O elektroauta není zájem, říkají Turek s Jahnem

56 minut
Otázky Václava Moravce: Budoucnost elektromobility a automobilového průmyslu
Zdroj: ČT24

Podle Filipa Turka (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě) se cíle Green Dealu ohledně elektromobility „v žádném případě, ani technicky, nepovede naplnit“. Spolu s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Martinem Jahnem poukazuje na to, že se prodeje elektroaut automobilkám nedaří, jelikož po nich není dostatečná poptávka a již vyčerpaly dotační programy. Ekonom Václav Vislous (Piráti) míní, že se to změní, až se elektrické vozy časem zlevní. Všichni tři hosté pořadu Otázky Václava Moravce pak kritizovali uvalení cel na elektroauta z Číny. Míní totiž, že situaci nevyřeší a mohou podnítit obchodní válku.

Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR a člena představenstva Škoda Auto Martina Jahna nebude možné naplnit cíle strategie EU pro zelenou transformaci, a to ohledně emisí a elektromobility. „Zájem o elektrické vozy poklesl, drží se na 14 procentech a neočekáváme, že přirozená poptávka bude příští rok větší,“ uvedl. „Pro naprostou většinu automobilek, které vyrábějí elektromobily i auta se spalovacími motory, nebude možné dosáhnout cíle prodeje (elektromobilů),“ uvedl.

Dodržování environmentálních cílů EU firmu Škoda Auto finančně poškodí, tvrdí. „Musíme intenzivně investovat do přestavby výrobních závodů na výrobu elektrických modelů,“ sdělil.

Elektromobily budou levnější, český průmysl se musí podílet, míní Vislous

Podle Vislouse je pro lidi i automobilky nejdůležitější stabilita regulačního prostředí, tedy lidově řečeno, aby věděli, do čeho jdou. „Už teď je ale jasné, že elektromobilita je technologie, která bude do budoucna zcela jednoznačně levnější než ta tradiční,“ řekl. Tato cesta je podle něj nezvratná. A otázkou teď podle něj je, jak zajistit, aby se na této transformaci nejvíce podílel český automobilový průmysl.

Míní, že splnit zákaz spalovacích motorů do roku 2035 může být reálné, protože se technologie posouvá velmi rychle. Podle něj je ale důležitější se bavit o tom, co bude v bezprostřední budoucnosti.

Na elektroautech se nevydělává

Podle Filipa Turka se cíle Green Dealu „v žádném případě, ani technicky, nepovede naplnit“. Elektroauta jsou podle něj nyní levnější proto, že automobilky jejich prodeje dotují, přesto se jim je dlouhodobě nedaří prodávat.

Automobilky by při nedodržení omezení EU na výrobu a prodej aut se spalovacími motory zaplatily 15 miliard eur na pokutách, případně by pro jejich splnění musely omezit výrobu klasických aut. „Ten systém zásadním způsobem ohrozí naši profitabilitu, kterou potřebujeme na investice do výroby a vývoje,“ upozornil člen vedení Škody Auto Jahn. Musí podle něj zaznít, že elektrické vozy sice budou levnější, ale automobilový průmysl na nich nebude vydělávat. „Na elektroautech dnes nevydělává nikdo,“ prohlásil.

Navíc se podle něj na novou technologii přechází velmi rychle a lidé na ni nejsou připraveni. „Myslet si, že můžeme jako Evropa přejít na elektromobilitu, je nereálné jednak finančně, jednak technologicky, ale i z hlediska zákazníků. Protože byste museli donutit minimálně polovinu populace, aby si kupovali technologii, kterou v takto krátké době chtít pravděpodobně nebudou,“ uvedl Jahn.

Green Deal je tak podle Jahna legislativou, která nutí výrobce přecházet na novou technologii, o kterou ale není takový zájem. Evropský průměr poměru prodeje elektromobilů je na čtrnácti procentech a ve středovýchodní Evropě se pohybuje jen okolo tří procent.

Dobře provedená transformace může český autoprůmysl posílit, míní Jahn

Podle Jahna Škoda vyrábí srovnatelné vozy s čínskými elektromobily za přijatelnou cenu, ale nemá příliš velkou marži. „V Evropě na rozdíl od Číny nebyla velká podpora technologického rozvoje elektromobility. Elektroauta jsou sice dotovaná, ale poté, co se dotace vyčerpaly, jejich prodeje klesají,“ vysvětluje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jahn.

V EU zaměstnává automobilový průmysl 13,8 milionu lidí, v rámci EU tvoří objem automobilového průmyslu sedm procent. V Česku pak generuje deset procent celého HDP a čtvrtinu veškerého exportu.

„Pokud ta transformace bude racionálně a dobře provedena a bude mít podporu vlády, tak má potenciál nás posílit a český automobilový průmysl na ní může i vydělat,“ míní Jahn.

Autoprůmysl je jediné průmyslové odvětví, které si v Evropě zachovalo svou tradici a ve světovém měřítku stále něco znamená, tvrdí předseda představenstva Škody Auto. Proto míní, že by si ho Česko, nebo potažmo Evropa, měly chtít udržet, ale vzhledem k podmínkám z hlediska cen technologií, byrokracie a pravidel nebylo v Evropě možné přechod na elektromobilitu na rozdíl od Číny rozvinout, podotkl.

Kritika cel na čínská elektroauta

Schválení cel ve výši 35 procent (standardní sazba je deset procent) na elektroauta dovážená z Číny podle Turka může podnítit obchodní válku s asijskou zemí, kterou Evropa nemůže „v žádném případě“ vyhrát. Kritizoval i to, že se Česko v hlasování o zavedení cel zdrželo. „Měli bychom k těmto otázkám mít tvrdší postoj,“ říká.

Uvalovat na čínské automobily cla by podle Jahna bylo „komické“. Míní, že to nic nevyřeší, protože to přístup země na evropský trh nezastaví. „Ta cla je nebudou bolet, zřejmě si v Evropě vybudují výrobu a ta cla nevyrovnají 25 let konsekventní průmyslové politiky, díky které Čína předběhla Evropu v mnoha oblastech technologického vývoje,“ předpokládá. Nyní se Evropa musí snažit to dohnat, dodal.

Vislous věří, že se s čínskou stranou najde dohoda. Cla podle něj do určité míry navazují i na kroky USA, které dovoz čínských elektroaut navrhují zcela zakázat. Souhlasí ale s Jahnem a Turkem, že takový krok pravděpodobně nic nevyřeší.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 6 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...