Odborník na letectví představuje vrtulníky Venom a Viper. Mají řadu předností, říká Soušek

6 minut
Tomáš Soušek: Venom a Viper mají řadu předností
Zdroj: ČT24

Víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom, kterých česká armáda nakoupí osm kusů, navazuje na dnes již zastaralý typ UH-1N Twin Huey, jenž je notoricky známý z války ve Vietnamu. Využívá však jen osvědčené konstrukční prvky, jinak jde o technologicky nový stroj. Je rychlejší, silnější, modernější a česká armáda se v něm našla, přiblížil v pořadu Události, komentáře výhody chystaného nákupu Tomáš Soušek, redaktor časopisu Letectví a kosmonautika.

„Je podobný jen vizuálně, z hlediska pohonného ústrojí, avioniky, všech různých systémů, použitých materiálů a výkonu je to zcela nový stroj. Má zhruba o třetinu vyšší rychlost, dvojnásobnou nosnost, takže parametry se výrazně posunuly,“ okomentoval Tomáš Soušek jeden ze strojů, které chce armáda pořizovat.

Zdůraznil, že stroj zachovává přednosti svého předchůdce. Proslulé široké boční dveře umožňují rychlé nasednutí i vysednutí vojáků, naložení a vyložení materiálu, manipulaci se zbraněmi a podobně. „Takže odolnost a robustnost konstrukce je zachována,“ dodává Soušek.

  • Americký dvoumotorový víceúčelový vrtulník určený pro námořní pěchotu je nejnovějším nástupcem legendárního vrtulník UH-1 Iroquois (Huey), který se proslavil ve vietnamské válce. Vrtulníky převážely americké jednotky nad vietnamskou džunglí k rychlým přepadům, transportovaly zraněné do zázemí a poskytovaly palebné krytí pozemních akcí. Jsou známy z mnoha zpravodajských záběrů i hraných filmů a protože se v bojových situacích výborně osvědčily, sloužily v armádě nebývale dlouho.
  • Současný Bell UH-1Y Venom, jeden z výrobků společnosti Bell Helicopters patřící do koncernu Textron, poprvé vzlétl v roce 2001 a do americké armády byl zařazen v roce 2008. Americká armáda jich má kolem stovky. Nahradil již zastaralý stroj Bell UH-1N Twin Huey. UH-1Y je známý také pod přezdívkou Yankee, podle označení písmene Y v hláskovací tabulce NATO. Říká se mu také „Super Huey“.
  • UH-1Y Venom se využívá pro transport vojáků, slouží pro dodávky zbraní a dalších záležitostí pro pozemní jednotky. 
  • Dvojice motorů pohání čtyřlistý hlavní rotor i menší ocasní rotor. Venom dosahuje maximální rychlosti 314 km/h a cestovní rychlost 272 km/h. Délka stroje je téměř 18 metrů, vysoký je asi pět metrů. Má dostup více než 6100 metrů a maximální vzletovou hmotnost asi 8400 kilogramů. Na bocích může být vybaven kulomety nebo raketami. Jeho kapacita je čtyři plus osm (dva piloti, velitel a osm členů posádky).

Armáda se rovněž chystá pořídit čtyři víceúčelové vrtulníky AH-1Z Viper, které jsou z 85 procent s Venomy konstrukčně shodné. To podle Souška představuje velikou výhodu, protože lze vlastnit méně náhradních dílů a shodnost usnadňuje výcvik personálu. Vrtulníky jsou bohatě ověřeny v bojových misích americké námořní pěchoty.

Viper má ale oproti Venomu přece jen další přednosti. „Je primárně určen k ničení pozemních cílů. Oproti Venomu má lepší výzbroj, lepší balistickou ochranu, o něco lepší výkony a manévrovatelnost. Co je zajímavost zdaleka ne tak obvyklá, na straně vidíme protiletadlovou řízenou střelu AIM-9 Sidewinder. Takže má schopnost pro vlastní obranu ničit další helikoptéry případně letouny, které by se dostaly do jeho blízkosti,“ upřesnil odborník.

  • Dvoumotorový bojový vrtulník americké společnosti Bell Helicopter je nástupcem stroje AH- W SuperCobra. První let stroje se uskutečnil v prosinci 2000, do výzbroje americké námořní pěchoty byl zařazen v roce 2010.
  • Je určený pro dvoučlennou posádku.
  • Základní výzbroj tvoří tříhlavňový rotační kanon M197 ráže 20 mm. Výzbroj lze doplnit o dvojici raket vzduch-vzduch na konce křídel a bloky neřízených raket vzduch-zem, řízených raket vzduch-zem nebo zápalné pumy.
  • Stroj má účinný zaměřovací systém propojený s kanony a protitankovými laserem naváděnými raketami, který dokáže najít cíl vzdálený až dvacet tři kilometrů.
  • Stroj o délce trupu 17,8 metru má maximální vzletovou hmotnost 8390 kg. Cestovní rychlost je 257 km/h, maximální rychlost 370 km/h. Dolet s externími palivovými nádržemi je 685 km, akční rádius 242 km a praktický dostup více než 6000 metrů.
  • Zhruba 85 procent součástek sdílí s užitkovým vrtulníkem UH-1Y Venom.
  • Kromě americké námořní pěchoty ho má ve výzbroji i armádní letectvo Pákistánu a tyto stroje zakoupil také Bahrajn.

Vrtulníky by měly být české armádě k dispozici v roce 2023. Obchod s USA musí ještě schválit vláda. Metnar očekává podpis smlouvy do konce roku. Ministerstvo za vrtulníky zaplatí 14,5 miliardy korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 15 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 15 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...