Čína ekonomickou válku vyhraje, míní Turek. Automobilky zaspaly, tvrdí Gregorová

24 minut
90' ČT24: Zavedení cel na čínské elektromobily
Zdroj: ČT24

Číně se podaří případná cla uvalená Unií u dovozu elektroaut obejít mimo jiné tím, že začne vyrábět v jiných zemích, kde funguje bezcelní styk, a ekonomickou válku Peking nakonec vyhraje, uvedl v pořadu Události, komentáře europoslanec Filip Turek (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě). Za problémy evropského automobilového průmyslu vidí zákazy a regulace ze strany Bruselu. Europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti) naopak zdůraznila, že zavedení cel přinese automobilkám pozitiva a možný přesun Číňanů do Evropy a vznik továren bude znamenat nová pracovní místa. Evropští výrobci podle Gregorové v otázce elektromobility oproti Číně a USA zaspali.

Gregorová považuje rozhodnutí o uvalení cel za správné, jelikož dorovnají čínský dumping. „Z vyšetřování Evropské komise vyplynulo, že Čína dává svým automobilkám výraznou konkurenční výhodu, a jak víme z čísel, tak jenom loni bylo z Číny do EU dovezeno skoro půl milionu elektromobilů v hodnotě skoro deset miliard eur. Byly vyrobeny v procesu, který se těší dotacím v celkové výši 230 miliard eur, a ten proces navíc pokračuje ve formě dalších slev – osvobození od daně z prodeje, darů na infrastrukturu, grantů na výzkum,“ upozornila europoslankyně.

Evropské firmy nemohou následně dumpingovým cenám bez podobných masivních dotací konkurovat, konstatovala Gregorová. Turek si naopak myslí, že to za správné rozhodnutí může považovat pouze „laik v oboru“ a připomněl chystaná opatření čínských automobilek, které budou vyrábět na územích, kde cla nejsou a funguje tam bezcelní styk.

Česká republika se při hlasování o zavedení cel zdržela. „Němci, Češi, Slováci atd. jsou proti tomuto návrhu, protože my produkujeme kolem dvaceti procent všeho v Číně. My jsme byli zelenými aktivisty, kteří se dostali do politických pozic v Evropské unii, donuceni zlikvidovat vlastní průmysl a vlastní výrobu tím, že jsme to zdražili díky byznysu s emisními povolenkami a díky flotilovým pokutám za to, že automobilky produkují normální auta. Také díky drahé práci a drahým materiálům jsme byli donuceni vyrábět auta i v Číně a nechat se v podstatě zválcovat čínskou levnou pracovní silou,“ podotkl Turek.

Očekávané obcházení cel

Cla jde podle něj jednoduše obejít, a pokud je EU vůči Pekingu zavede, ten naopak zavede cla na luxusní auta vyráběná v Evropě. „To znamená všechna auta, na kterých máme marži, tak nám můžou zamezit v jejich prodeji,“ obává se europoslanec s tím, že protiopatření se mohou týkat i dalších oblastí jako vepřového masa nebo mléka.

„Ale hlavně umí tu výrobu obejít, když si dnes koupíte elektrické Volvo, tak je to kompletně čínské auto, jakýkoli elektromobil v Evropě vyrobený, tak velkou část baterií má pod palcem čínské zpracování. Takže Číňané nám zdraží baterie za to, že my jim zdražíme cla. Zaplatí to jen spotřebitel a Číňané tu ekonomickou válku vyhrají,“ je přesvědčen Turek.

Gregorová označila názory europoslance za „nesmysly“. Připustila pouze to, že Peking se bude o obcházení cel pokoušet. „Automobilový průmysl je ale velmi komplexní, Evropská unie si tohle velmi hlídá. Unijní pravidla původu jasně při celní kontrole zkoumají, co se v autě změnilo, co tam má za komponenty,“ vyjasňuje politička.

„Pokud se nezmění víc než balení nebo drobné modifikace, rozhodně ne baterie, tak se na čínské auto nebo auto vyrobené z většiny v Číně pořád ta cla vztahovat budou, obcházet tohle je velmi složité. EU na to má funkční mechanismy, také bilaterální dohody se třetími zeměmi, jsou tam penalizace, a navíc by to Číně přidělávalo náklady to komplikovaně obcházet,“ míní europoslankyně.

Podle Gregorové je navíc v zájmu EU, aby čínské automobilky více vstupovaly na evropský trh, vznikalo více továren a tím i více pracovních míst. „Nevím, za koho pan Turek kope. Cla pomáhají automobilkám a přesun výroby pomáhá občanům,“ uvedla Gregorová.

Podle Turka je ale jasné, že auta zdraží a lidé si je kupovat nebudou, přičemž už nyní musí některé evropské automobilky dotovat prodej elektroaut.

Zájem evropských automobilek

Řešení vidí europoslanec ve zrušení normy Euro 7 a zrušení zákazu výroby aut se spalovacími motory, což by podle něj zachránilo automobilový průmysl v Evropě – nikoli regulace a zákazy či daně. „Nemůžeme si dovolit donekonečna automobilky dotovat, Volkswagen i Škodovka jsou ve špatné situaci, připravuje se dokonce zavírání továren,“ upozornil Turek.

Podle Gregorové se ale řada automobilek včetně Volkswagenu postavila proti clům, protože mají značnou část svých příjmů v Číně. „Potřebujeme evropský trh udržet, protože to je strategickou komponentou. Evropský trh nezaostal kvůli zeleným aktivistům a kvůli regulacím, ale je to proto, že evropské automobilky zaspaly, kvůli opožděnému přechodu na elektrická vozidla, také mnohem pomaleji přijímaly softwarové technologie. Soustředili jsme se na mechanickou excelenci, také máme problém s dodavatelským řetězcem,“ poznamenala europoslankyně.

Turek je nicméně přesvědčen, že elektromobilita není budoucnost a že se bude jednat jen o „pár procent aut“. „Ta auta se neprodávají, pokud je nedotujete, a klienti o ně nemají zájem,“ tvrdí europoslanec s tím, že by měl rozhodnout trh, co si lidé přejí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Soud zamítl žalobu Kosteleckých uzenin, Babiš dle něj byl ve střetu zájmů

Městský soud v Praze zamítl žalobu Kosteleckých uzenin ze skupiny Agrofert na ministerstvo zemědělství, ve které se firma domáhala vyplacení dotace. Mimo jiné konstatoval, že předseda ANO Andrej Babiš, který firmy v roce 2017 vložil do svěřenských fondů, byl ve střetu zájmů. Rozhodnutí je pravomocné, lze proti němu podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding počká na písemné vyhotovení rozsudku a následně zváží další kroky.
13:07Aktualizovánopřed 2 hhodinami

„Ještě jste nic neviděli.“ Trump promluvil o sto dnech v prezidentské funkci

Americký prezident Donald Trump vystoupil v Michiganu s projevem ke sto dnům ve funkci. Mluvil o tom, že země s ním vstupuje do „zlaté éry“, stejně jako o hospodářství, bezpečnosti nebo migraci, kterou podle něj nezvládal řešit jeho předchůdce Joe Biden s tehdejší viceprezidentkou Kamalou Harrisovou. Projev přišel ve chvíli, kdy Trumpova popularita podle průzkumů klesá, podotýkají média.
00:02Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Vláda schválila způsob financování dostavby Dukovan

Kabinet schválil způsob financování stavby dvou nových jaderných bloků v Dukovanech formou státní půjčky firmě Elektrárny Dukovany II (EDU II), která má projekt na starosti. Stát bude v této firmě nově držet osmdesát procent podílu, za který společnosti ČEZ zaplatí 3,6 miliardy korun. Finální dohodu s korejskou KHNP chce vláda podepsat za týden 7. května, oznámil premiér Petr Fiala (ODS).
16:29Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Amazon točí v Česku akční seriál, blíží se i „noví Bridgertonovi“

V Česku je v plném proudu natáčení akčního seriálu Ride or Die (Jeď, nebo zemři), jenž se objeví ve videotéce Amazon Prime Video. Podle informací ČT24 bude letos v Česku točit i Netflix, a to dobový seriál Věk nevinnosti, který by mohl být „novými Bridgertonovými”. Czech Film Commission hlásí, že tuzemsko se pro zahraniční a hollywoodské produkce stává zajímavějším i kvůli politické situaci v Maďarsku, které dříve „přetáhlo“ seriálovou Dunu nebo oscarové Chudáčky.
před 6 hhodinami

Lukašenko pozval do země na 150 tisíc Pákistánců, obsadit mají volná pracovní místa

Na pozvání běloruského diktátora Alexandra Lukašenka by do východoevropské země mohlo přijít až 150 tisíc Pákistánců, píše ruskojazyčná odnož Deutsche Welle. Jednalo by se o 2,5krát více pracovních migrantů, než je v Bělorusku v současné době. Země se potýká s nedostatkem pracovních sil, od roku 2020 ji opustilo na pět set tisíc obyvatel.
před 7 hhodinami

Americká ekonomika klesla. Firmy v očekávání cel masivně dovážely

Hrubý domácí produkt (HDP) Spojených států v prvním čtvrtletí v celoročním přepočtu klesl o 0,3 procenta. Zaznamenal tak první pokles za tři roky. Na vině je příval dováženého zboží, které si firmy objednaly ve snaze předejít vyšším nákladům v souvislosti s očekávaným zavedením vysokých celních poplatků. Ve svém odhadu to uvedlo americké ministerstvo obchodu. Loni ve čtvrtém kvartálu ekonomika vykázala růst o 2,4 procenta.
před 8 hhodinami

Ekonomika dle odhadu vzrostla o dvě procenta

Česká ekonomika v letošním prvním čtvrtletí vzrostla meziročně o dvě procenta, vyplývá z předběžného odhadu zveřejněného Českým statistickým úřadem (ČSÚ). Mezičtvrtletně byl hrubý domácí produkt (HDP) vyšší o 0,5 procenta. Analytici růst HDP očekávali.
09:59Aktualizovánopřed 12 hhodinami

Americká vláda uleví automobilkám od cel

Americká vláda poskytne automobilkám vyrábějícím ve Spojených státech úlevu od pětadvacetiprocentních cel na automobily. Prezident Donald Trump to zdůvodnil mimo jiné ochranou národní bezpečnosti. Podle ministra obchodu Howarda Lutnicka má krok pomoci firmám při návratu dodavatelských řetězců do USA a má zmírnit dopady dovozních poplatků na autodíly. Ty by měly začít platit od 3. května.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami
Načítání...