Čína se ohradila proti evropskému vyšetřování výrobců elektromobilů

Peking kritizuje rozhodnutí Evropské komise zahájit vyšetřování čínských státních dotací pro výrobce elektromobilů a označila je za protekcionistické. Peking varoval, že to bude mít negativní dopad na hospodářské a obchodní vztahy. Akcie čínských výrobců elektromobilů v reakci na oznámení vyšetřování klesly, upozornila agentura Reuters.

Šéfka EK Ursula von der Leyenová ve středu v projevu v Evropském parlamentu informovala, že Evropská komise se bude zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, a obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím.

Přezkum, který by mohl vyústit v zavedení sankčních cel, vyvolal varování analytiků před odvetnými kroky ze strany Pekingu a také nesouhlasnou reakci vedoucích pracovníků čínského průmyslu, kteří tvrdí, že konkurenční výhoda tohoto odvětví nebyla způsobena dotacemi.

Vyšetřování „je otevřeným protekcionistickým aktem, který vážně naruší a pokřiví globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec, včetně EU, a bude mít negativní dopad na ekonomické a obchodní vztahy mezi Čínou a EU“, uvedlo čínské ministerstvo obchodu v prohlášení. Dodalo, že Peking bude věnovat velkou pozornost ochranářským tendencím EU a následným krokům a důrazně hájit legitimní práva a zájmy čínských společností.

Analytici Eurasian Grop varovali, že pokud Brusel nakonec uvalí cla na dotované čínské elektromobily, Peking pravděpodobně zavede protiopatření, které poškodí evropský průmysl.

Evropská cena je proti čínské téměř dvojnásobná, ohradil se šéf svazu

Šéf čínského svazu osobních automobilů CPCA Cchuej Tung-šu na síti WeChat uvedl, že je proti vyšetřování, a vyzval EU, aby se na vývoj v odvětví dívala objektivně a aby „svévolně nepoužívala“ ekonomické nebo obchodní nástroje. Dodal, že cena automobilů vyrobených v Číně a vyvážených do Evropy je obecně téměř dvojnásobná proti ceně, za kterou se prodávají v Číně.

Jeho slova potvrzuje průzkum agentury Bloomberg. Ta ve čtvrtek upozornila, že nízké náklady na výrobu elektromobilů v Číně nejvíce v EU využívá francouzský Renault, který již několik let prodává nejdostupnější evropský elektromobil Dacia Spring. Cena vozu vyráběného v čínské provincii Chu-pej začíná ve Francii na 20 800 eur (509 tisíc korun) a po započtení státní dotace je o pět tisíc eur nižší.

Čínští výrobci pak prodávají své vozy v EU mnohem dráž než doma. Model BYD Dolphin ve Francii stojí 28 990 eur, v Číně vyjde v přepočtu na 15 200 eur. Vůz MG ZS se v Německu prodává za 31 310 eur, což je zhruba jednou tolik, než kolik stojí v Číně. Model Zeekr X v Německu stojí 44 990 eur, v Číně vyjde na 24 700 eur. Polestar 2 je v Německu o deset tisíc eur dražší než v Číně, kde stojí 48 990 eur.

Vyšetřování, které iniciovala Evropská komise a které nevychází ze stížnosti firem z odvětví, přichází v době, kdy jsou vztahy mezi EU a Čínou napjaté. Mohou za to vztahy Pekingu s Moskvou po ruské invazi na Ukrajinu a snahy EU méně se spoléhat na druhou ekonomiku světa, která je zároveň největším obchodním partnerem bloku.

Představitelé EU se domnívají, že čínští výrobci elektromobilů snižují ceny svých modelů na evropském trhu o přibližně dvacet procent. EK uvedla, že podíl čínských vozů na prodeji elektromobilů v EU vzrostl na osm procent a do roku 2025 by mohl dosáhnout patnácti procent.

Loni měla Čína na globálním vývozu elektromobilů podíl pětatřicet procent. To bylo o deset procentních bodů více než v předchozím roce, ukázaly údaje amerického Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS).

Údaje CSIC však také ukázaly, že největším vývozcem elektromobilů z Číny je americký gigant Tesla. Od ledna do dubna 2023 měla Tesla na vývozu elektromobilů z Číny podíl 40,25 procenta. Loni to bylo 36,5 procenta.