Prodej nových osobních aut loni vzrostl o dvacet procent na rekordních 230 857 vozů. První Škoda Auto zvýšila prodej o 27 procent na 73 927 vozů, a získala tak téměř třetinový podíl na trhu, oznámil Svaz dovozců automobilů. Tuzemské automobilky zároveň loni vytvořily nový rekord, když vyrobily téměř 1,3 milionu osobních aut oproti loňským 1,25 milionu. Stoupal i dovoz ojetin a rekordní byl i zájem o financování ojetých vozů na splátky.
Auta lámou rekordy. Jejich prodeje i výroba výrazně rostly
Po první Škodě Auto v prodejích nových vozů na druhém místě skončil Volkswagen s růstem o tři desítky procent na 23 754 aut. Třetí Hyundai rostl jen o čtyři procenta na 19 688 vozů. Na dalších místech skončily značky Ford, Dacia a Opel.
„Škoda byla s 27procentním růstem hybatelem celého trhu. Modely Octavia, Fabia a Rapid jsou v celkovém pořadí nejprodávanějšími vozy v ČR. Naše nová vlajková loď Superb vstoupila na trh s růstem o 36 procent a nesmírně nás potěšily výsledky modelové řady Fabia, která zásluhou nárůstu o 133 procent ve srovnání s loňským rokem překonala veškerá očekávání,“ uvedl šéf prodejní organizace Škody pro Českou republiku Luboš Vlček.
- Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s 24 346 prodanými kusy, následuje Fabia s prodejem 20 467 aut a Rapid s 11 689 vozy od stejné značky.
- Na dalších místech jsou modely Hyundai i30 a VW Golf.
Dobře se prodávaly i užitková a nákladní auta, motorky i autobusy
Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 30 procent na 17 131 aut. První je Fiat s prodejem 2780 aut, následuje Peugeot a Ford. Nejprodávanějším modelem byl Peugeot Boxer. Registrace nákladních aut vzrostly o 18,5 procenta na 10 732 vozidel. Jedničkou na trhu je Mercedes, druhý skončil MAN a třetí DAF.
- Celkem 75 procent nových osobních aut nakoupily firmy, čtvrtinu soukromé osoby.
- Při započtení operativního leasingu byl podíl soukromých uživatelů nových vozů 29 procent.
- Téměř třetina prodaných aut byla bílé barvy, vedla nižší střední třída s 22 procenty.
- Podíl vozů s benzinovým motorem byl 54 procent.
Prodej nových autobusů stoupl o 27 procent na 1350 vozidel. První je domácí značka SOR s prodejem 435 vozidel, následuje rovněž tuzemská značka Iveco Bus a třetí skončila Setra. Registrace nových motocyklů se díky silnému druhému pololetí meziročně zvýšily o šest procent na 17 059 strojů. Nejvíc prodala Honda před Maxonem a Yamahou.
Stoupal zároveň i dovoz ojetin, a to o čtvrtinu na 184 660 vozů. Rostl však především dovoz aut starších deseti let. Jejich podíl byl přes 48 procent. Celkově se jich loni na českém trhu nabízelo 932 tisíc.
Průměrná inzerovaná cena staršího vozu byla 180 200 korun a stáří deset let. Na tachometru měly průměrně 147 800 km. Vyplývá to z kontinuálního sledování trhu skupinou AAA Auto. Podle odhadu společnosti Cebia se loni v tuzemsku prodalo téměř 700 tisíc ojetých vozů.
Nejvíce ojetých vozů se tradičně nabízelo v Praze, kde bylo v loňském roce k dispozici celkem 275 915 ojetin, a to jak prostřednictvím obchodníků, tak soukromých prodejců. V prosinci nabízely pražské prodejny 30 583 aut, což bylo o téměř pět tisíc vozů více než v listopadu. Naopak nejnižší počet vozů nabízela loni karlovarská prodejní místa.
Zákazníci kupovali koncem roku spíše starší vozy. Zatímco v listopadu činilo průměrné stáří prodaných ojetin 8,9 roku, v prosinci to bylo už 9,5 roku. Celoroční průměr se v konečném součtu zastavil na deseti letech.
Stejně tak vzrostl v prosinci počet nabízených vozů. Poslední měsíc loňského roku nabídl českým zákazníkům celkem sto tisíc vozů oproti 94 tisícům v listopadu. „Příčinou nárůstu nabízených vozů v prosinci podle nás byly tradiční slevy obchodníků s ojetinami před koncem roku, které se obvykle přelévají i do ledna následujícího roku, přičemž letošek není výjimkou,“ uvedla generální ředitelka AAA Karolína Topolová.
- Mezi nejvíce inzerované značky v uplynulém roce patřila tradičně tuzemská Škoda, následovaná VW a Fordem.
- Za první Škodou Octavií následovala Fabia, třetí byl VW Passat.
- Do první desítky se vešla i stále oblíbenější Škoda Superb, která se v prosinci umístila na šestém místě a celkově za rok 2015 obsadila 7. pozici.
Nákup ojetých vozů na splátky rekordně rostl
České autobazary loni také zaznamenaly rekordní zájem o financování ojetých vozů na splátky. Podle odhadu autobazaru Auto ESA zvolilo při nákupu úvěr přímo od prodejce o osm procent lidí více než v roce 2014. Na vzestupném trendu se podle něj podílí jak nižší úroková sazba, tak i větší ochota bank půjčovat na nákup ojetého vozu vyšší částky.
O vyšším využívání úvěrů přímo od prodejce ojetých vozidel svědčí i skutečnost, že průměrná financovaná částka meziročně stoupla o 11 procent na 130 tisíc korun.
„V tuzemsku jde o celoplošný trend. Vztah k automobilu se dramaticky mění, Češi vůz chtějí užívat, ale ne vlastnit,“ uvedl předseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů Česko Petr Přikryl.
Konkurence mezi českými prodejci tlačí ceny úvěrů stále níž, v prosinci loňského roku úroková míra meziročně klesla o 0,7 procentního bodu na 4,9 procenta. U některých vybraných produktů jsou náklady na úvěr dokonce nulové. „U těchto speciálních nabídek v principu platí, že si klient sto tisíc korun půjčí a stejnou částku také zaplatí,“ upozornil Pavel Foltýn z Auto ESA.
Zvýšený zájem registrovaly nejen autobazary, ale i samotní poskytovatelé
financování. „V prvních jedenácti měsících loňského roku jsme v oblasti ojetých vozů zaznamenali nárůst o téměř šest procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2014,“ uvedla Kateřina Halatová ze společnosti sAutoleasing.
Speciální úvěrové produkty na nákup ojetých vozů pro klienty připravily i banky, v řadě případů jde o spotřebitelské úvěry, které jsou přizpůsobeny potřebám zájemců a ojeté vozidlo. Úroková sazba z úvěrů na spotřebu se podle údajů České národní banky pohybuje kolem 11,72 procenta. Některé autobazary přitom nabízejí úrokovou míru pod pět procent. Důvod těchto sazeb v autobazarech je dán také tím, že tito obchodníci uskutečňují u bank velké objemy obchodů.
Podle KPMG přijde v obchodních modelech automobilek revoluce
Jan Linhart z KPMG, která zpracovala každoroční studii ohledně dalších vývoje v automobilovém průmyslu, upozorňuje na to, že automobilky očekávají zásadní změnu ve svém obchodním modelu.
„Dalo by se říci, že je to revoluční změna, dříve to byly jen dílčí kroky. Hlavním prvkem je, že se očekává nástup digitalizace a konektivity. A to znamená, že auta budou více připojena k internetu a těchto funkcí budou dále i využívat, ať už jsou to třeba nové typy služeb. To bude znamenat i nástup nového typu aut, ať už jde o autonomní nebo samořiditelná auta, a to se bude promítat do konkrétních technologií automobilek,“ konstatuje.