Čína ekonomickou válku vyhraje, míní Turek. Automobilky zaspaly, tvrdí Gregorová

24 minut
90' ČT24: Zavedení cel na čínské elektromobily
Zdroj: ČT24

Číně se podaří případná cla uvalená Unií u dovozu elektroaut obejít mimo jiné tím, že začne vyrábět v jiných zemích, kde funguje bezcelní styk, a ekonomickou válku Peking nakonec vyhraje, uvedl v pořadu Události, komentáře europoslanec Filip Turek (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě). Za problémy evropského automobilového průmyslu vidí zákazy a regulace ze strany Bruselu. Europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti) naopak zdůraznila, že zavedení cel přinese automobilkám pozitiva a možný přesun Číňanů do Evropy a vznik továren bude znamenat nová pracovní místa. Evropští výrobci podle Gregorové v otázce elektromobility oproti Číně a USA zaspali.

Gregorová považuje rozhodnutí o uvalení cel za správné, jelikož dorovnají čínský dumping. „Z vyšetřování Evropské komise vyplynulo, že Čína dává svým automobilkám výraznou konkurenční výhodu, a jak víme z čísel, tak jenom loni bylo z Číny do EU dovezeno skoro půl milionu elektromobilů v hodnotě skoro deset miliard eur. Byly vyrobeny v procesu, který se těší dotacím v celkové výši 230 miliard eur, a ten proces navíc pokračuje ve formě dalších slev – osvobození od daně z prodeje, darů na infrastrukturu, grantů na výzkum,“ upozornila europoslankyně.

Evropské firmy nemohou následně dumpingovým cenám bez podobných masivních dotací konkurovat, konstatovala Gregorová. Turek si naopak myslí, že to za správné rozhodnutí může považovat pouze „laik v oboru“ a připomněl chystaná opatření čínských automobilek, které budou vyrábět na územích, kde cla nejsou a funguje tam bezcelní styk.

Česká republika se při hlasování o zavedení cel zdržela. „Němci, Češi, Slováci atd. jsou proti tomuto návrhu, protože my produkujeme kolem dvaceti procent všeho v Číně. My jsme byli zelenými aktivisty, kteří se dostali do politických pozic v Evropské unii, donuceni zlikvidovat vlastní průmysl a vlastní výrobu tím, že jsme to zdražili díky byznysu s emisními povolenkami a díky flotilovým pokutám za to, že automobilky produkují normální auta. Také díky drahé práci a drahým materiálům jsme byli donuceni vyrábět auta i v Číně a nechat se v podstatě zválcovat čínskou levnou pracovní silou,“ podotkl Turek.

Očekávané obcházení cel

Cla jde podle něj jednoduše obejít, a pokud je EU vůči Pekingu zavede, ten naopak zavede cla na luxusní auta vyráběná v Evropě. „To znamená všechna auta, na kterých máme marži, tak nám můžou zamezit v jejich prodeji,“ obává se europoslanec s tím, že protiopatření se mohou týkat i dalších oblastí jako vepřového masa nebo mléka.

„Ale hlavně umí tu výrobu obejít, když si dnes koupíte elektrické Volvo, tak je to kompletně čínské auto, jakýkoli elektromobil v Evropě vyrobený, tak velkou část baterií má pod palcem čínské zpracování. Takže Číňané nám zdraží baterie za to, že my jim zdražíme cla. Zaplatí to jen spotřebitel a Číňané tu ekonomickou válku vyhrají,“ je přesvědčen Turek.

Gregorová označila názory europoslance za „nesmysly“. Připustila pouze to, že Peking se bude o obcházení cel pokoušet. „Automobilový průmysl je ale velmi komplexní, Evropská unie si tohle velmi hlídá. Unijní pravidla původu jasně při celní kontrole zkoumají, co se v autě změnilo, co tam má za komponenty,“ vyjasňuje politička.

„Pokud se nezmění víc než balení nebo drobné modifikace, rozhodně ne baterie, tak se na čínské auto nebo auto vyrobené z většiny v Číně pořád ta cla vztahovat budou, obcházet tohle je velmi složité. EU na to má funkční mechanismy, také bilaterální dohody se třetími zeměmi, jsou tam penalizace, a navíc by to Číně přidělávalo náklady to komplikovaně obcházet,“ míní europoslankyně.

Podle Gregorové je navíc v zájmu EU, aby čínské automobilky více vstupovaly na evropský trh, vznikalo více továren a tím i více pracovních míst. „Nevím, za koho pan Turek kope. Cla pomáhají automobilkám a přesun výroby pomáhá občanům,“ uvedla Gregorová.

Podle Turka je ale jasné, že auta zdraží a lidé si je kupovat nebudou, přičemž už nyní musí některé evropské automobilky dotovat prodej elektroaut.

Zájem evropských automobilek

Řešení vidí europoslanec ve zrušení normy Euro 7 a zrušení zákazu výroby aut se spalovacími motory, což by podle něj zachránilo automobilový průmysl v Evropě – nikoli regulace a zákazy či daně. „Nemůžeme si dovolit donekonečna automobilky dotovat, Volkswagen i Škodovka jsou ve špatné situaci, připravuje se dokonce zavírání továren,“ upozornil Turek.

Podle Gregorové se ale řada automobilek včetně Volkswagenu postavila proti clům, protože mají značnou část svých příjmů v Číně. „Potřebujeme evropský trh udržet, protože to je strategickou komponentou. Evropský trh nezaostal kvůli zeleným aktivistům a kvůli regulacím, ale je to proto, že evropské automobilky zaspaly, kvůli opožděnému přechodu na elektrická vozidla, také mnohem pomaleji přijímaly softwarové technologie. Soustředili jsme se na mechanickou excelenci, také máme problém s dodavatelským řetězcem,“ poznamenala europoslankyně.

Turek je nicméně přesvědčen, že elektromobilita není budoucnost a že se bude jednat jen o „pár procent aut“. „Ta auta se neprodávají, pokud je nedotujete, a klienti o ně nemají zájem,“ tvrdí europoslanec s tím, že by měl rozhodnout trh, co si lidé přejí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Trump dal smartphonům a další elektronice výjimku z cel

Prezident Spojených států Donald Trump podle amerických médií udělil výjimku z nových cel na dovoz chytrých telefonů, počítačů nebo například čipů z Číny. Oznámil to úřad pro cla a ochranu hranic.
17:37Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Celní bitva světových gigantů zasáhne v Číně i Hollywood

Americko-čínská obchodní válka má mnoho bitevních polí. Už léta čelí v Číně Hollywood tvrdé cenzuře. A nyní se chystá další omezení: sníží se roční počet povolených premiér.
před 4 hhodinami

Obavy z obchodní války USA a Číny dopadly na asijské burzy rozdílně

V atmosféře obav z obchodní války mezi USA a Čínou – v době, kdy si obě strany vůči sobě dál a dál zvyšují celní sazby – uzavřely akciové burzy v Asii a Pacifiku páteční obchodování se smíšenými výsledky. Nejvíce ztratil japonský index Nikkei 225, mírněji klesly i hlavní indexy jihokorejské a australské burzy. Naopak se dařilo trhům v čínském Hongkongu a Šanghaji a v Indii. Čína v pátek po uzavření obchodování oznámila zvýšení odvetných cel vůči USA. Tato zpráva pak srazila většinu evropských indexů do záporných hodnot.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Cla uvalená na Čínu mohou mít v USA velkou podporu voličů, míní Pondělíček

„Větší část Američanů je teď přesvědčena o tom, že na vzájemném obchodu vydělává především Čína,“ řekl v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou amerikanista Jiří Pondělíček, podle kterého mohou mít vysoká cla, která americký prezident Donald Trump uvalil na Čínu, velkou podporu voličů. „Podle průzkumů veřejného mínění se obraz Číny u americké veřejnosti propadá,“ uvedl sinolog a orientalista Martin Hála, podle něhož je v současnosti pohled Američanů na Čínu negativní.
včera v 09:09

Americké akcie se po středečním prudkém růstu vrátily k poklesu

Americké akcie se po středečním prudkém posílení vrátily k poklesu. Poté, co Bílý dům ve čtvrtek potvrdil, že celkové clo na dovoz z Číny činí 145 procent, tak akcie ještě více prohloubily ztráty z úvodu obchodování. Technologický index Nasdaq vykázal pokles o 4,31 procenta na 16 387,31 bodu. Širší index S&P 500 odepsal 3,46 procenta na 5268,05 bodu a Dow Jonesův index se snížil o 2,5 procenta na 39 593,66 bodu.
10. 4. 2025Aktualizováno10. 4. 2025

Evropské i asijské akcie stouply. Pomohlo jim Trumpovo pozastavení cel

Akciové burzy v Evropě během čtvrtečního obchodování výrazně posílily. Reagovaly na to, že americký prezident Donald Trump ve středu na devadesát dní pozastavil zvýšení amerických cel vůči většině zemí, s výjimkou Číny. Indexy přidaly tři až čtyři procenta. V zisku skončila také většina indexů v Asii. Hlavní index tokijské burzy Nikkei 225 přidal přes devět procent.
10. 4. 2025Aktualizováno10. 4. 2025

AI ovlivní víc než dvě pětiny pracovních míst v Česku, říká analýza

Pracovní trh v České republice projde v dalších letech zásadními změnami; hlavní vliv bude mít stále větší využívání takzvané generativní umělé inteligence (AI). Česká populace ale bude stárnout tak rychle, že k péči o seniory bude zapotřebí stále nových pracovních míst. A to by mělo dopady AI minimálně kompenzovat.
10. 4. 2025

Dobrá zpráva, říká o pozastavení většiny cel Stanjura. S USA se má jednat, míní Nacher

Rozhodnutí amerického prezidenta Donalda Trumpa pozastavit většinu cel na 90 dní je podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) dobrá zpráva. Lepší by ale bylo, kdyby platila stávající pravidla, řekl v Událostech, komentářích s moderátorkou Barborou Kroužkovou. Místopředseda sněmovního hospodářského výboru Patrik Nacher (ANO) uvedl, že se má s USA o clech jednat. „V této první fázi by ta jednání měla být zastřešena Evropskou unií, protože je to celek a síla, které Donald Trump rozumí,“ dodal.
9. 4. 2025
Načítání...