Na opravu silničních mostů je třeba přes 32 miliard

Brno - Stav silničních mostů se v České republice neustále zhoršuje a na pouhé zastavení tohoto trendu je potřeba vynaložit v následujících pěti letech 32,5 miliardy korun. Účastníkům mezinárodního sympozia Mosty 2009 to řekl provozní ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jiří Volek. Ve špatném až havarijním stavu je podle ŘSD desetina mostů na dálnicích a silnicích I. až III. třídy. Na dálnicích a silnicích I. třídy v Česku je podle údajů ŘSD nyní asi 400 mostů.

Podle Volka se na dramatickému zhoršení stavebního stavu mostů v celé zemi podepsaly zejména tři věci. Vstupní vady ještě před stavbou a při stavbě mostu, to znamená špatný projekt, malá kvalita materiálů či chyby při stavbě. Za druhé opotřebení provozem, chemickými a klimatickými vlivy. Na třetím místě Volek jmenoval nedostatečnou údržbu.

„Je nezbytné investovat každý rok po dobu pěti let do údržby, prohlídek, průzkumů, oprav a rekonstrukcí mostů na silnicích I. až III. třídy a dálnic 6,5 miliardy,“ uvedl Volek. „To je do roku 2014 celkem 32,5 miliardy korun, aby se zastavil tento nepříznivý trend,“ dodal.

S tím souhlasí i někteří další odborníci. „Kdybychom v tuto chvíli měli jednorázově 34 miliard, tak jsme z nejhoršího venku. A pak ročně musí ŘSD investovat tři až 3,5 miliard,“ uvedl bývalý šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr.

Vydáno pod