Tramvaje na Václavském náměstí nemohlo nic nahradit

Praha – Tramvajová trať na pražském Václavském náměstí byla němým svědkem dějinných zlomů, ale především celých 96 let sloužila lidem, kteří chtěli cestovat mezi dolní a horní části dlouhého náměstí. Poprvé tam Pražany svezla tramvaj tažená koňmi v roce 1884, od roku 1900 už cestující jezdili elektrickými vozy. Václavské náměstí bylo od začátku století významným tramvajovým uzlem. Potom ji město zrušilo, pod zemí vznikla nová trať metra a po dvouletém souběžném provozu musely tramvaje ustoupit.

Ukázalo se ale, že metro je nedokáže zcela nahradit – chybí zastávka uprostřed náměstí, cesta z nástupiště metra na povrch je navíc tak dlouhá, že se často ani nevyplatí. Občas se proto hovoří o obnovení tramvajového provozu v délce Václavského náměstí, zatím ale lidé musí pod zem nebo pěšky.

Tramvaje se na Václavském náměstí – tehdy známém jako Koňský trh – objevily vzápětí poté, co první z nich vyrazily do pražských ulic. Trať koňské dráhy vedla přes Můstek, náměstí však pouze křížila. Podélná trať, která na Můstku od té původní odbočovala, se otevřela v roce 1884. Uprostřed náměstí se křížila s další tratí, která vedla Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Pozoruhodné je, že za celých 96 let existence trati nevznikla vzájemná spojka, nikdy tak nemohla tramvaj projet například z Vodičkovy na Můstek.

Podoba trati se postupně měnila. Zprvu byly obě její koleje od sebe vzdáleny asi deset metrů, v roce 1895 proběhla první rekonstrukce a koleje se přiblížily ke krajům náměstí, už je dělilo téměř dvacet metrů. Při elektrizaci o pět let později se ale koleje opět přiblížily. V roce 1927 konečně vzniklo vyvýšené těleso uprostřed náměstí, obě koleje se tak konečně ocitly vedle sebe. Vzdalovaly se pouze u sochy svatého Václava, kterou objížděly. Další úpravy už byly drobnější, například v roce 1947 vznikly nad Můstkem tzv. rozřaďovací koleje, které se dodnes dochovaly u Letenského tunelu a pomohly ke zrychlení provozu tramvají, z nichž některé odbočovaly doprava, jiné doleva.

10 minut
Rozhovor s Pavlem Fojtíkem
Zdroj: ČT24

Již po otevření první trati metra v roce 1974 byl zřejmé, že vedení města, kde vznikaly tramvaje pro celý východní blok, uvažuje o postupné likvidaci tramvajového provozu. Tramvaje zmizely z Mezibranské ulice, kam vedla trať původní koněspřežné dráhy z Václavského náměstí, a nadále se jezdilo pouze do Vinohradské. V roce 1978 se otevřela druhá trasa podzemní dráhy, která vedla i pod Václavským náměstí, metro zastavovalo u Národního muzea a na Můstku. Tramvaje pak sloužily už jenom dva roky. Poslední souprava linky 29 s cestujícími projela po délce náměstí 13. prosince 1980 v 5 hodin ráno. Následoval ji ještě tramvajový pluh, který očistil kolejnice. Bylo to zbytečné, další tramvaj dodnes nepřijela.

Po zastavení provozu se tramvajové síti dostalo alespoň malé náplasti v podobě spojky z Vinohradské ulice do Škrétovy.

Koleje na Václavském náměstí ještě zůstaly. Na rozdíl například od ulice Na Florenci, kde zbytky kolejnic jsou k vidění dodnes, ale nezůstaly ležet ladem a v roce 1982 byly vytrhány. Nahradily je okrasné záhony a lavičky, kde si mohou lidé sednout a relaxovat uprostřed kolon aut, které jsou dnes jediným dopravním prostředkem běžným na Václavském náměstí.

V červenci 1985 byla elektrická doprava zastavena také v ulicích Na Příkopě a 28. října, kde nově vznikla pěší zóna. Tramvaje ale zůstaly zachovány mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Živou vzpomínkou na někdejší čilý tramvajový provoz na Václavském náměstí jsou dvě zaparkované historické tramvaje, které slouží jako kavárna.

O obnovení tramvajového provozu v délce Václavského náměstí se často hovoří. „Jsme připraveni k zavedení tramvajové trati jako přinejmenším alternativního krizového řešení v okamžiku, kdy dojde k nějakému karambolu v ulici Ječná, tak aby nebyla paralyzovaná městská doprava,“ řekl v roce 2009 tehdejší primátor Pavel Bém (ODS). „Já patřím ke skupině, která by tam ráda tramvaje znova viděla,“ uvedl vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík. Během povodní si veřejnost poprvé uvědomila, že chybí povrchové spojení v centrální části Prahy, doplnil Fojtík.

  • Tramvaje na Václavském náměstí autor: ČT24, zdroj: ČT24
  • Václavské náměstí bez tramvají autor: ČT24, zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 17 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 22 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 22 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...