu v Číně klesá kvůli ukončení státních dotací na nákup a zpomalení ekonomiky. Lidé šetří a automobilky vedou cenovou válku.