V Praze přistál Antonov An-225, největší letadlo světa

Do Prahy přiletělo z Ukrajiny největší a nejtěžší letadlo na světě. Stroj Antonov An-225 Mrija na letišti v Praze přistál krátce po 11:00. Ve čtvrtek do Austrálie odveze 135tunový generátor z plzeňské strojírny. Nadměrný náklad z Plzně do Prahy přejede v noci na středu.

Náklad, pro který stroj přiletěl, vyjede v úterý po 22:00 z Plzně a po dálnici D5 přijede do Prahy s policejním doprovodem kolem 03:00. Nakládka je technicky složitá, a letadlo proto odletí až ve čtvrtek. Kvůli velkému hluku nesmí startovat v noci. Stroj se tak na zemi potká s dalším obřím letounem Airbusem A380 aerolinií Emirates. Po cestě do Austrálie bude mít Mrija mezipřistání v Turkmenistánu.

Antonov není v České republice poprvé. Loni v lednu přistál na mošnovském Letišti Leoše Janáčka, v Praze byl naposledy v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Poprvé však navštívila Mrija Československo neplánovaně. V roce 1989 i s Buranem na hřbetě nouzově přistála v Praze kvůli poruše při cestě z pařížského aerosalonu na Bajkonur. První plánovaná návštěva na sebe však nenechala dlouho čekat, téhož roku letadlo navštívilo také letecký den v Mošnově.

Letoun byl pět let odstavený

Mrija konstrukčně vychází z menšího Antonovu An-124, určena byla pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety. Americká NASA používala k témuž účelu (tj. přepravě raketoplánů) speciálně upravený Boeing  747. Po zrušení programu raketoplánu v Rusku byl letoun v polovině 90. let odstaven, ale po pěti letech začal znovu létat. Ukázalo se, že jeho výjimečné rozměry a nosnost snadno naleznou i jiné využití v civilním sektoru. 

„Když se začala zvyšovat poptávka po obřích transportních letadlech na přepravu nadrozměrných nákladů, tak byly nejdříve do civilního provozu uvolněny Ruslany, které do té doby používala pouze ruská armáda. Pak se ale začaly objevovat požadavky na náklady, které ani Ruslan neuvezl, to vedlo ke znovuuvedení Mriji do provozu,“ říká pilot Boeingu 737 Ladislav Keller.

Nejdelší a nejhmotnější letadlo historie

Na titul největšího letadla si dělala a stále dělá nárok celá řada typů. Každý z nich v jistém ohledu skutečně největší je. Airbus A380 je největší osobní dopravní letadlo co do vzletové hmotnosti, rozpětí či výšky, Boeing 747-8 je nejdelší osobní dopravní letadlo. Mrija je sice transportní letadlo, ale oba zmiňované typy překonává takřka ve všem. A380 i Boeing 747 jsou sice vyšší, zato však za největším Antonovem zaostávají délkou i maximální vzletovou hmotností.

Porovnání největších letounů na světě
Zdroj: ČT24

Do kategorie největších letadel promlouvá ještě několik typů. V prvé řadě nelze opomenout Hughes H-4 Hercules z období těsně po druhé světové válce, který měl vůbec největší rozpětí a také plochu křídel, nezapomeňme ovšem, že jeho konstrukce byla zcela odlišná a navíc šlo o prototyp, který letěl všehovšudy dvakrát.

Letadlo větších rozměrů už by nemělo kde přistát

Letoun podle Kellera nepotřebuje speciální délku přistávací dráhy. Při maximálním nákladu mu na vzlet i přistání stačí dráha dlouhá tři až tři a půl kilometru. Vzhledem k větší hmotnosti má ale větší setrvačnost a řídit jej tak mohou jen zkušení piloti, podotýká Keller.

„Technicky je možné postavit ještě větší letadlo. Ale je problém pohybovat se pak s tak velkým strojem na letištích. Proto je ten limit okolo 90 metrů rozpětí křídel. S větším rozpětím, už by nemohlo pojíždět na letištích,“ uvedl Keller.

9 minut
Studio 6 s pilotem Boeingu 737 Ladislavem Kellerem
Zdroj: ČT24

Podívejte se také na návštěvy dalších velkých letadel v ČR:

Náhradní díly si Mrija bere z An-124 Ruslanu

Přestože existuje jen jeden kus tohoto letadla, není velký problém s náhradními díly, protože hodně konstrukčních celků letounu je identických s An-124 Ruslanem, říká Keller. Od roku 1988 letoun prošel úpravami, má například jiné motory. Výhodou letadla je i možnost zvednout přední část, například lokomotiva tak do něj může vjet po kolejích, doplňuje Keller. 

  • počet vyrobených kusů: 1
  • první let: 21. 12. 1988
  • maximální dolet: 4500 km
  • maximální vzletová hmotnost: 605 t
  • objem nákladového prostoru: 1 300 m3
  • délka: 84 m
  • rozpětí: 88,4 m
  • výška: 18,1 m
  • motory: 6x D-18T
  • tah: 6x 229,5 kN
  • cestovní rychlost: 850 km/h

Antonov vyrobil jediný letoun An-225. Zahájil ještě stavbu druhého, ale po zrušení Buranu nedokončený letoun zakonzervoval. Občas se objevují úvahy o jeho dokončení, zatím k němu však ani zdaleka nedošlo. Tím Mrija výrazně zaostává za svojí konkurencí v kategorii největších letadel světa. Airbusů A380 bylo do konce letošního března vyrobeno 184 kusů. Boeing potom vyrobil více než stovku svých 747-8 a v součtu s předchozími generacemi jumba již překonal počet 1500.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 9 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 9 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 14 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
včera v 22:15

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...