Amazon přeci jen v Brně? Developer ani město zbraně neskládají

Brno - Developer CTP Invest chce udržet stavbu obřího distribučního centra internetové společnosti Amazon v Brně. Projekt je už natolik rozpracovaný, že chce ještě zkusit znovu zatlačit na město. To přitom v pátečním hlasování odmítlo smlouvy, které měly stavbu umožnit. Přesto chtějí zastupitelé dál s developerem jednat. Amazon ale na stavbu spěchá, a proto se už pro jistotu poohlíží i jinde.

Regionální ředitel společnosti CTP Invest Tomáš Budař říká, že prioritou stále je udržet Amazon v Brně. „Umíme sice postavit sklad kdekoliv, ale Brno je stále prioritou. Máme velkou část pozemků koupenou a prakticky hotovou projektovou dokumentaci, snad se přeci jen ještě představitelé města chytnou za nos. Záleží na nich, zda budou chtít jednat,“ uvedl Budař. 

Náměstek brněnského primátora Oliver Pospíšil (ČSSD) prohlásil, že bude-li zájem na straně CTP, chce město určitě dál jednat a pokusit se najít shodu na podmínkách stavby. Dohoda ztroskotala kvůli neexistujícímu sjezdu na dálnici D1. Průmyslová zóna totiž není přímo spojená s dálnicí, a místní se obávají nárůstu dopravy. 

2 minuty
Naděje pro Amazon v Brně stále žije
Zdroj: ČT24

V pátek na poslední chvíli proto přišli zastupitelé za ODS se dvěma novými požadavky. Jednak chtěli po firmě CTP, aby pro ŘSD vykoupila okolní pozemky určené pro výstavbu dálničního sjezdu. Druhý dodatek se týkal přímo místa, kde má areál Amazonu vzniknout. Tyto pozemky chtělo Brno prozatím firmě CTP pouze pronajmout - a definitivně prodat až v okamžiku, kdy bude existovat zmíněný dálniční sjezd. S tím ale developerská společnost nesouhlasila. Město proto smlouvy neschválilo. 

Přesto chce náměstek Pospíšil o podmínkách dál s developerem jednat. „Ve vyjednávacím týmu však musí být za město ještě někdo z ODS, nejlépe Libor Šťástka. Protože oni na poslední chvíli přišli s dodatkem, s nímž CTP nesouhlasilo. Pokud bude ODS u dohody, kterou CTP odkýve, neměl by být problém. Náš klub zastupitelů hlasoval pro,“ řekl Pospíšil. 

Plány Amazonu ve střední Evropě

Obří distribuční centrum o rozloze 95 000 metrů čtverečních chce Amazon otevřít v Brně v lokalitě Černovické terasy. Pro místní zastupitele a občanské srdužení Čisté Tuřany je ale zásadní výstavba napojení na dálnici D1. Další centrum firmy Amazon pak má vzniknout v Dobrovízi u Prahy. Internetová společnost chce do výstavby obou center investovat stovky milionů eur. Každé centrum zaměstná minimálně 1 500 lidí. 

Oba sklady v České republice se mají stát součástí sítě 25 podobných provozů rozmístěných v sedmi evropských zemích. Neznamená to ale, že by čeští zákazníci mohli nakupovat na české pobočce. Půjde pouze o jakási evropská překladiště.  

Výstavbu velkých logistických center plánuje Amazon také v Polsku – počátkem loňského října oznámil, že v příštích dvou letech vybuduje u našich severních sousedů tři areály. V každém z nich zaměstná zhruba 2 000 lidí nastálo a další 3 000 přijme na sezonu.

Jenže Amazon chce začít v Brně stavět co nejdřív, centrum by totiž mělo fungovat už letos na podzim, ještě před vánočním náporem. Amazon se proto po rozhodnutí Brněnských zároveň poohlíží po alternativních lokalitách na Slovensku, v Rakousku nebo v Ostravě, která o sklad také projevila zájem.

Výstavbu v Brně podporuje jak vláda Bohuslava Sobotky, tak prezident Zeman. Ten včera v rozhovoru pro Český rozhlas o zamítnutí smluv brněnskými zastupiteli řekl: „Mohu tvrdit, ať se na mě příslušní zastupitelé nezlobí, že to rozhodnutí je pitomé.“ Podle něj je totiž nesmyslné odmítnou investici, která by vytvořila stovky nových pracovních míst. (Čtěte zde.)

Jak by zapůsobily investice Amazonu na českou ekonomiku? Portálu ČT24 odpovídali odborníci

O něco nadějněji vypadají plány Amazonu v Dobrovízi u Prahy. Zdejší zastupitelé minulý týden schválili memorandum o spolupráci a smlouvu s developerem. Plány investora ale zatím narážejí na zamítavý postoj místního občanského sdružení, které se odvolalo proti rozhodnutí o umístění stavby. (Více čtěte zde.) 

Amazon

… je největším a jedním z nejstarších internetových obchodů na světě. Firmu založil v 90. letech Jeff Bezos. Na internetu Amazon funguje od července 1995, dnes zaměstnává na 97 000 lidí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
před 4 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...