Dobešové chtějí víc peněz do svých resortů, jinak rozpočet odepíšou

Praha – Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) bude při debatě nad státním rozpočtem žádat dalších minimálně 8,8 miliardy korun na dopravní infrastrukturu. Vláda diskusi nad návrhem rozpočtu pro rok 2012 zahájí ve čtvrtek. Dobeš dnes před novináři připustil, že případné odmítnutí vládních kolegů vyčlenit pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) více peněz by mohlo vést i k tomu, že rozpočet ve vládě nepodpoří. Zmíněných 8,8 miliardy je přitom podle ministra minimální částka a Dobeš se hodlá snažit, aby vláda vyhověla doporučení sněmovního hospodářského výboru a dopravní infrastrukturu posílila až o 14 miliard. I ministr školství Josef Dobeš z VV hrozí, že pokud mu vláda nepřidá víc peněz, nebude pro rozpočet hlasovat. Premiér Petr Nečas už dřív varoval, že nepodpoření rozpočtu by považoval za vyjádření nedůvěry vládě.

Návrh rozpočtu na rok 2012 pro ministerstvo dopravy počítá s 34,4 miliardy korun, což je meziroční snížení o zhruba osm miliard. Kromě toho připadne resortu dalších 37 miliard pro SFDI. Ministr připomíná, že kvalitní dopravní infrastruktura je jednou ze základních priorit pro zvýšení konkurenceschopnosti České republiky. „Pokud teď budeme rezignovat na výši rozpočtu, tak se nám v roce 2015 stane, že EU vrátíme mezi 20 a 36 miliardami korun. To je velmi špatné a nehospodárné řešení,“ podotkl Dobeš, který už před několika týdny ve vládě
kvůli rozporům mezi koaličními stranami nepodpořil rámcovou podobu rozpočtu.

Je si přitom vědom toho, že ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) odmítá zvyšování rozpočtového schodku nad potvrzených 105 miliard. Připouští, že i oněch minimálně požadovaných 8,8 miliardy je „velká částka“. Dobeš ale připomněl, že nedávno se o dva body zlepšil rating České republiky. "Měly by se nám snížit náklady na dluhovou službu, čili
potenciální úspora v kapitole státního dluhu," upozornil ministr.

Pavel Dobeš:

„Jsem rozhodnut bojovat za resort dopravy až do konce, což by mohlo vést až k nepodpoření rozpočtu.“

Další peníze by podle něj mělo být možné najít v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa a také v kapitolách některých resortů. V této souvislosti se ministr za Věci veřejné zmínil o ministerstvu práce a sociálních věcí Kalouskova stranického kolegy Jaroslava Drábka (TOP 09).

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24

O podobě rozpočtu ministerstva dopravy, které dříve vedl nynější šéf poslaneckého klubu VV Vít Bárta, prý v minulých týdnech Dobeš jednal nejen na ministerstvu financí, ale i s premiérem Petrem Nečasem (ODS). Výsledkem bylo, že v nynějším návrhu, který začne ve čtvrtek projednávat vláda, byla kapitola resortu posílena asi o sto milionů korun. „To je malá, nedostačující částka,“ prohlásil Dobeš.

Pavel Dobeš:   

„Hledáme také řešení, jak kompromisně vyřešit problematiku krajské železniční přepravy a přepravy dálkové, to znamená rychlíkové přepravy.“ 

K uklidnění situace na železnici by podle něj mohl vést kompromisní návrh, že kapitola ministerstva bude sice částečně navýšena, ale určité úspory budou muset udělat i České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a jednotlivé kraje. 

Více peněz požaduje i ministr školství   

Hlasováním proti rozpočtu hrozí i ministr školství. Nelíbí se mu, že mu chce ministr financí v roce 2013 vzít 13 miliard korun. „Jako seriózní ministr školství nemůžu hlasovat pro tento výhled. To bych zahubil regionální školství, to by skončilo,“ podotkl Dobeš. Premiér Petr Nečas přitom už před měsícem řekl, že hlasování některých ministrů proti rozpočtu by mohlo znamenat pád koalice. Víc peněz ale chtějí i další ministři. Třeba ministr kultury Jiří Besser žádá 200 milionů navíc na podporu českého filmu.

Ministr financí má na přesvědčování ministrů ještě tři týdny. Do do konce září totiž musí rozpočet poslat do sněmovny. Opozice mu určitě nepomůže. „To, co nám vadí, je ohrožení bezpečnosti, škrty v policii skutečně už v řadě regionů můžou ohrozit majetek, život a zdraví občanů,“ řekl předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Vláda sice ve čtvrtek rozpočet rozjedná, kvůli koaličním sporům o peníze by ho měla definitivně schvalovat až za 14 dní.

3 minuty
Reportáž Petra Vaška
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 20 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 23 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...