Úřad práce ČR nebyl připraven na mimořádné situace, jako byla pandemie covidu-19, energetická krize nebo nápor uprchlíků z Ukrajiny. V Interview ČT24 to uvedl Daniel Krištof, který instituci od září šéfuje. Za zpoždění ve výplatách dávek, k němuž docházelo před jeho nástupem do funkce, se ve vysílání lidem omluvil. Na další krizi musí být úřad připraven řádově lépe, dodal.
Po covidu a zdražení energií musíme být na další krizi lépe připraveni, říká nový šéf úřadů práce
Ředitel uznal, že mnohé pobočky Úřadu práce ČR byly velmi přetížené a mnozí jejich pracovníci odešli nebo byli vyhořelí. Dodal ovšem, že úřad, který má fungovat jako záchranná síť, musí být připraven na mimořádné situace. „Je potřeba, aby byl víc nafukovací.“
Ke skokovému zvýšení kapacity chce nový šéf využít především digitalizaci. První plně digitalizovanou dávkou – z 21 dávek, které úřad vyplácí – je rodičovský příspěvek. O 45 procent příspěvků tak podle něho lidé už žádají digitální cestou, bez návštěvy poboček. „Osmdesát procent z těchto žádostí opravdu bez dalšího dotyku lidské ruky úřadem prosviští,“ uvedl Krištof. To pak zkracuje dobu mezi podáním žádosti a vyplacením dávky. Pracovníkům poboček to rovněž uvolňuje ruce k poradenství vůči klientům.
Ředitel zároveň doplnil, že úřad musí být připraven i na ty, kteří digitální cestu nevyužijí. „Jsou ale i dávky, kde se musí testovat. Kde probíhá sociální šetření a digitalizace proběhne jen z části,“ připustil ředitel.
Kde rušit pobočky?
Krištof odhaduje, že digitalizace, transformace obslužného modelu, zvyšování efektivity i rozvoj poradenství by mohly úřadu umožnit, aby měl v prvním pololetí příštího roku představu, kde mít nadále pobočku a kde už ne. K úvahám o rušení poboček Krištof uvedl: „Budeme si to citlivě hlídat.“
Za trvalý deficit považuje také to, že se někteří lidé bojí jít si na úřad – „největší pomáhající organizaci v zemi“ – zažádat o dávku, na kterou mají nárok, protože mají obavy ze stigmatizace. Tento jev považuje za větší než problém zneužívání dávek.
Ředitel také dodal, že nejvíce ho trápí, jak pomoci lidem, kteří jsou za posledních pět let v evidenci úřadů práce třikrát a víckrát. „Je jich patnáct procent, což není málo,“ řekl s tím, že sebevědomí lidí, kteří opakované ztrácí práci, je ohroženo.