O elektroauta není zájem, říkají Turek s Jahnem

56 minut
Otázky Václava Moravce: Budoucnost elektromobility a automobilového průmyslu
Zdroj: ČT24

Podle Filipa Turka (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě) se cíle Green Dealu ohledně elektromobility „v žádném případě, ani technicky, nepovede naplnit“. Spolu s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Martinem Jahnem poukazuje na to, že se prodeje elektroaut automobilkám nedaří, jelikož po nich není dostatečná poptávka a již vyčerpaly dotační programy. Ekonom Václav Vislous (Piráti) míní, že se to změní, až se elektrické vozy časem zlevní. Všichni tři hosté pořadu Otázky Václava Moravce pak kritizovali uvalení cel na elektroauta z Číny. Míní totiž, že situaci nevyřeší a mohou podnítit obchodní válku.

Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR a člena představenstva Škoda Auto Martina Jahna nebude možné naplnit cíle strategie EU pro zelenou transformaci, a to ohledně emisí a elektromobility. „Zájem o elektrické vozy poklesl, drží se na 14 procentech a neočekáváme, že přirozená poptávka bude příští rok větší,“ uvedl. „Pro naprostou většinu automobilek, které vyrábějí elektromobily i auta se spalovacími motory, nebude možné dosáhnout cíle prodeje (elektromobilů),“ uvedl.

Dodržování environmentálních cílů EU firmu Škoda Auto finančně poškodí, tvrdí. „Musíme intenzivně investovat do přestavby výrobních závodů na výrobu elektrických modelů,“ sdělil.

Elektromobily budou levnější, český průmysl se musí podílet, míní Vislous

Podle Vislouse je pro lidi i automobilky nejdůležitější stabilita regulačního prostředí, tedy lidově řečeno, aby věděli, do čeho jdou. „Už teď je ale jasné, že elektromobilita je technologie, která bude do budoucna zcela jednoznačně levnější než ta tradiční,“ řekl. Tato cesta je podle něj nezvratná. A otázkou teď podle něj je, jak zajistit, aby se na této transformaci nejvíce podílel český automobilový průmysl.

Míní, že splnit zákaz spalovacích motorů do roku 2035 může být reálné, protože se technologie posouvá velmi rychle. Podle něj je ale důležitější se bavit o tom, co bude v bezprostřední budoucnosti.

Na elektroautech se nevydělává

Podle Filipa Turka se cíle Green Dealu „v žádném případě, ani technicky, nepovede naplnit“. Elektroauta jsou podle něj nyní levnější proto, že automobilky jejich prodeje dotují, přesto se jim je dlouhodobě nedaří prodávat.

Automobilky by při nedodržení omezení EU na výrobu a prodej aut se spalovacími motory zaplatily 15 miliard eur na pokutách, případně by pro jejich splnění musely omezit výrobu klasických aut. „Ten systém zásadním způsobem ohrozí naši profitabilitu, kterou potřebujeme na investice do výroby a vývoje,“ upozornil člen vedení Škody Auto Jahn. Musí podle něj zaznít, že elektrické vozy sice budou levnější, ale automobilový průmysl na nich nebude vydělávat. „Na elektroautech dnes nevydělává nikdo,“ prohlásil.

Navíc se podle něj na novou technologii přechází velmi rychle a lidé na ni nejsou připraveni. „Myslet si, že můžeme jako Evropa přejít na elektromobilitu, je nereálné jednak finančně, jednak technologicky, ale i z hlediska zákazníků. Protože byste museli donutit minimálně polovinu populace, aby si kupovali technologii, kterou v takto krátké době chtít pravděpodobně nebudou,“ uvedl Jahn.

Green Deal je tak podle Jahna legislativou, která nutí výrobce přecházet na novou technologii, o kterou ale není takový zájem. Evropský průměr poměru prodeje elektromobilů je na čtrnácti procentech a ve středovýchodní Evropě se pohybuje jen okolo tří procent.

Dobře provedená transformace může český autoprůmysl posílit, míní Jahn

Podle Jahna Škoda vyrábí srovnatelné vozy s čínskými elektromobily za přijatelnou cenu, ale nemá příliš velkou marži. „V Evropě na rozdíl od Číny nebyla velká podpora technologického rozvoje elektromobility. Elektroauta jsou sice dotovaná, ale poté, co se dotace vyčerpaly, jejich prodeje klesají,“ vysvětluje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jahn.

V EU zaměstnává automobilový průmysl 13,8 milionu lidí, v rámci EU tvoří objem automobilového průmyslu sedm procent. V Česku pak generuje deset procent celého HDP a čtvrtinu veškerého exportu.

„Pokud ta transformace bude racionálně a dobře provedena a bude mít podporu vlády, tak má potenciál nás posílit a český automobilový průmysl na ní může i vydělat,“ míní Jahn.

Autoprůmysl je jediné průmyslové odvětví, které si v Evropě zachovalo svou tradici a ve světovém měřítku stále něco znamená, tvrdí předseda představenstva Škody Auto. Proto míní, že by si ho Česko, nebo potažmo Evropa, měly chtít udržet, ale vzhledem k podmínkám z hlediska cen technologií, byrokracie a pravidel nebylo v Evropě možné přechod na elektromobilitu na rozdíl od Číny rozvinout, podotkl.

Kritika cel na čínská elektroauta

Schválení cel ve výši 35 procent (standardní sazba je deset procent) na elektroauta dovážená z Číny podle Turka může podnítit obchodní válku s asijskou zemí, kterou Evropa nemůže „v žádném případě“ vyhrát. Kritizoval i to, že se Česko v hlasování o zavedení cel zdrželo. „Měli bychom k těmto otázkám mít tvrdší postoj,“ říká.

Uvalovat na čínské automobily cla by podle Jahna bylo „komické“. Míní, že to nic nevyřeší, protože to přístup země na evropský trh nezastaví. „Ta cla je nebudou bolet, zřejmě si v Evropě vybudují výrobu a ta cla nevyrovnají 25 let konsekventní průmyslové politiky, díky které Čína předběhla Evropu v mnoha oblastech technologického vývoje,“ předpokládá. Nyní se Evropa musí snažit to dohnat, dodal.

Vislous věří, že se s čínskou stranou najde dohoda. Cla podle něj do určité míry navazují i na kroky USA, které dovoz čínských elektroaut navrhují zcela zakázat. Souhlasí ale s Jahnem a Turkem, že takový krok pravděpodobně nic nevyřeší.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Letošním Zlatým Ámosem se stal Lukáš Knaute z Pardubicka

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal Lukáš Knaute ze Základní školy v Sezemicích na Pardubicku. Získal i ocenění Dětský Ámos, které uděluje dětská porota. Ceny organizátoři udělili v Kongresovém sále hotelu Olšanka, kde se finálového kola zúčastnilo šest soutěžících. Jednalo se o 32. ročník soutěže.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Motol od dubna povede ředitel Nemocnice Na Homolce Polouček, oznámil Válek

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) od 1. dubna pověřil vedením Fakultní nemocnice Motol šéfa Nemocnice Na Homolce Petra Poloučka. IKEM bude dál řídit pověřená ředitelka Helena Rögnerová. Ředitelem Centra kardiovaskulární a transplantační chirurgie v Brně se 7. dubna stane šéf Fakultní nemocnice u svaté Anny Vlastimil Vajdák. Změny Válek oznámil na tiskové konferenci.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Česko kvůli slintavce zakázalo dovoz krmiv a steliv ze Slovenska a Maďarska

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy slintavky a kulhavky. Opatření platí pro převoz sena, slámy a zelené píce určených pro hospodářská zvířata.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Sdružení: Milion lidí nemá praktika, kvůli stárnutí populace jich bude třeba víc

Milion lidí v Česku nemá praktického lékaře, část ho sehnat nemůže, část mít nechce. Podle předsedy Sdružení praktických lékařů Petra Šonky tak čerpají péči na pohotovostech či u specialistů, což vše prodražuje. Řekl to při příležitosti zahájení kampaně 11 milionů důvodů. Ordinací lékařů pro dospělé je zhruba pět tisíc, kvůli stárnutí populace jich do deseti let bude potřeba o pětinu více.
před 10 hhodinami

Musíme dát najevo, že nejsme popelnicí Evropy, řekl Hladík

Česko zahlcuje nelegálně přepravený odpad, je proto třeba posílit spolupráci mezi státy EU, zajistit větší koordinaci a efektivnější výměnu informací, vyzval Evropskou komisi ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). „Musíme dávat a dáváme jasně najevo, že nebudeme popelnicí Evropy,“ uvedl v Událostech, komentářích. Podle odbornice na toxické látky v životním prostředí Nikoly Jelínek z nevládní organizace Arnika je dlouhodobým řešením „posunutí systému nakládání s odpady“.
před 14 hhodinami

Policie odložila tři Mynářovy kauzy, píše iRozhlas

Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložila vyšetřování tří kauz bývalého šéfa prezidentské kancléře Vratislava Mynáře, které jim loni vrátilo k došetření vrchní státní zastupitelství. Webu iRozhlas to potvrdil mluvčí centrály Jaroslav Ibehej. Další kauzu, zvýhodněné bydlení pro šéfa lánské obory Miloše Baláka, převzali od NCOZ středočeští kriminalisté.
před 16 hhodinami

Nepochopitelné, říká Černochová o odchodu opozičních poslanců. Černý den, míní Metnar

Ve středu se konala mimořádná schůze sněmovny svolaná opozičními stranami k tématu obrany. Zákonodárci ANO a SPD se nakonec velké části jednacího dne neúčastnili, protože nesouhlasili s tím, že bylo odhlasováno neveřejné jednání dolní komory. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) v Událostech, komentářích mimo jiné řekla, že do přípravy podkladů šlo hodně času i energie. Předseda sněmovního obranného výboru a předchůdce Černochové v čele resortu Lubomír Metnar (za ANO) ale považuje rozhodnutí ze schůze odejít za správné, vláda se podle něj snažila opozici umlčet.
před 16 hhodinami

Median: Volby by v únoru vyhrálo ANO, do sněmovny by prošlo sedm subjektů

Sněmovní volby by v únoru podle volebního modelu agentury Median vyhrálo ANO se ziskem 33,5 procenta hlasů. Koalice SPOLU by získala 18,5 procenta, pro STAN by hlasovalo deset procent voličů. Do dolní komory by se podle modelu dostalo celkem sedm stran a hnutí, včetně Motoristů sobě, SPD, Pirátů a uskupení Stačilo! Model ještě nezohledňuje v březnu podepsané memorandum o spolupráci mezi SPD, Svobodnými, Trikolorou a stranou PRO.
před 17 hhodinami
Načítání...