V Praze přistál Antonov An-225, největší letadlo světa

Do Prahy přiletělo z Ukrajiny největší a nejtěžší letadlo na světě. Stroj Antonov An-225 Mrija na letišti v Praze přistál krátce po 11:00. Ve čtvrtek do Austrálie odveze 135tunový generátor z plzeňské strojírny. Nadměrný náklad z Plzně do Prahy přejede v noci na středu.

Náklad, pro který stroj přiletěl, vyjede v úterý po 22:00 z Plzně a po dálnici D5 přijede do Prahy s policejním doprovodem kolem 03:00. Nakládka je technicky složitá, a letadlo proto odletí až ve čtvrtek. Kvůli velkému hluku nesmí startovat v noci. Stroj se tak na zemi potká s dalším obřím letounem Airbusem A380 aerolinií Emirates. Po cestě do Austrálie bude mít Mrija mezipřistání v Turkmenistánu.

Antonov není v České republice poprvé. Loni v lednu přistál na mošnovském Letišti Leoše Janáčka, v Praze byl naposledy v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Poprvé však navštívila Mrija Československo neplánovaně. V roce 1989 i s Buranem na hřbetě nouzově přistála v Praze kvůli poruše při cestě z pařížského aerosalonu na Bajkonur. První plánovaná návštěva na sebe však nenechala dlouho čekat, téhož roku letadlo navštívilo také letecký den v Mošnově.

Letoun byl pět let odstavený

Mrija konstrukčně vychází z menšího Antonovu An-124, určena byla pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety. Americká NASA používala k témuž účelu (tj. přepravě raketoplánů) speciálně upravený Boeing  747. Po zrušení programu raketoplánu v Rusku byl letoun v polovině 90. let odstaven, ale po pěti letech začal znovu létat. Ukázalo se, že jeho výjimečné rozměry a nosnost snadno naleznou i jiné využití v civilním sektoru. 

„Když se začala zvyšovat poptávka po obřích transportních letadlech na přepravu nadrozměrných nákladů, tak byly nejdříve do civilního provozu uvolněny Ruslany, které do té doby používala pouze ruská armáda. Pak se ale začaly objevovat požadavky na náklady, které ani Ruslan neuvezl, to vedlo ke znovuuvedení Mriji do provozu,“ říká pilot Boeingu 737 Ladislav Keller.

Nejdelší a nejhmotnější letadlo historie

Na titul největšího letadla si dělala a stále dělá nárok celá řada typů. Každý z nich v jistém ohledu skutečně největší je. Airbus A380 je největší osobní dopravní letadlo co do vzletové hmotnosti, rozpětí či výšky, Boeing 747-8 je nejdelší osobní dopravní letadlo. Mrija je sice transportní letadlo, ale oba zmiňované typy překonává takřka ve všem. A380 i Boeing 747 jsou sice vyšší, zato však za největším Antonovem zaostávají délkou i maximální vzletovou hmotností.

Porovnání největších letounů na světě
Zdroj: ČT24

Do kategorie největších letadel promlouvá ještě několik typů. V prvé řadě nelze opomenout Hughes H-4 Hercules z období těsně po druhé světové válce, který měl vůbec největší rozpětí a také plochu křídel, nezapomeňme ovšem, že jeho konstrukce byla zcela odlišná a navíc šlo o prototyp, který letěl všehovšudy dvakrát.

Letadlo větších rozměrů už by nemělo kde přistát

Letoun podle Kellera nepotřebuje speciální délku přistávací dráhy. Při maximálním nákladu mu na vzlet i přistání stačí dráha dlouhá tři až tři a půl kilometru. Vzhledem k větší hmotnosti má ale větší setrvačnost a řídit jej tak mohou jen zkušení piloti, podotýká Keller.

„Technicky je možné postavit ještě větší letadlo. Ale je problém pohybovat se pak s tak velkým strojem na letištích. Proto je ten limit okolo 90 metrů rozpětí křídel. S větším rozpětím, už by nemohlo pojíždět na letištích,“ uvedl Keller.

9 minut
Studio 6 s pilotem Boeingu 737 Ladislavem Kellerem
Zdroj: ČT24

Podívejte se také na návštěvy dalších velkých letadel v ČR:

Náhradní díly si Mrija bere z An-124 Ruslanu

Přestože existuje jen jeden kus tohoto letadla, není velký problém s náhradními díly, protože hodně konstrukčních celků letounu je identických s An-124 Ruslanem, říká Keller. Od roku 1988 letoun prošel úpravami, má například jiné motory. Výhodou letadla je i možnost zvednout přední část, například lokomotiva tak do něj může vjet po kolejích, doplňuje Keller. 

  • počet vyrobených kusů: 1
  • první let: 21. 12. 1988
  • maximální dolet: 4500 km
  • maximální vzletová hmotnost: 605 t
  • objem nákladového prostoru: 1 300 m3
  • délka: 84 m
  • rozpětí: 88,4 m
  • výška: 18,1 m
  • motory: 6x D-18T
  • tah: 6x 229,5 kN
  • cestovní rychlost: 850 km/h

Antonov vyrobil jediný letoun An-225. Zahájil ještě stavbu druhého, ale po zrušení Buranu nedokončený letoun zakonzervoval. Občas se objevují úvahy o jeho dokončení, zatím k němu však ani zdaleka nedošlo. Tím Mrija výrazně zaostává za svojí konkurencí v kategorii největších letadel světa. Airbusů A380 bylo do konce letošního března vyrobeno 184 kusů. Boeing potom vyrobil více než stovku svých 747-8 a v součtu s předchozími generacemi jumba již překonal počet 1500.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 4 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 6 hhodinami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 9 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 18 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 19 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 19 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...