V Praze přistál Antonov An-225, největší letadlo světa

Do Prahy přiletělo z Ukrajiny největší a nejtěžší letadlo na světě. Stroj Antonov An-225 Mrija na letišti v Praze přistál krátce po 11:00. Ve čtvrtek do Austrálie odveze 135tunový generátor z plzeňské strojírny. Nadměrný náklad z Plzně do Prahy přejede v noci na středu.

Náklad, pro který stroj přiletěl, vyjede v úterý po 22:00 z Plzně a po dálnici D5 přijede do Prahy s policejním doprovodem kolem 03:00. Nakládka je technicky složitá, a letadlo proto odletí až ve čtvrtek. Kvůli velkému hluku nesmí startovat v noci. Stroj se tak na zemi potká s dalším obřím letounem Airbusem A380 aerolinií Emirates. Po cestě do Austrálie bude mít Mrija mezipřistání v Turkmenistánu.

Antonov není v České republice poprvé. Loni v lednu přistál na mošnovském Letišti Leoše Janáčka, v Praze byl naposledy v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Poprvé však navštívila Mrija Československo neplánovaně. V roce 1989 i s Buranem na hřbetě nouzově přistála v Praze kvůli poruše při cestě z pařížského aerosalonu na Bajkonur. První plánovaná návštěva na sebe však nenechala dlouho čekat, téhož roku letadlo navštívilo také letecký den v Mošnově.

Letoun byl pět let odstavený

Mrija konstrukčně vychází z menšího Antonovu An-124, určena byla pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety. Americká NASA používala k témuž účelu (tj. přepravě raketoplánů) speciálně upravený Boeing  747. Po zrušení programu raketoplánu v Rusku byl letoun v polovině 90. let odstaven, ale po pěti letech začal znovu létat. Ukázalo se, že jeho výjimečné rozměry a nosnost snadno naleznou i jiné využití v civilním sektoru. 

„Když se začala zvyšovat poptávka po obřích transportních letadlech na přepravu nadrozměrných nákladů, tak byly nejdříve do civilního provozu uvolněny Ruslany, které do té doby používala pouze ruská armáda. Pak se ale začaly objevovat požadavky na náklady, které ani Ruslan neuvezl, to vedlo ke znovuuvedení Mriji do provozu,“ říká pilot Boeingu 737 Ladislav Keller.

Nejdelší a nejhmotnější letadlo historie

Na titul největšího letadla si dělala a stále dělá nárok celá řada typů. Každý z nich v jistém ohledu skutečně největší je. Airbus A380 je největší osobní dopravní letadlo co do vzletové hmotnosti, rozpětí či výšky, Boeing 747-8 je nejdelší osobní dopravní letadlo. Mrija je sice transportní letadlo, ale oba zmiňované typy překonává takřka ve všem. A380 i Boeing 747 jsou sice vyšší, zato však za největším Antonovem zaostávají délkou i maximální vzletovou hmotností.

Porovnání největších letounů na světě
Zdroj: ČT24

Do kategorie největších letadel promlouvá ještě několik typů. V prvé řadě nelze opomenout Hughes H-4 Hercules z období těsně po druhé světové válce, který měl vůbec největší rozpětí a také plochu křídel, nezapomeňme ovšem, že jeho konstrukce byla zcela odlišná a navíc šlo o prototyp, který letěl všehovšudy dvakrát.

Letadlo větších rozměrů už by nemělo kde přistát

Letoun podle Kellera nepotřebuje speciální délku přistávací dráhy. Při maximálním nákladu mu na vzlet i přistání stačí dráha dlouhá tři až tři a půl kilometru. Vzhledem k větší hmotnosti má ale větší setrvačnost a řídit jej tak mohou jen zkušení piloti, podotýká Keller.

„Technicky je možné postavit ještě větší letadlo. Ale je problém pohybovat se pak s tak velkým strojem na letištích. Proto je ten limit okolo 90 metrů rozpětí křídel. S větším rozpětím, už by nemohlo pojíždět na letištích,“ uvedl Keller.

9 minut
Studio 6 s pilotem Boeingu 737 Ladislavem Kellerem
Zdroj: ČT24

Podívejte se také na návštěvy dalších velkých letadel v ČR:

Náhradní díly si Mrija bere z An-124 Ruslanu

Přestože existuje jen jeden kus tohoto letadla, není velký problém s náhradními díly, protože hodně konstrukčních celků letounu je identických s An-124 Ruslanem, říká Keller. Od roku 1988 letoun prošel úpravami, má například jiné motory. Výhodou letadla je i možnost zvednout přední část, například lokomotiva tak do něj může vjet po kolejích, doplňuje Keller. 

  • počet vyrobených kusů: 1
  • první let: 21. 12. 1988
  • maximální dolet: 4500 km
  • maximální vzletová hmotnost: 605 t
  • objem nákladového prostoru: 1 300 m3
  • délka: 84 m
  • rozpětí: 88,4 m
  • výška: 18,1 m
  • motory: 6x D-18T
  • tah: 6x 229,5 kN
  • cestovní rychlost: 850 km/h

Antonov vyrobil jediný letoun An-225. Zahájil ještě stavbu druhého, ale po zrušení Buranu nedokončený letoun zakonzervoval. Občas se objevují úvahy o jeho dokončení, zatím k němu však ani zdaleka nedošlo. Tím Mrija výrazně zaostává za svojí konkurencí v kategorii největších letadel světa. Airbusů A380 bylo do konce letošního března vyrobeno 184 kusů. Boeing potom vyrobil více než stovku svých 747-8 a v součtu s předchozími generacemi jumba již překonal počet 1500.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 32 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 49 mminutami

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
před 54 mminutami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
11:42Aktualizovánopřed 1 hhodinou

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 5 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 6 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 6 hhodinami
Načítání...