Fantom glosuje českou architekturu. Zachrání bruselské nádraží v Havířově?

Havířov/Praha – Hledat krásu v Havířově je těžký oříšek. Z hornického města stále dýchá hlavně socialistický realismus. Výjimku – a architektonickou perlu zároveň – představuje zdejší vlakové nádraží, které vzniklo v bruselském stylu. Architekti se shodují, že jde o unikátní stavbu, která si zaslouží památkovou ochranu. Přesto byl nad ní vynesen rozsudek demolice. Frontmanem občanů, kteří chtějí nádraží zachránit, se stal tajemný fantom. O co se snaží, zjišťoval David Macháček z Reportérů ČT.

Nádraží Havířov vzniklo ve stylu, který do světa přineslo Československo na světové výstavě Expo '58 v Bruselu. Československý pavilon tam tehdy získal hlavní cenu, což prezentovanému stylu architektury a designu přineslo světové renomé.

Havířovské nádraží sice vzniklo až v 60. letech, ale podle řady architektů je přímo učebnicovým příkladem československého slohu. „Je to ten nejlepší brusel, který se nám zachoval,“ připomíná renomovaný architekt Zdeněk Lukeš. Stavba je z kvalitních materiálů, jako travertin či mramor, a odráží nejen architekturu doby společenského tání, ale i další umělecké disciplíny, kterými se bruselský styl proslavil.

I když se renomovaní architekti shodují, že by stavba měla získat statut kulturní památky, ministerstvo kultury to odmítlo s vyjádřením, že budova nádraží není dostatečně cenná, protože nevybočuje z dobové produkce. Město Havířov a České dráhy navíc nádraží chtějí zbourat.

Občanské iniciativy proti tomuto záměru dlouhodobě protestují, před ministerstvo svolaly demonstraci. „Jeden z důvodů, že tu budovu nezapsali jako kulturní památku, je ten, že České dráhy už proinvestovaly tři miliony na dokumentace, které mají vlastně budovu zdemolovat,“ vysvětluje architektka Lucie Chytilová ze sdružení Důl architektury.

Do hry vstupuje Arch Vader

Protože ale ani další akce za využití nádraží Havířov nemají zatím kýžený efekt, občanští aktivisté spolu s architekty požádali o spolupráci tajemnou postavu uměleckého života. Říká si Arch Vader a po svém filmovém vzoru z Hvězdných válek převzal krom příjmení i image; zjevuje se v černém zahalení na veřejných místech, kde kauzu nádraží kriticky rozebírá. Dělá to ale ještě záhadnějším způsobem – jako postava z videoklipů, které už promítal třeba na velkoplošné obrazovce u Národního divadla.

Davidu Macháčkovi z Reportérů ČT se fantoma české architektury podařilo vypátrat. „Dokážeme uznat architekturu, která je historická, ale které je nejméně 100 let. Architekturu, která je mladší, uznat neumíme. A mám pocit, že Brusel, kterému je necelých šedesát, bude u českého člověka potřebovat ještě dalších čtyřicet let, aby dokázal říct, že tohle je skvělé,“ charakterizuje tuzemskou situaci fantom.

Arch Vader svými videoklipy glosuje českou architekturu už dva roky a mnoho jeho diváků ho považuje za architekta. „Situace dokáže krásně shrnout a popsat tak, že je jasná, čitelná a srozumitelná,“ říká jeden z účastníků demonstrace před ministerstvem kultury. „Mluví mi z duše,“ dodává druhý – a žádný z nich netuší, že Arch Vader stojí v civilu jen pár kroků od nich.

11 minut
Fantom nádraží
Zdroj: ČT24

I když se proti zbourání vlakového nádraží v Havířově dva roky hlasitě protestuje, České dráhy stále trvají na tom, že současná budova má jít k zemi. „Ročně se platí dva miliony a 400 tisíc za provoz. Hlavní hala má 28 tisíc metrů kubických. To je neuvěřitelně velký prostor. Byly pokusy, že by se v objektu udělalo muzeum, ale všechno padlo. Takže v současné době je pro České dráhy budova nevyužitelná,“ prezentuje stanovisko podniku Pavel Dynast z odboru správy a prodeje majetku.

Podle odhadu Českých drah by rekonstrukce rozměrné budovy přišla asi na 297 milionů korun. Protože ale tento odhad nebyl podložen konkrétními propočty, skupina mladých architektů připravila konkrétnější studii. Ta ukazuje, že nádraží je možné dát do pořádku za mnohem méně peněz. České dráhy se s výsledkem seznámily a přislíbily, že debatu o rekonstrukci nádraží znovu otevřou.

Zbourá brusel Brusel?

Ačkoli České dráhy i radnice Havířova argumentují vysokou cenou za rekonstrukci velkokapacitního nádraží, prosazují zároveň projekt, který počítá s tím, že by na místě vyrostly moderní kanceláře a přístavby, které by dohromady zabíraly zhruba stejně velký prostor jako současná budova.

„Nejdřív barbarsky zbořit unikát a místo něj postavit stany za 180 milionů,“ reaguje Arch Vader. Radnice a České dráhy podle něj nechaly halu chátrat schválně, aby lépe obhájily demolici. „Projektu hrozí, že nestihne získat evropskou dotaci. To by znamenalo, že všechno zaplatí daňoví poplatníci a Havířov se zadluží. Proto se rychle spěchá s demolicí, aby Brusel zaplatil zbourání bruselu,“ doplňuje kontext fantom české architektury.

Ať už bude osud unikátního vlakového nádraží v Havířově jakýkoli, je jisté, že fantom Arch Vader objevil metodu, jak připoutat pozornost pražské veřejnosti ke vzdáleným architektonickým kauzám. A podněcuje i celospolečenskou debatu na téma, co vlastně patří do moderní architektury. „Architektura potřebuje svého fantoma. Potřebuje padoucha. Potřebuje symbol, který není jenom hodný. Protože architektura je umění, je to krása a estetika. A potřebuje mít nějakou zbraň proti tomu, co estetické není, “ dodává Arch Vader.

Nádraží Havířov
Zdroj: ČT24

Reportéři ČT

Reportéři ČT je publicistický pořad, který mapuje aktuální politické i společenské kauzy. Vysílá se každé pondělí od 21:30 na ČT1. Tým reportérů České televize v tomto týdnu přibližuje také situaci státního úřadu, o jehož hospodaření se nikdo nezajímá, a příběh člověka, který bojuje s Parkinsonem i posudkovými lékaři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 4 hhodinami

Máme povinnost vazbu se Slováky uchovávat, řekl Macinka po schůzce s Blanárem

Nový ministr zahraničí a předseda Motoristů Petr Macinka v úterý večer absolvoval první zahraniční cestu na Slovensko, kde se sešel s tamním šéfem diplomacie Jurajem Blanárem (Smer). Po jednání konstatoval, že hodlá ve spolupráci se sousední zemí navázat tam, kde podle něj byla přerušena. Blanár zhodnotil, že nové české vládě na budování vztahů s Bratislavou záleží.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Policie obvinila muže, který v chatce věznil chlapce, z pokusu o vraždu

Policie obvinila pětadvacetiletého muže, který v chatce na Zlínsku věznil dvanáctiletého pohřešovaného chlapce, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody, informovali policisté. Státní zástupce ho navrhl poslat do vazby. O věci bude zlínský okresní soud rozhodovat ve středu ráno. Muž se dle serveru Novinky.cz k činu přiznal. Podle policejního mluvčího Petra Jaroše obviněnému v případě prokázání viny a odsouzení hrozí až výjimečný trest.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Nízká hladina Lipna odhalila nelegální výpustě

Nízká hladina Lipna odhalila desítky výpustí načerno svedených rovnou do přehrady. Někde je viditelné také znečištění, a to i v místech, kam se chodí lidé koupat. Vše ale ještě musí prověřit vodohospodáři z Povodí Vltavy.
před 5 hhodinami

Snížit rizika při zásahu má hasičům pomoci systém od ČVUT

Často se hasiči nebo vojáci musí zorientovat v nepřehledné situaci a zachraňovat životy jen v několika sekundách, současně ale sami sebe vystavují nebezpečí. Mít lepší přehled o zasahujících jednotkách jim pomůže nový systém ČVUT. Umí třeba určit riziko kolapsu z vyčerpání nebo vzniku popálenin a ukázat polohu jednotlivých členů i s jejich zdravotním stavem. Všechny informace se pak promítají na malé obrazovce umístěné na zásahové helmě. Celý systém s rozšířenou realitou zatím zdokonalují vědci společně s armádou a záchranáři, připravený by měl být k intenzivnímu testování za rok na podzim.
před 5 hhodinami

Vláda odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt

Vláda v úterý odmítla emisní povolenky ETS 2, které se vztahují na emise oxidu uhličitého ze spalování paliv v budovách a v silniční dopravě, řekl po jednání premiér Andrej Babiš (ANO). Vláda ANO, SPD a Motoristů také odmítla migrační pakt EU. Naopak souhlasila s převodem 7,9 miliardy korun z rezerv VZP šesti menším zdravotním pojišťovnám. Krok má stabilizovat jejich financování, VZP prý neohrozí. Kabinet také přijal nový stavební zákon. Ten zavádí centrální stavební správu či stanovuje stavby hromadného bydlení za veřejný zájem.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Novou zmocněnkyní vlády pro lidská práva je Malá. Kmoníček nahradil Pojara

Nová vláda ANO, SPD a Motoristů ve středu schválila personální změny. Novou vládní zmocněnkyní pro lidská práva se stala předsedkyně poslaneckého klubu ANO Taťána Malá. Malá střídá Kláru Šimáčkovou Laurenčíkovou, která skončila v pondělí s předchozí vládou Petra Fialy (ODS). Poradcem pro národní bezpečnost se stal diplomat a dosavadní velvyslanec Česka ve Vietnamu Hynek Kmoníček. Kabinet naopak odvolal předsedu Národní sportovní agentury (NSA) Ondřeje Šebka a člena rady agentury Františka Horáka.
před 8 hhodinami
Načítání...