Vlaky jezdí po tragické nehodě v Pardubicích bez omezení

3 minuty
Události: Vyšetřování srážky vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Na trati v Pardubicích, kde se ve středu pozdě večer srazil rychlík s nákladním vlakem, se po více než 40 hodinách začalo odpoledne jezdit bez omezení. Novinářům to oznámil mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka. Zbytek vraku osobního vagonu, který dosud po nehodě na trati zůstával, je posunutý stranou a bude se odklízet v pondělí, dodal. Plně se tak uvolnila cesta pro vlaky na hlavní koridorové trati mezi Prahou a Moravou.

Při srážce byly poškozeny obě lokomotivy i několik nákladních a osobních vagonů. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.

V noci na pátek Správa železnic zavedla na trati sedmihodinovou výluku kvůli odstraňování následků nehody. „Vrak vagonu byl přesunut na kusou kolej. Na trati se od 16:32 jezdí bez omezení,“ informoval Kavka.

Plné obnovení dopravy tak bylo rychlejší, než se předpokládalo. Ráno Kavka uvedl, že provoz vlaků na koridoru by se mohl rozšířit po 18:00. „Vrak se bude postupně odklízet v pondělí,“ dodal mluvčí.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na sociální síti X poděkoval za odstranění následků střetu vlaků hasičům a zaměstnancům Správy železnic a Českých drah. První vlak po plném obnovení provozu podle něj projel místem nehody sníženou rychlostí 50 kilometrů v hodině, další už mohou jet plnou traťovou rychlostí.

Jeden z vagonů ohledávají kriminalisté

Zdeformovaný osobní vagon, který byl v rychlíku zařazený za lokomotivou a na trati zůstával po nehodě jako poslední, prohledávali v pátek pardubičtí kriminalisté. Právě v tomto voze zahynuly čtyři cestující, dvě Slovenky a dvě Ukrajinky. Policie případ prověřuje jako obecné ohrožení a shromažďuje informace. Bude potřebovat množství posudků.


„Výslechy strojvůdců bezprostředně proběhly. My zkoumáme, jestli je za tím lidský faktor, nebo technická závada. Shromažďujeme všechny informace, zajišťujeme data, která se budou příslušným orgánem vyhodnocovat,“ řekl novinářům vedoucí odboru obecné kriminality Milan Šimek z pardubického krajského policejního ředitelství.

Prověřování může podle kriminalisty trvat i několik měsíců. Na závěry je moc brzy. „My se případu musíme věnovat i z té stránky, že jsou tam pozůstalí, snažíme se je šetrným způsobem vyrozumět, nabízíme jim intervenční pomoc. Samozřejmě se mohou vyskytnout přímí svědci, kteří se přihlásí dodatečně, o ně určitě stojíme. Ale samozřejmě strojvedoucí jsou jedny z těch klíčových osob,“ uzavřel Šimek.

RegioJet vyřadí z provozu stejné vagony

Společnost RegioJet vyřadí z provozu všechny lehátkové vozy stejného typu, jako byl ten, ve kterém zemřely čtyři ženy. Firma má takových vagonů ještě třináct. Dopravce bude zřejmě muset kvůli tomu omezit provoz nočních spojů, uvedly Hospodářské noviny.

První vagon byl při nehodě zcela zdemolovaný. Stejné vozy společnost provozuje od roku 2013. Jedná se o její nejstarší lehátkové vagony. Kolem roku 1980 je vyrobila rakouská firma Jenbacher Werke. „Dnes je všechny stahujeme. U nás už nikdy nevyjedou,“ řekl HN majitel RegioJetu Radim Jančura.

Zpoždění a náhradní autobusy

Drážní hasiči ve čtvrtek večer s pomocí speciální techniky od sebe odtrhli obě lokomotivy a odstranili všechny vagony nákladního vlaku, které zůstaly po srážce nepoškozené.

Od rána už vlaky opět jezdily pomalu po jedné koleji. České dráhy na síti X upozorňovaly, že kapacita stanice Pardubice hlavní nádraží a rychlost při jízdě ve stanici byla omezená.

České dráhy v úseku nasadily pro přepravu cestujících také autobusy, případně vlaky vedly odklonem. Výluka se dotkla také nákladní přepravy, například jedenáct vlaků ČD Cargo jelo odklonem přes Hradec Králové. „Devět vlaků bylo ráno ještě odstaveno, ale postupně je oživujeme,“ uvedly ČD Cargo na síti X.

Nehodu nepřežili čtyři lidé

Náraz přišel několik minut před středeční 23. hodinou. První vagon za lokomotivou expresního vlaku vykolejil a částečně se převrátil, první vagon nákladního vlaku poničil jeho lokomotivu. Nákladní vlak převážel karbid vápenatý, ale v prvních dvou vagonech nebyl, takže obyvatelé ohrožení nebyli, uvedla mluvčí pardubických hasičů Vendula Horáková.

V nemocnicích by po pátku měli zůstat dva zranění. Většina lidí, které po srážce dvou vlaků přivezly sanitky do nemocnic, byla propuštěna ve čtvrtek. Při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny.

Nikdo již není hospitalizovaný ve Fakultní nemocnici Hradec Králové. „V průběhu dnešního dopoledne budou do domácího léčení propuštěni další pacienti. V péči lékařů zůstanou ještě dva, po jednom v Pardubické i Chrudimské nemocnici,“ uvedla mluvčí společnosti Nemocnice Pardubického kraje Kateřina Semrádová. Nemocnice poskytla zraněným a jejich rodinným příslušníkům i psychologickou pomoc.

Policisté již zahájili úkony pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, uvedla mluvčí pardubické policie. V sedm hodin skončilo ohledání místa nehody, uvedl ve vysílání ČT24 hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM).

Podle Drážní inspekce projel osobní expres v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.

19 minut
90′ ČT24: Vyšetřování srážky vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Pokračuje i vyšetřování

Z dosavadních zjištění Drážní inspekce vyplývá, že osobní expres minul v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. „Vzhledem k tomu, že se jednalo o projetí návěsti zakazující jízdu, je pravděpodobné, že by systém ETCS vlak včas zastavil ještě před návěstidlem a nenechal by jej vůbec projet,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Přesná příčina nehody je podle experta Iva Drahotského z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice předmětem vyšetřování. Poznamenal však, že to, že nebyl zapojen systém ETCS, neznamená, že v místě nehody nebyl řízen provoz. Vlak podle předpisů nemůže vjet na obsazenou kolej, pokud má na návěsti signalizaci „stůj“.

5 minut
Dopravní expert Drahotský k odstraňování následků srážky vlaků
Zdroj: ČT24

Strojvedoucí RegioJetu stihl před nehodou zastavit, ukazuje video

Strojvedoucí RegioJetu stihl ještě před srážkou vlak zastavit. Ukazuje to video z průmyslové kamery umístěné v blízkosti mimořádné události.

Na videu je vidět nejprve přijíždějící nákladní expres ČD Cargo. Posléze jde vidět také osobní expres společnosti RegioJet. Server Zdopravy poznamenal, že kdyby bylo v Pardubicích aktivní kódování umožňující přenos informací o návěstidlech na stanoviště strojvedoucího nebo systém VNPN (výstraha při nedovoleném projetí návěstidla), oba strojvedoucí by prý mohli reagovat dříve.

Portál dále uvádí, že se strojvedoucí RegioJetu rozjel od nástupiště až na rychlost zhruba 60 km/h. Rychločinným brzděním zastavil na zhruba 160 metrech. Kdyby ve stanici existoval přenos kódu na lokomotivu, už po projetí návěstidla by zabezpečovač neumožnil rychlost vyšší než 40 km/h, a ještě by strojvedoucího upozornil dříve na chybu.

Nákladní vlak nemohl včas zastavit, tvrdí Federace strojvůdců

Fungující zabezpečovací zařízení by dalo strojvedoucím obou vlaků šanci včas zastavit, bez jeho výstrahy však nákladní vlak standardně pokračoval v jízdě. Tvrdí to prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic. Oba strojvedoucí nehodu přežili.

„Jestli nestála výhybka nebo něco v jízdní cestě rychlíku a jeho strojvedoucí si to uvědomil, tak pochopitelně se snažil co nejdřív zastavit. Ten, který jel z druhé strany a vrazil do něj, měl postaveno regulérně a nečekal překážku v jízdní cestě,“ myslí si Vondrovic. Podle něj strojvedoucího nákladního vlaku nic neupozornilo, že by měl zastavit. Kdyby zabezpečovací zařízení fungovalo, o problému by se dozvěděl a mohl by reagovat. Vondrovic zdůraznil, že bez přesné znalosti zabezpečení místa nehody nelze spekulovat o její příčině.

Někteří experti vidí za železniční nehodou v Pardubicích systémové selhání, uvedly Seznam Zprávy. Podle webu byla zásadním důvodem srážky skutečnost, že v místě nefungoval žádný zabezpečovač. Při modernizaci železničního uzlu už nebyl obnoven národní zabezpečovač LS a nový, evropský ETCS, má na koridorových tratích začít fungovat od 1. ledna 2025.

Člen správní rady Správy železnic Michal Šimek tragédii vnímá jako chybu širšího rozsahu. „Ten problém se netýká jen Pardubic. Stejně tak třeba úseku mezi Prahou-Smíchovem a Prahou-Radotínem. Já jsem čekal, že první takováto nehoda bude právě tam,“ řekl Seznam Zprávám Šimek. Podle něj nebylo šťastné udělat ostrý řez a přejít na ETCS k jednomu pevnému datu. „Myslím si, že by bylo rozumnější ponechat po nějakou dobu smíšený provoz a nefixovat se na datum 1. ledna 2025. Potom by byla i daleko větší vůle tam dočasně instalovat ten původní zabezpečovač, než bude ETCS,“ doplnil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

U Malacek nedaleko českých hranic se potvrdila kulhavka a slintavka

U Malacek na západě Slovenska, méně než 50 kilometrů od českých hranic, existuje podezření na další ohnisko slintavky a kulhavky, informoval v neděli kolem poledne na síti X ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Oznámil zpřísnění opatření na hraničním přechodu Břeclav-Brodské na dálnici D2 u Lanžhota na Břeclavsku, ta se ale dál budou týkat pouze kamionů. Přítomnost nákazy na místě v podvečer následně potvrdil slovenský protějšek Výborného Richard Takáč.
14:09Aktualizovánopřed 1 mminutou

Studenti si vyzkoušeli stav beztíže. Hráli karty nebo pili vodu

Stav beztíže, jaký znají astronauti z Mezinárodní vesmírné stanice, si vyzkoušelo 26 studentů a dalších osobností při misi Zero-G. V rámci projektu Česká cesta do vesmíru letěli speciálním letadlem nad Krkonošemi a Orlickými horami. Vědci dělají při takovém letu často různé pokusy, studenti si tak mohli cestu naplno užít. Projekt zaměřený na propagaci technického vzdělávání a přírodních oborů začal loni v září. A let v Airbusu A310 vyvolávajícím stav beztíže byl jeho vyvrcholením, na začátku se do výběrového řízení v přihlásilo 861 zájemců.
před 2 mminutami

Sanace území v okolí Hustopečí potrvá podle Hladíka měsíce

Sanace území v okolí Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku kvůli šíření toxického benzenu potrvá měsíce. Na jejím přesném postupu se však odborníci dosud plně neshodli, protože jde o bezprecedentní událost. V Otázkách Václava Moravce to řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KUD-ČSL). Podle něj bude pro obnovení dopravy zapotřebí přesunout část železniční tratě v okolí.
před 4 hhodinami

Zvýšení výdajů na obranu jsme schopni vyřešit v rámci rozpočtu, řekl Hladík

Vláda je schopná vyřešit zvýšení výdajů na obranu v letošním roce na dvě procenta HDP ve stávajícím rozpočtu, nebude potřeba zvýšit schodek či měnit zákon o státním rozpočtu. V Otázkách Václava Moravce to řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Podle informací ČT by bylo třeba v tomto roce najít v rozpočtu osm miliard korun. Hnutí ANO i SPD se pokusí vyvolat další jednání ve sněmovně na téma obranyschopnosti země, a to navrhováním mimořádných bodů programu. Zástupci SPD pak nevylučují, že budou iniciovat svolání další mimořádné schůze.
před 6 hhodinami

Turistický klub značí dvě nové stezky a upravuje rizikové trasy

Klub českých turistů (KČT) letos otevře dvě nové turistické trasy, obě v Jihomoravském kraji. Plánuje také nové varianty stávajících stezek, které jsou v místě přecházení frekventovaných silnic nebezpečné. V dubnu pak klub začíná s pravidelnou tříměsíční obnovou značení na třetině turistických tras.
před 9 hhodinami

O Erasmus byl loni rekordní zájem, na všechny se ale nedostane

Do zahraničí loni vyjel v rámci programu Erasmus+ rekordní počet studentů. Podle dat Domu zahraniční spolupráce (DZS) jich bylo už 35 tisíc, v roce 2019 to bylo bezmála 22 tisíc studentů. Zájem je každý rok vyšší, univerzity tak musejí některé přihlášky odmítnout nebo zkrátit délku pobytu. Rozpočet přidělený Evropskou komisí podle mluvčí DZS Martiny Nevolné nestačí, některé univerzity se tak rozhodly přispívat na výjezdy i z vlastních peněz.
před 10 hhodinami

Majitelé studní by si měli nechat po zimě zkontrolovat vodu

Kvalita vody v dálkových rozvodech je sledovaná nepřetržitě. Lidé, kteří mají studny, si ji ale musí kontrolovat sami. Rozbor by si měli nechat udělat aspoň jednou ročně, teď na jaře je na to ideální čas. Základní rozbory jsou dva, a to krácený a úplný. Který je potřeba udělat, určují laboranti hlavně podle toho, kde se studna nachází. Víc látek sledují třeba v okolí hnojených polí nebo silnic s hustou dopravou. Cena rozboru se většinou pohybuje kolem dvou tisíc korun.
před 12 hhodinami

Půl roku do voleb. Totožnost voličů půjde ověřit elektronicky

Do sněmovních voleb zbývá půl roku. Úřady se na hlasování už připravují. Nově bude možné volit z ciziny korespondenčně nebo se prokázat elektronickým dokladem.
před 13 hhodinami
Načítání...