Stále víc lidí chce dnes alkoholu rozumět, a proto neváhá investovat do svého vzdělání i třeba v oblasti degustace. Pivovary i vinaři to vítají. Roste totiž zájem o produkty z Česka a klesá dovoz.
Víno a pivo nejen pít, ale také jim rozumět - obliba kurzů stoupá
Podle statistik vypije každý Čech ročně 20 litrů vína. Ještě víc než víno ale Češi pijí pivo. V jeho konzumaci jsou se 144 litry na osobu ročně první na světě. V obou případech ale stoupá zájem rozumět tomu, co člověk pije, a tak vzrůstá i poptávka po degustačních školách a kurzech. „V současné době mi přijde, že se o vína zajímá celá veřejnost, že to patří k jakési úrovni,“ uvedla Irena Svobodová z Moravské banky vín.
Výuku pořádá třeba většina pivovarů, na nezájem si nestěžují. Žáci se učí pivo nejenom degustovat, ale i správně natočit. Zjistí třeba, že jako první se posuzuje čirost, barva a obecně vzhled, ale také že se pivo nečepuje takzvaně pod pěnu. Dozvědí se při tom i něco o výrobě. Mezi žáky přitom nejsou jenom konzumenti alkoholu, ale třeba i barmani, pro něž je školení součástí vzdělávání.
„Lidé se učí posuzovat, co je dobré a co je špatné,“ uvedl Vladimír Balach ze Svazu pivovarů a sladoven. Zvědavost lidí přitom může mít první výsledky, které mluví ve prospěch českých značek. Import levných zahraničních piv do země loni klesl o 42 procent. Podobné úspěchy hlásí vinaři. Zatímco v roce 2006 vína z Čech a Moravy preferovalo jen 15 procent lidí, dnes už převažují.