Škoda JS a také firma Middle Estates budou nově patřit ČEZu. Převzetí odštítí společnost, která vyrábí zařízení pro jadernou energetiku, před sankcemi Evropské unie. Dosud za ní totiž stál ruský kapitál. Případné uvalení sankcí na Škodu JS by mělo potenciální dopad i na zajištění klíčových dodávek pro jaderné elektrárny ČEZu.
ČEZ smí převzít Škodu JS, kývl antimonopolní úřad. Uchrání ji to před sankcemi
Škoda JS dosud patřila do ruské strojírenské skupiny OMZ ovládané Gazprombankou. Její převzetí ČEZem posuzoval antimonopolní úřad (ÚOHS), který zkoumal možné dopady na trhy výroby a velkoobchodního prodeje elektřiny i návrhů a konstrukce jaderných ostrovů pro nové jaderné elektrárny a údržby a servisu primárního okruhu jaderných elektráren.
„Dospěl k závěru, že spojení nezvýší tržní sílu spojujících se soutěžitelů natolik, že by mělo za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména pak v důsledku vzniku nebo posílení dominantního postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich,“ uvedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
ČEZ realizuje transakci ve spolupráci s Wood & Company, které je držitelem akcií do schválení obchodu antimonopolními úřady. To zajistilo, že Škodu JS už přestaly ohrožovat sankce hned od podpisu smlouvy, a ne až po schválení úřady.
Kromě samotné Škody JS převezme ČEZ také firmu Middle Estates. Ta pro Škodu spravuje a pronajímá nemovitosti. Zároveň zvětší svůj podíl v Ústavu jaderného výzkumu Řež z 52,46 na 69,85 procenta. Škodě JS v Řeži patří vědecko-výzkumné pracoviště.
Historie nynější akciové společnosti Škoda sahá do roku 1956, kdy začala v Plzni výroba investičních celků a zařízení pro jaderné elektrárny, výzkumné reaktory a sklady vyhořelého jaderného paliva. Firma, která dříve měla název Škoda Jaderné strojírenství, dodávala do střední a východní Evropy, Skandinávie, Francie, Německa, USA, Rakouska, Finska, Belgie, Číny, Arménie a dalších zemí. Její technologie jsou v Dukovanech, Temelíně, Jaslovských Bohunicích i Mochovcích.
Do roku 2004 patřila Škoda JS do Škoda Holdingu, její vlastník ji pak prodal spolu s dalšími dvěma firmami skupině OMZ. V současnosti dosahuje Škoda JS ročních tržeb kolem 3,5 až čtyř miliard korun, v roce 2020 činil zisk před zdaněním více než 122 milionů korun při tržbách přes 3,3 miliardy.
Škoda JS má české zaměstnance a ČEZ s ní dlouhodobě spolupracuje, zejména v oblasti jaderného paliva a údržby primárního okruhu jaderných elektráren.