Lidovecké hvězdy vyráží do evropských voleb na kole

Praha - Energetická nezávislost Česka, rovné podmínky pro všechny zemědělce v EU, podpora vědy, ale také boj proti zneužívání dětí a zamezení dovozu nebezpečných výrobků jsou body programu KDU-ČSL do červnových eurovoleb. Kandidátka strany obsahuje 29 jmen, z toho třetinu tvoří ženy. Lídry jsou europoslanci Zuzana Roithová a Jan Březina. Lidovci ve své kampani počítají s rozpočtem pět milionů. Hlavní heslo je „Zvol své evropské hvězdy“, volební barva je žlutá a netradičním dopravním prostředkem letos bude jízdní kolo.

„Naše kampaň nechce být negativní. Chceme pozitivně poukázat na to, co jsme za pět let v Evropském parlamentu udělali,“ řekl novinářům Březina. Součástí takzvané kontaktní kampaně má být cestování za voliči a rozmluvy s nimi - a to na kole. Příznivci lidovců také dostanou ohebnou tužku, na které si mají udělat uzel, aby nezapomněli správně volit.

Kromě výše uvedených programových priorit se strana vymezuje proti propagaci hazardu; naopak se staví za nejrůznější slevy pro rodiny, všeobecnou dostupnost léků a moderních medicínských metod a snížení cen elektřiny díky společné evropské energetické politice. „Chceme se také zasadit, aby v ČR byl umístěn evropský družicový navigační systém Galileo,“ řekl novinářům Březina.

Billboardy na ploty

Energetika má být jedním z hlavních taháků předvolební kampaně KDU-ČSL nejen před červnovými volbami do Evropského parlamentu, ale i předčasnými volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda KDU-ČSL Jiří Čunek navrhne v úterý designovanému premiérovi Janu Fischerovi, aby úřednická vláda prosadila dočasné snížení cen elektřiny. Podle lidovců by toto opatření mělo pomoct zmírnit dopady hospodářské krize. Dosavadní legislativa nedává státu téměř žádné možnosti, kterými by mohl ovlivnit ceny energie.

Hlavním trumfem lidovců v předvolební kampani mají podle Březiny být jejich sympatizanti. Strana před časem nastartovala akci „Ploty“, ve které jí příznivci nabízejí volné plochy svých domů a pozemků, kam mohou být umístěny propagační plakáty. Kromě tradičních billboardů tak strana může využít na 20 tisíc dalších reklamních ploch.

Kandidáti do EP také představili volební internetové stránky. Vedle informací o kampani KDU-ČSL zde zájemci najdou návod, jak volit, a užitečné informace pro voliče. Lidovci mají své profily také na YouTube a Facebooku a využívají také servery lide.cz nebo xchat.cz.