Praha – Zatímco letos řada evropských trhů s auty zažívá díky šrotovnému žně, prognózy pro příští rok už tak růžové nejsou. Například v Německu mají prodeje klesnout o pětinu. Mínusy si proti letošku připíší i další západní země. Česka by se to ale dotknout nemělo, zdejší dovozci aut nevylučují ani mírný nárůst prodejů.
Automobilky čeká příští rok další propad prodejů
Začátek roku zaskočil automobilky po celém světě – lidé šetřili a prodeje prudce klesaly. Na pomoc přispěchaly vlády. Díky šrotovnému vzali zákazníci v řadě zemí, hlavně v západní Evropě autosalony útokem. V Německu od té doby stouply prodeje o 40 procent na nejlepší čísla od roku 1992. Teď ale prodejci upozorňují, že příští rok by se prodeje mohly opět propadnout, a to až o milion vozů. Za celý rok se podle jejich prognóz prodají jen necelé tři miliony aut.
Nejbolestivější propad by mohl postihnout evropskou automobilovou velmoc – Německo. „Německo z mého hlediska skoro zbytečně namotivovalo trh v těžké situaci k růstu, o to větší bude pád příští rok, kdy se už samozřejmě nepočítá s žádnými pobídkami,“ míní šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek.
Podobný vývoj se ale dá očekávat i v dalších zemích, které šrotovné zavedly. S potížemi ale nepočítá jen Evropa. Ve Spojených státech se i přes šrotovné letos prodá nejméně aut od osmdesátých let a ani pro příští rok nejsou prognózy automobilek o moc lepší.
Česko bude výjimka
Česko se šrotovného nedočkalo a místní dovozci tak nepočítají ani s klesajícími prodeji, a to navzdory zvýšené sazbě DPH. „Myslím si, že daň zvýšená o jedno procento se do cen výrazněji nepromítne, protože předpokládám, že importéři nadále budou realizovat určité akční slevy, které výrazně převyšují navýšení DPH,“ věří Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. Prodejní čísla by podle něj mohla být dokonce o desetinu vyšší než letos.
Podle odhadů se mají trhy ze současné recese vzpamatovat nejdříve za dva roky. Dopady na jednotlivé automobilky však budou různé. „Říká se, a čas to potvrdí, že prémiové segmenty by ve střednědobém horizontu nemusely být tou krizí zasaženy tolik jako segmenty nižších tříd,“ podotkl Blažek. Právě výrobci dražších aut netěžili z vládních pobídek.