Kolín – Letitý železniční most v Kolíně by se měl za více než 1 miliardu unikátně modernizovat. Kvůli podjíždějícím lodím bude jedno z jeho polí zvedací. Nový projekt by měl vyřešit problémy lodního provozu na Labi, neboť doposud pod železničním mostem nemohly projet nákladní lodě. Proti přestavbě mostu se však ohrazují někteří regionální politici i odborníci, kteří považují miliardovou investici do lodní dopravy v Česku za zbytečnou.
Železniční most v Kolíně projde modernizací kvůli lodní přepravě
Nejvyšší povolení výška pro podjíždějící lodě je 4,5 metrů, což mnohdy zkomplikuje cestu i osobním plavidlům. Do příštího roku se celý most zvedne o metr, zatímco v budoucnu budou moci projet nákladní lodě s výškou až 7 metrů. „Kdyby v budoucnu vzešel požadavek na vyšší podjezdné výšky, je tam určitá stavební připravenost, aby se dal doplnit hydraulikou, a pak by mohl být v jednom poli zdvihací,“ popisuje mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka.
Podle dopravních expertů jde o zbytečnou investici. Stavět zvedací most, když lodní doprava v Česku zabírá necelé jedno procento z celkové přepravy, je podle nich nesmysl. Jedním z odpůrců mostní přestavby je i brněnský primátor a stínový ministr dopravy Roman Onderka (ČSSD). „V období krize, v období nedostatku finančních prostředků, v desítkách miliard ve státním fondu dopravní infrastruktury, to bezesporu není prioritou dopravy v ČR,“ uvedl Onderka.
Investujme spíše do železnic a obchvatů
Podle expertů by se investice měly vložit spíše do železničních koridorů a městských obchvatů, které na mnoha místech chybí. Ministerstvo dopravy má však jiný názor. „Drtivá většina evropských států dbá na rozvoj také vodní dopravy, protože jsou určité komodity zboží, které je možné přepravovat pouze po vodě, takže podle nás to rozhodně má smysl,“ vyjádřil mluvčí Karel Hanzelka.
Most bude stát téměř jednu a čtvrt miliardy korun. Evropská unie poskytne zhruba 85 procent nákladů, z národních zdrojů i přesto přijde více než 180 milionů. Zatímco loni i letos mělo Ředitelství vodních cest k dispozici asi miliardu korun, příští rok bude moci na přestavby využít jednou tolik peněz. Počítá s tím návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který musí ještě schválit vláda a poslanci.