Mladá Boleslav – Zachování historické budovy hlavního nádraží v Mladé Boleslavi si přeje 1 776 lidí, kteří podepsali petici určenou Českým drahám. Společnost chce budovu z roku 1863 zbourat a nahradit ji moderní prosklenou stavbou. Podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského ale dráhy navzdory odporu veřejnosti o změně projektu neuvažují.
Nebourejte nádraží, žádají Mladoboleslavští ČD
Dráhy, kterým nádražní budovy u státem vlastněných drah zatím patří, poukazují na velmi špatný stav té mladoboleslavské. „WC je v katastrofálním stavu, restaurace musela být již před časem uzavřena z hygienických důvodů. Nádraží nevyhovuje ani z bezpečnostního hlediska a není ani bezbariérové,“ shrnul na veřejné diskuzi s občany důvody k nahrazení budovy Jan Skalický z Regionální správy majetku ČD.
Stavbu také trápí vlhkost, špatné omítky, červotoč nebo děravá střecha. Náklady na provoz chátrající budovy jsou přitom podle drah velmi vysoké. „Nová budova by přinesla nejen nižší náklady na provoz, ale také vyhovující prostory pro cestující, kteří při cestě do práce vyžadují určitý komfort,“ upozornil Jan Skalický.
Přese všechno jsou odpůrci demolice přesvědčeni o tom, že Mladá Boleslav s nádražní budovou přijde také o významnou část své historie. „Mladoboleslavské nádraží je spojeno s řadou významných osobností a událostí. Bezesporu má toto místo důležitou roli pro obyvatele našeho města, 141 let historie nádražní budovy je totiž bohatých,“ řekl Jiří Filip z petičního výboru. Nová prosklená budova se naopak podle autorů petice urbanisticky nehodí do okolní zástavby.
České dráhy v minulých letech narazily při snaze obdobně zbourat starou budovu nádraží v Ústí nad Orlicí. I za její zachování vznikla petice, její autoři poté dosáhli prohlášení unikátní budovy za kulturní památku. Naproti tomu v Karlových Varech už demolice historického, ale zcela zchátralého horního nádraží začala. Pokud v Mladé Boleslavi společnost své plány nezmění, začne se budova bourat ještě letos. Stavba její náhrady bude stát 50 milionů korun, má v ní být vedle čekáren, zázemí, toalet a občerstvení také výstavní prostor pro možné expozice uniforem a dalších předmětů spojených se železnicí.