Národní centrála proti terorismu, extremismu a kybernetické kriminalitě (NCTEKK) v rámci mezinárodní operace Octopus rozbila organizovanou skupinu na Ukrajině, která nabízela podvodné investice, informoval v úterý ředitel centrály Břetislav Brejcha. V souvislosti se zásahovou akcí Connect pak byla rozprášena mezinárodní skupina provozující na Ukrajině podvodná call centra.
„Zastavili jsme činnost call centra v Kyjevě, zadrželi jsme sedmnáct pachatelů a provedli jsme devatenáct domovních prohlídek. Všichni pachatelé v tomto případě jsou stíháni na Ukrajině, v Česku vedeme trestní řízení pro trestný čin podvodu a neoprávněnému přístupu k počítačové síti,“ informoval Brejcha.
NCTEKK zajistila 33 milionů korun. Poškozených z tuzemska a dalších států Evropské unie je zatím 138, celková škoda činí 43 milionů korun.
„Efekt této zločinecké skupiny pocítilo 26 států, nejen těch unijních, ale i dalších. Čekáme, že počet poškozených a škoda v jednotlivých státech bude růst,“ uvedl Brejcha s tím, že dozor nad tímto trestním řízením v Česku vede okresní státní zastupitelství ve Svitavách.
Spolupráce s ukrajinskou SBU
„Šlo o velmi sofistikované falešné webové stránky s profesionálním marketingem, které vyzývaly k investicím do virtuálních měn nebo drahých kovů. Podstatou činnosti bylo využívání telefonních čísel, která se tvářila jako ověřená. Bylo to postaveno na základním aktivačním poplatku, kteří poškození většinou zasílali na různé nadační fondy,“ popsal Brejcha.
NCTEKK měla sestavený společný vyšetřovací tým s Ukrajinci, který byl koordinovaný Eurojustem. Dle Brejchy proběhla také úzká spolupráce s Národní policií Ukrajiny a zpravodajskou službou SBU. Mezinárodní operace Octopus byla ukončena 20. listopadu 2025.
Falešná call centra
Další mezinárodní operace – Connect – byla ukončena 9. prosince. „Jedná se o modus operandi falešného policisty nebo bankéře České národní banky (ČNB). Při operaci došlo k rozprášení rozsáhlé mezinárodní skupiny na Ukrajině, kde se nám podařilo zlikvidovat tři call centra. Jedno operovalo v Kyjevě, další v oblasti Ivano-Frankivska a poslední bylo velmi blízko válečné zóny v Dnipru,“ informoval Brejcha.
Podle plukovníka docházelo k padělání průkazů policistů a představitelů ČNB. „Pachatelé lákali jak hotovost z poškozených, tak byli i schopni krást bankovní identitu. Skupina pracovala se strachem lidí, že přijdou o své peníze,“ popsal Brejcha.
Pracovníkům call centra měly být slibovány finanční bonusy dle výsledků „práce“, došlo ale i na vyhrožování. „Prověřujeme úmrtí českého občana v jednom call centru,“ sdělil Brejcha.
Zadržení patnácti Čechů
Za třemi call centry stálo třináct organizátorů, kteří do nich postupně zapojili sto cizinců, z nichž čtrnáct bylo na území Ukrajiny nelegálně. Zaměstnávali lidi nejen z Česka, ale také z Litvy, Lotyšska, Moldavska, Slovenska a Rumunska.
„Na Ukrajině jsme zadrželi patnáct Čechů, z toho jednoho na základě vyhlášeného mezinárodního pátrání. Tři pachatelé utekli, vyhlásili jsme na ně mezinárodní zatykač prostřednictvím Interpolu,“ informoval Brejcha. „V celém případu je aktuálně čtyři sta poškozených, prokazatelná škoda činí čtvrt miliardy korun. Předpokládáme, že počty poškozených i škoda bude růst,“ doplnil.
V rámci případu existoval společný vyšetřovací tým, který byl koordinovaný agenturou Eurojust. Zastoupeny byly kromě Česka a Ukrajiny také Lotyšsko a Litva.
Mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala informoval, že obviněných je momentálně šest fyzických osob. „Právní kvalifikace, se kterou se pracuje, je zločin podvodu spáchaný organizovanou skupinou. Ve vztahu k šesti osobám, které jsou stíhány, se pracuje s tím, že se stalo 31 dílčích útoků. V rámci nich evidujeme škodu ve výši patnáct milionů korun, která je dokonaná a další jeden milion je v pokusu,“ vyjmenoval.
„Ve chvíli, kdy se call centra 9. prosince zavřela, tak trestná činnost tohoto modu operandi prakticky klesla na nulu ze dne na den,“ prohlásil ředitel NCTEKK. Policie podle něj bude na tento případ pravděpodobně navazovat další. „Můžu říct, že od začátku letošního roku konkrétně v případech falešný policista, falešný bankéř máme víc než 1300 případů s celkovou škodou půl miliardy korun,“ řekl Brejcha.
„Přes varování, přes neustálé snahy o medializaci dané problematiky a dané trestné činnosti pořád poškození podléhají nátlaku. Reagují nevypočitatelným způsobem, kdy se snaží finanční prostředky zachraňovat i na základě obyčejného telefonátu nebo pouze povrchního ověření, s kým hovoří,“ upozornil Cimbala.
Spolu s Brejchou opět zdůraznili, že v případě napadení účtu by banka takto nikdy nepostupovala. Lidé se musí podle státního zástupce zejména chránit sami a nepodléhat nátlakovým metodám podvodníků.











