Registr dnes běžel jen zvolna, Stanjura by mu dal čtyřku

Praha - Centrální registr vozidel ráno vstoupil do ostrého provozu úředního dne a jeho práce se zatím obešla bez větších komplikací s výjimkou Teplic, kde systém postihly chvilkové výpadky. Celorepublikově jedinou potíž představuje jeho pomalé fungování, které práci úředníků zbytečně prodlužuje. Dopoledne fungoval na 80 procent, odpoledne se výrazně zrychlil. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura jeho dnešní činnost oznámkoval čtyřkou s tím, že do budoucna by měl fungovat „na dvojku“.

Čerstvý ministr kontroloval funkčnost registru na odboru dopravy v Opavě. Jakými kroky chce lepšího fungování registru dosáhnout a kdy, ale neuvedl. Pracovníci opavského odboru dopravy mu řekli, že by nejraději pracovali s původním systémem, který měli k dispozici do června. „Takovýto návrat ale dnes už možný není,“ prohlásil Stanjura. Základní funkce prý registr plní. „Musíme přijmout taková technická opatření, která umožní hladký provoz. Není možné, aby odbavení jednoho klienta trvalo až padesát minut, což se v minulosti stávalo,“ uvedl.

Podle ministerstva dopravy se dnes mělo k registru vozidel připojit 1 440 registračních pracovišť. Ve čtvrtek, kdy systém na několika místech zkolaboval nejspíš právě kvůli přetížení, k němu bylo připojeno 977 míst, tentokrát se přidaly městské úřady a policie.

Brno hlásí provoz na 80 procentech

Městské úřady a policie napojení do evidencí obyvatel a nemovitostí spustily registr v osm hodin ráno. Úředníci očekávali potíže, v Brně předem vydali omezený počet lístků, protože se obávali, že by u přepážek nestihli více lidí obsloužit. Již v osm hodin ráno zde přitom čekalo sto lidí, podle úředníků systém fungoval na osmdesát procent, což je číslo, které odpovídá průměrnému chodu v celé republice.

Na nižší rychlost si úředníci stěžovali například v Rakovníku, Hradci Králové, Českých Budějovicích nebo v Sokolově. „Klienty odbavujeme, i když registry fungují pomalu,“ potvrdila vedoucí odboru dopravy sokolovské radnice Hana Schimmerová. Na odbavení se v Sokolově čekalo ráno do 30 minut. Na rychlost si stěžovali například i v Jablonci, kde podle úředníků pracoval systém výrazně pomaleji než dříve. V sousedním Liberci naopak dnes žádné problémy s aplikací nebyly.

Pomalý chod registru je způsoben pravděpodobně zátěží, jíž vyvolalo připojení většího počtu uživatelů způsobené úředním dnem.

Praze na Bohdalci systém ráno běžel relativně bez problémů, ačkoli byl trochu pomalejší než obvykle. Také v Plzni fungoval registr bez problémů, vedení příslušného odboru plzeňského magistrátu to ale přisuzuje malé návštěvnosti přepážek. Podle vedoucího odboru Jiřího Marka se tak o jeho stabilitě přesvědčí teprve s větším návalem žadatelů.

Chvilkové výpadky zaznamenali v Teplicích a Pardubicích. Dílčí potíže hlásila ráno Ostrava. „Začínají se projevovat určité signály, které vedou ke zpomalení systému, a věřím tomu, že to je jen přechodné. Bez problémů se rozjel, ale v současné době je trochu přetížen,“ uvedl šéf dopravně-správního odboru ostravského magistrátu Dalibor Modřeň s tím, že problematické není propojení registrů, jako spíš sám registr vozidel.

  • Vedoucí registru vozidel v Chebu Vratislav Kovařík: „Oproti dřívější době, kdy jsme za den obsloužili devadesát až sto dvacet klientů, se nám dnes podaří dvacet až dvacet pět.“
  • Technik registru vozidel v Pardubicích Václav Jamber: „Musíme se opakovaně připojovat do systému, a to nás zdržuje v práci.“
  • Mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára: „Systém v sobě stále nemá nahrané stoprocentní informace, mnohdy jsou dokumenty špatně datované.“
  • Šéf dopravně-správního odboru ostravského magistrátu Dalibor Modřeň: "Není to tak optimální jako u minulého registru, ale je to systém, který pracuje."

Hlavní problém nastal ve čtvrtek

Centrální registr se s databází základních registrů propojil v noci na čtvrtek a následně fungoval jen na 40 až 50 procent. Úředníci museli řadu údajů zadávat do systému opakovaně, a to až třikrát, takže registrace nového vozidla mohla trvat i šedesát minut. Potíže hlásilo Brno, Kladno, Pardubice nebo Rakovník. Propojení má registračním úředníkům usnadnit práci tím, že si mohou údaje o žadatelích dohledat v databázi osob a adres nemovitostí a převést je do registru vozidel.

Rychlost a spolehlivost ale nejsou jediné problémy registru. Ministerstvo dopravy totiž zatím neví, kdo ho bude od dubna spravovat - vybrat nástupce společnosti ATS Telcom zřejmě nestihne.

Správu registru vozidel převzalo ministerstvo dopravy od ministerstva vnitra letos 9. července. Po zhruba hodině provozu nový systém selhal a od té doby se potýká s problémy. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo dopravy zaplatit za provoz registru. Strana LIDEM oficiálně kvůli přetrvávajícím potížím s registrem vyzvala k odchodu svého ministra Pavla Dobeše, který ve funkci skončil začátkem prosince.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 5 mminutami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 35 mminutami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 3 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 5 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 5 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 10 hhodinami

Vojtěch chystá přesun miliard z VZP. Má to zajistit stabilitu menších pojišťoven

Jako první svůj krok po nástupu do funkce hodlá pravděpodobný budoucí ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) předložit návrh zákona, podle něhož se přesune osm miliard korun od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) do menších pojišťoven. Dalším opatřením má být i takzvaná předsunutá platba. Tato přechodná pomoc má dle Vojtěcha odvrátit hrozící platební neschopnost některých menších zaměstnaneckých pojišťoven. Dosluhující šéf resortu se nechal slyšet, že pojišťovny rozhodně nebankrotují a zmínil „malování čertů na zeď“.
před 23 hhodinami

Babišovo oznámení o Agrofertu Bendu uklidnilo. Muselo to být těžké, míní Malá

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve čtvrtek večer oznámil, jak hodlá vyřešit střet zájmů – chce se doživotně vzdát holdingu Agrofert. Předsedu poslaneckého klubu ODS Marka Bendu prý oznámení uklidnilo. V Událostech, komentářích sdělil, že je rád, že se věci posouvají dopředu. Bude ale dle něj záležet také na samotné realizaci plánu. Podle předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO zvolil Babiš „nadstandardní řešení“, které pro něj „muselo být velmi těžké“. „Splnil to, co voliči očekávali po volbách – že udělá všechno pro to, aby mohl být premiérem. A stálo mu zato i vzdát se firmy, kterou tak dlouho budoval,“ uvedla Malá. Debatou provázela Tereza Řezníčková.
včera v 13:45
Načítání...