Praha – Změna jízdního řádu, která začne platit v neděli 7. března, se dotkne provozu na 119 tratích. Z větší části půjde o úpravy v regionální dopravě. Do březnové změny totiž mohla Správa železniční dopravní cesty, jež jízdní řád připravuje, promítnout požadavky, které dostala až po zářijové uzávěrce původní podoby jízdního řádu. Změnu jízdního řádu v podobě, kterou je možné vlepit do knižního jízdního řádu, zveřejnily České dráhy. Úpravy nynějšího vedení vlaků jsou rozvedeny na 68 stranách.
SŽDC v březnu změní jízdní řád na 119 tratích
Do Dobrušky pojede jediný vlak
Téměř stoprocentní redukce vlaků čeká první březnovou neděli trať Opočno–Dobruška v Královéhradeckém kraji. Tato lokálka, která odbočuje z hlavní trati Choceň–Broumov, měla podle původních plánů zůstat zcela bez osobní dopravy. Prosincová verze jízdního řádu počítala s tím, že poslední spoj pojede 13. března. Nakonec ale Dobruška dosáhla záchrany školního spoje, který pojede v pracovní dny ráno kromě prázdnin. Všechny ostatní vlaky budou nahrazeny autobusy.
Ani takové řešení se ale obyvatelům Dobrušky příliš nelíbí. „Město, které má tři střední školy, aby mělo zrušenou dopravu vlakem, je smutné,“ podotkl jeden z cestujících, kteří lokálkou jezdí. Vlaky nejezdí prázdné, cestujících v jednom spoji ale zároveň většinou necestuje tolik, že by se nevešli do běžného regionálního autobusu. Podle kraje jsou ale autobusy Opočno–Dobruška čtyřikrát levnější než vlaky, přitom obslouží i centrum Opočna. „Náhrada bude určitě plnohodnotná,“ ubezpečil krajský radní Josef Ješina. Upozornil, že se o zániku dobrušské trati mluvilo již několik let.
Končí vlaky Kopidlno–Dolní Bousov
Podle původního plánu bude naopak 13. března zcela ukončena pravidelná osobní doprava mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem rovněž v Královéhradeckém kraji. Vlaky ze středočeského Bakova nad Jizerou, které končí v Dolním Bousově, budou jezdit i nadále.
Změna jízdního řádu reflektuje také další z řady neúspěchů, kterými skončily snahy Českých drah o obnovu vozového parku v dálkové dopravě. Poté, co dopravce zrušil dvě výběrová řízení, z nichž měla vzejít vozidla pro rychlíky a expresní vlaky, se zadrhla dodávka zrekonstruovaných vagonů první třídy s bistrooddílem. Ty měly již od ledna jezdit na rychlících z Prahy do Mnichova a Norimberku a od února také na jednom páru Eurocity Praha–Vídeň. Nyní ČD počítají s tím, že vagony začnou jezdit ke druhé změně jízdního řádu v červnu.