„Hřiště se srovnává. Musíme brát čínské automobilky velmi vážně,“ řekl Jahn

27 minut
Interview ČT24 – Martin Jahn (13. 9. 2023)
Zdroj: ČT24

Evropská komise vytáhla do boje s čínskými automobily. Podle její předsedkyně Ursuly von der Leyenové Peking možná zvýhodňuje vlastní výrobce masivními dotacemi. Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna by však obchodní válka nikomu neprospěla. Čína se navíc v některých oblastech stává technologickým lídrem. „Evropské automobilky bych ale neodepisoval,“ řekl v pořadu Interview ČT24.

„Globální trhy jsou zaplaveny levnějšími čínskými elektromobily. A jejich cena je obrovskými státními dotacemi udržována na nízké úrovni. To narušuje náš trh. A stejně jako tyto praktiky netolerujeme uvnitř, nebudeme je tolerovat ani zvnějšku. Mohu proto oznámit, že Komise zahajuje antisubvenční šetření týkající se elektrických vozidel z Číny,“ řekla ve středu předsedkyně Evropské komise.

Podle Jahna má Peking už asi patnáct let cílenou strategii na podporu elektromobility, čínské automobilky se snaží etablovat i na evropském a americkém trhu. „Bereme je vážně,“ poznamenal.

Že Komise „bude prozkoumávat“ velký příliv nových produktů z nového teritoria, je podle něj logické. „Vyhrocenou obchodní válku s Čínou“ si podle něj nepřeje nikdo. „To by určitě nebylo v zájmu Evropy. Je potřeba si najít s Čínou vyváženou obchodní politiku. Abychom se dívali zpříma do očí,“ uvedl.

Jahn poukázal na to, že čínské automobilky mají státní podporu nejen ve výrobě, ale například i při získávání přírodních zdrojů pro baterie. „Což evropské automobilky nemají. Dlouhodobě postrádáme cílenou průmyslovou politiku,“ řekl.

Kromě investic do výrobních kapacit podle něj v Evropě chybí i podpora výzkumu a vývoje či zajišťování nerostných zdrojů. Na rozdíl od Číny a USA je „evropský systém pouze nařízením toho, co můžeme a nemůžeme kdy prodávat“. „Naše výchozí pozice byla tímto oslabena,“ poznamenal.

Automobilky starého kontinentu tak podle něj nyní musí zrychlit vývoj nových vozů, které by měly být zajímavé pro mladé zákazníky.

Investice do výroby baterií a elektromobilů plánují také Spojené státy, poznamenal. V reakci na to Komise otevřela možnosti podpory investic v Evropě. „Nicméně mohou si to dovolit spíše bohaté státy. Státy jako Česká republika nebo jiné země ve střední a východní Evropě by s financováním asi měly problémy,“ domnívá se.

Ve spalovacích motorech Čína nedominovala. Obrat přišel s bateriovým pohonem

Mladé čínské automobilky se podle něj dokázaly velmi rychle dostat na podobnou technologickou úroveň těch tradičních evropských. „Což se jim v oblasti tradičních spalovacích motorů nepodařilo,“ uvedl. „Technologická změna umožnila vstup naprosto nových subjektů, ať už je to například firma Tesla, nebo některé čínské firmy.“ „Hrací hřiště se srovnává. Musíme brát čínské automobilky velmi vážně,“ řekl. 

Upozornil, že Čína je jednou z mála zemí, kde zahraniční automobilky mají větší podíl na trhu než ty domácí. „Bylo logické, že pokud se dostanou na dobrou technologickou úroveň, tak se poměr bude pomalu obracet,“ myslí si Jahn. V Číně je podle něj již nyní velice vysoký podíl nově prodávaných elektrických vozů. 

Volkswagen investoval do XPengu

Koncern Volkswagen, pod který spadá Škoda Auto, nedávno koupil pětiprocentní podíl v jedné z čínských automobilek, firmě XPeng. „V současné době razantní technologické změny je potřeba rozšiřovat možnosti kooperací,“ okomentoval krok Jahn. Volkswagen podle něj spolupracoval i s řadou dalších společností ze Spojených států i Evropy v oblasti bateriové technologie nebo autonomního řízení.

„Čína se dostává v mnoha technologiích na špičkovou úroveň. V telekomunikační technice, dronech nebo obnovitelných zdrojích. Spolupracovat s čínskými firmami, které jsou v mnohých oblastech na špici, není nic, za co by se musel člověk stydět,“ poznamenal Jahn. „Dnes není možné předpokládat, že si vyvineme všechno pouze vlastními silami,“ dodal.

V asijské zemi během posledních patnácti let velké množství firem zkrachovalo a prosadit se dokázaly jen ty nejlepší. „Jako například BYD nebo MG,“ uvedl. Mezi novými automobilkami se pouze americké Tesle „podařilo proniknout do objemového sektoru“.

„Je potřeba těžit z technologie, která se v tomto těžkém boji vytříbila,“ uvedl Jahn. „Bude docházet stále častěji k tomu, že evropské nebo americké firmy budou s těmi čínskými kooperovat,“ řekl. „Čína se prostě stává v mnoha oblastech technologickým lídrem,“ dodal.

Přesto si nemyslí, že by čas silných evropských automobilek končil. „Boj se bude teprve odehrávat. Já bych evropský autoprůmysl neodepisoval,“ řekl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 3 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 15 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 22 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025
Načítání...