Genk - Americká automobilka Ford Motor uzavře do konce roku 2014 kvůli slabé poptávce svoji továrnu v belgickém městě Genk. Místo tak ztratí přes devět tisíc zaměstnanců, kteří pracují v závodě nebo u dodavatelů továrny. Výrobu firma přesune do závodu ve španělské Valencii. Ford se v Evropě potýká už delší dobu se ztrátami a nadměrnou kapacitou výroby kvůli prudkému poklesu poptávky po autech.
Belgická továrna Fordu končí, tisíce lidí přijdou o práci
Ford továrnu otevřel v roce 1964. „Společnost oznámila konec montáže aut a uzavření lisovny kovů a dalších částí výroby v Genku. Produkce skončí v roce 2014,“ prohlásil mluvčí odborů. Závod ve městě Genk vyrábí středně velký model Mondeo a minidodávky S-MAX a Galaxy. Podle odborů se tam téměř po celý letošní rok pracuje jen čtyři dny v týdnu a v prosinci se má výroba dočasně úplně zastavit. Ford v prohlášení dodal, že výrobu všech tří modelů převede do závodu ve Španělsku, kde se nyní vyrábí pětidvéřová a sedmidvéřová verze modelu C-MAX.
Rozhodnutí znamená cestu na pracovní úřad pro tisíce zaměstnanců a existenční problémy pro firmy, které továrně dodávají náhradní díly. V nich by o místo mohlo přijít až 5 tisíc lidí. „Všichni tady mají děti a pracovali v této továrně dlouhou dobu. Bude to mít důsledky také pro mnoho dalších lidí v dodavatelských firmách,“ řekl Rudy Biesman.
Ještě před měsícem prý ale Ford ujišťoval, že uzavření závodu neplánuje. „Doufám, že lidé, kteří jsou za to zodpovědní, budou dnes dobře spát. Na ulici poslali spoustu rodin. Jak budou moct jejich děti studovat?“ ptá se zaměstnanec Elbašír Zidan.
Ford letos očekává v Evropě ztrátu více než miliardu dolarů (19,3 miliardy korun). Evropa má na celkovém prodeji automobilky čtvrtinový podíl.
Počet registrací nových aut v Evropě se podle automobilové asociace ACEA v září snížil o 10,8 procenta, což byl nejrychlejší pokles za posledních 12 měsíců. Většina velkých značek zaznamenala dvouciferný procentní pokles. Třeba prodej Fordu se snížil o 14,9 procenta a za devět měsíců o 12,6 procenta.
Genk je již druhým závodem na výrobu aut v Belgii, který se za poslední dva roky zavírá. Prvním byl závod americké automobilky v Antverpách. Trhy rovněž spekulují o možném zavření evropských závodů automobilek Peugeot a Opel.
V Česku se vyrobí zhruba o sedm tisíc aut méně než loni
V Česku výroba automobilů letos mírně klesne a loňského historického maxima patrně nedosáhne. Sdružení automobilového průmyslu ČR předpokládá, že české továrny vyrobí „jen“ 1,187 milionu aut. Loni jich bylo o 7 tisíc více. Snížení letošní výroby očekával už v září i prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. „Myslím si, že nás čeká rok, dva, kdy by stabilní vývoj nebo mírný pokles byla ještě dobrá zpráva,“ uvedl tehdy Jahn.
Slovensko oproti tomu právě letos očekává nový rekord ve výrobě osobních automobilů. Podle odhadu místního sdružení automobilového průmyslu firmy vyrobí až 850 tisíc osobních automobilů. Loni to bylo o celých 200 tisíc méně.