Střetů na drážních přejezdech ubývá, bývají ale tragické

Na železničních přejezdech se loni stalo 164 střetů, což je nejméně od roku 2003. Jejich počet setrvale klesá od roku 2010, kdy jich bylo 275. Počet mrtvých však dlouhodobě kolísá. Loni jich bylo 32, o čtvrtinu méně než předloni, ale o devět více než v roce 2013. Zraněných bylo loni 135, což je třetí nejvyšší počet od roku 2003, vyplývá z údajů, které dnes zveřejnila Drážní inspekce.

  • K nehodě ve Studénce došlo 22. července 2015.
  • Srážku vlaku s nákladním vozem nepřežili tři lidé.
  • Skoro 20 lidí bylo zraněno.
  • V Ostravě a Novém Jičíně zůstávají stále hospitalizováni tři pacienti.
  • Soud poslal do vazby polského řidiče kamionu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla.
  • Padesátiletému muži hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.

Celkově loni inspekce na všech dráhách zaznamenala 4170 mimořádných událostí, což je pětileté maximum. Zemřelo při nich 244 lidí a dalších 871 bylo zraněno. „Následky střetů na přejezdech jsou poměrně tragické. Loňský průměr počtu nehod, kdy zemřel člověk, je druhý nejvyšší od roku 2003, tedy za dobu existence inspekce,“ uvedl mluvčí inspekce Martin Drápal.

Velký podíl na počtu mrtvých a především zraněných mají střety s kamiony či nákladními auty. Nejtragičtější byla v tomto ohledu červencová nehoda, kdy pendolino ve vysoké rychlosti narazilo ve Studénce do kamionu plně naloženého plechy. Při nehodě tři cestující zemřeli, dvě desítky lidí utrpěly zranění. „Další velké nehody se staly ve Velkých Pavlovicích s 19 zraněnými a v Obratani a ve Šluknově s 12 zraněnými,“ doplnil Drápal.

5 minut
Vedoucí Samostatného oddělení BESIP Martin Farář radí, co dělat při uvíznutí na přejezdu
Zdroj: ČT24

Nejvíce nehod s největším počtem mrtvých se stalo tradičně na přejezdech bez závor se světelnou signalizací, zahynulo na nich 13 lidí. Dalších 11 zemřelo na přejezdech se závorami. „S výjimkou tří mrtvých z vlaku ve Studénce se jedná o chodce nebo cyklisty, kteří podlezli závory,“ sdělil Drápal. Zbylých osm mrtvých připadá na přejezdy, které jsou zabezpečené pouze výstražným křížem.

Vývoj mimořádných událostí na železničních přejezdech
Zdroj: Drážní inspekce

Mimo přejezdy Drážní inspekce eviduje za loňský rok 262 střetů vlaku s člověkem. Je to sice výrazně méně než předloni, nicméně rok 2014 byl rekordní. Loňské číslo odpovídá desetiletému průměru. Mrtvých bylo 194, což také odpovídá průměru.

Tragické nehody na železnici:

Dva nákladní vlaky se srazily 1. října 2005 u zastávky Želenice na Mostecku. Souprava patřící společnosti Unipetrol Doprava narazila zezadu do stojícího vlaku Českých drah. Vykolejilo třináct vagonů a jedna lokomotiva, ze které následně vyteklo tisíc litrů nafty a asi sto litrů oleje. Hasiči kontaminovanou půdu odtěžili a odvezli. Nehodu způsobil dvaapadesátiletý strojvedoucí, který zřejmě přehlédl návěstidlo. Muž srážku nepřežil. Škoda byla odhadnuta Drážní inspekcí na více než 12 milionů korun.

Na nádraží v Čerčanech na Benešovsku narazil 14. července 2007 rychlík jedoucí z Prahy do Českých Budějovic do odstaveného pantografu. Třiapadesátiletý strojvedoucí pantografu na místě zahynul. Jeho kolega z rychlíku Roman Cikánek byl zraněn a odvezen do nemocnice. Spolu s ním záchranáři odvezli pět cestujících, tři ošetřili na místě. Za nehodu uložil soud podmíněné tresty třem lidem, konkrétně výpravčímu Miroslavu Urbanovi, signalistovi Josefu Papežovi a Romanu Cikánkovi, který však svou vinu popřel. Drážní inspekce odhadla škodu na deset milionů korun.

Lokomotiva společnosti ČD Cargo narazila v Moravanech na Pardubicku 19. května 2008 do osobního vlaku. V lokomotivě zahynul strojvedoucí. V osobním vlaku cestovalo 12 lidí, tři byli lehce zraněni. Osobní vlak, který jel z Pardubic do České Třebové, se pomalu rozjížděl, když do něj zezadu lokomotiva narazila. Srážku lokomotivy a osobního vlaku podle inspekce zapříčinila porucha na pískovači jedné z lokomotiv a zároveň bezpečnostní mezera ve staničním zabezpečovacím zařízení ESA 11.

Osm mrtvých a na 70 zraněných si 8. srpna 2008 vyžádala nehoda vlaku EuroCity ve Studénce na Novojičínsku. Šest lidí zahynulo na místě, dva později v nemocnici. Vlak jedoucí z Krakova do Prahy v 10:30 narazil v rychlosti 90 kilometrů za hodinu ve Studénce do spadlé části mostní konstrukce. Most, který vede nad železničním koridorem silnici II. třídy, se zhroutil přímo před vlak. Dodnes se nehodou zabývají soudy a některé okolnosti zůstávají i po tak dlouhé době nejasné. Tím, proč most spadl, se Drážní inspekce nezabývala, zabývala se tím však policie a po ní soud. Stanuli před ním tři zaměstnanci stavební firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava (dodavatel stavby), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl (subdodavatel), jeden spolupracovník Bögla & Krýsla a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet.

Místa nehod ve Studénce
Zdroj: ČT24

Dva nákladní vlaky se časně ráno 13. září 2008 srazily na páteřní trati vedoucí z Prahy do Olomouce v úseku mezi Moravičany a Mohelnicí. Strojvedoucí jednoho z vlaků zemřel. Zabezpečovací zařízení na trati bylo kvůli modernizaci mimo provoz. Výpravčí se proto museli domlouvat telefonem, zda je úsek volný. Strojvedoucí poštovního vlaku tak nevěděl, že mu v cestě stojí vlak s uhlím, protože měl na návěstidle volno.

V ústecké čtvrti Vaňov vykolejil 28. června 2010 osobní vlak typu City Elefant. Při nehodě vlaku jedoucího z Prahy do Ústí nad Labem zahynul strojvůdce, 11 lidí bylo zraněno. Za nehodu mohla nepřiměřená rychlost, ze záznamu tachografu vyplynulo, že souprava City Elefant vjela na výhybku rychlostí 108 kilometrů v hodině, přitom směla jet jen 50.

2. února 2011 se u železniční stanice Vodňany-Pražák srazil osobní a nákladní vlak. Jedna cestující zemřela, dalších devět lidí bylo zraněno. Podle zjištění Drážní inspekce je viníkem strojvedoucí osobního vlaku, který nedodržel technologické postupy.

obrázek
Zdroj: ČT24
  • 18. září 1928 - Čelní srážku rychlíku s nákladním vlakem ve stanici Zaječí na Břeclavsku nepřežilo 24 (nebo 26) lidí.
  • 2. července 1932 - Čelní srážka dvou osobních vlaků v silné bouřce u zastávky Znosim mezi Domašínem a Vlašimí si vyžádala deset mrtvých a 15 zraněných.
  • 27. dubna 1957 - Srážka osobního vlaku s ujetým nákladním vagonem mezi Brumovem a Bylnicí si vyžádala deset mrtvých a šest zraněných.
  • 14. listopadu 1960 - Dosud největší železniční neštěstí v historii českých zemí zapříčinila čelní srážka osobního vlaku taženého parní lokomotivou s plně obsazeným motorovým vlakem u obce Stéblová na Pardubicku. Nehoda si vyžádala 118 obětí, zhruba sto osob utrpělo zranění.
  • 25. srpna 1990 - Osobní vlak se čelně střetl s manipulační soupravou u obce Spálov na Semilsku. Nehoda si vyžádala 14 mrtvých a 32 zraněných.
  • 24. června 1995 - Osobní motorový vůz se u zastávky Krouna na trati mezi Poličkou a Skutčí na Chrudimsku srazil se čtyřmi vagony, jež ujely při posunu. Nehoda si vyžádala 19 životů.
  • 23. prosince 2000 - V železniční stanici Plešnice v okrese Plzeň-sever se čelně srazil nákladní vlak s osobním. Při srážce zahynul strojvedoucí osobního vlaku, těžce zraněn byl strojvedoucí nákladního vlaku.
  • 10. května 2002 - Nákladní vlak s americkou vojenskou technikou směřující z Německa na cvičení do vojenského prostoru Hradiště se u Vojkovic na Karlovarsku srazil s českým nákladním vlakem. Zahynul třiapadesátiletý strojvůdce českého vlaku.
  • 22. července 2004 - Při čelní srážce dvou osobních vlaků u Blanice na Strakonicku zahynuli dva lidé a 29 osob bylo zraněno, z toho 16 těžce. Vlaky se měly křižovat v Bavorově, strojvedoucí ale podepsal rozkaz o křižování a pokračoval v cestě. Za obecné ohrožení ho potrestal soud čtyřmi roky vězení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Z Trumpových výhrůžek málokterá dopadla, říká ekonom Bartoň

Prezident USA Donald Trump v pondělí varoval Rusko, že pokud do padesáti dnů nebude uzavřena dohoda o ukončení války s Ukrajinou, přijdou velmi vysoká cla. Podle bývalého guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka by opatření mohlo představovat „silný kalibr“, pokud by skutečně platila sekundární cla na obchodní partnery Moskvy ve výši stovek procent. Podle datového ekonoma Anglo-American University v Praze Petra Bartoně však „zatím z těch jeho (Trumpových) výhrůžek málokterá dopadla“. Debatu moderovala Tereza Řezníčková.
před 4 hhodinami

Respektujte slovenský zájem, reagoval Fico na Fialův dopis

Slovenský premiér Robert Fico (Smer) vyzval svého českého kolegu Petra Fialu (ODS), aby respektoval slovenský zájem na zajištění budoucích dodávek zemního plynu pro Slovensko za rozumné ceny. Fico tak reagoval na dopis, kterým jej Fiala požádal, aby Bratislava neblokovala nový soubor sankcí EU vůči Moskvě. Už dříve podobnou výzvu Ficovi adresoval německý kancléř Friedrich Merz. Fico také Fialovi navrhl co nejrychlejší uspořádání společného jednání vlád obou zemí v Bratislavě. Fiala to odmítl.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Dvě třetiny kontrol autobazarů odhalily problémy

Při koupi auta z autobazaru by zákazníci měli trvat na úplných a neměnných informacích o ceně, technickém stavu i historii vozu. Česká obchodní inspekce loni zjistila pochybení ve dvou třetinách kontrol, včetně nepravdivých údajů o stavu vozidla nebo počtu najetých kilometrů. Prodejci by měli poskytnout konečnou cenu a doložit servisní knížku.
před 6 hhodinami

Zvlněná vozovka na D1 vytvořila nebezpečný skok

Na nájezdu na jeden z mostů na D1 u Ostravy ve směru na Brno se vytvořil nebezpečný skok. I při snížené rychlosti tam řidiči často škrtnou podvozkem o povrch silnice a vystavují se tak velmi nebezpečné situaci. „(Skok) může (automobil) nadnést a opravdu letí vzduchem. Málokterý řidič má v praxi natrénováno, aby takovýto manévr zvládl,“ upozorňuje koordinátor BESIP Petr Blahut. Opravy podle Ředitelství silnic a dálnic začnou ještě během léta – nebudou ovšem definitivní, ale pouze provizorní. Čeká se totiž na výsledek soudního sporu týkajícího se materiálu použitého v podloží.
před 7 hhodinami

Třicetiprocentní cla mohou učinit evropský export nekonkurenceschopným, tvrdí analytik

Pokud by americký prezident skutečně od 1. srpna uvalil na zboží z Evropské unie třicetiprocentní cla, učinilo by to evropský export „v podstatě nekonkurenceschopným,“ říká zástupce ředitele institutu Europeum Viktor Daněk. Podle ekonomky Jany Matesové Trump nedosáhne kýženého přesunu výroby do USA, protože jeho oznámení provází nepředvídatelnost. Evropská unie podle svých představitelů dlouhodobě usiluje o obchodní dohodu se Spojenými státy.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Povodí Vltavy hlásí mimořádně nízké průtoky, deště nepomáhají

Na dvou desítkách toků na Chomutovsku již kvůli nízkým průtokům platí zákaz odebírání povrchových vod. Povodí Vltavy potvrzuje, že celá řada míst je na historických minimech. Deště posledních dnů podle něj nepomohly. Situaci zřejmě nezmění ani ty, které mají přijít v tomto týdnu. Kvůli mimořádně nízkým průtokům teď nesmí odebírat povrchové vody například lidé na okraji Jirkova. Vodou nesmějí napouštět bazény, mýt auta nebo zalévat.
před 7 hhodinami

Fiala se dohodl se Starmerem na spolupráci v jaderné energetice

Česko podepsalo s Británií memorandum o porozumění ohledně spolupráce v jaderné energetice, řekl premiér Petr Fiala (ODS) po jednání se svým britským protějškem Keirem Starmerem v Londýně. Britská firma Rolls-Royce podle něj zvažuje, že v Česku postaví továrnu na malé modulární reaktory.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Dvě třetiny lidí jsou pro přísnější regulaci alkoholu

Téměř dvě třetiny dospělých míní, že by v Česku měla být přísnější regulace alkoholu. Ukázal to průzkum think tanku Ministr zdraví, který v dubnu provedla společnost Behavio. Většina dotázaných by byla pro zákaz propagace alkoholických nápojů na akcích pro mladé, pro omezení reklamy či prodeje na benzinových pumpách a v automatech či pro zrušení daňové výjimky pro tiché víno. V průzkumu odpovídala tisícovka lidí, zjištění jsou reprezentativní.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...