Vlaky jezdí po tragické nehodě v Pardubicích bez omezení

3 minuty
Události: Vyšetřování srážky vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Na trati v Pardubicích, kde se ve středu pozdě večer srazil rychlík s nákladním vlakem, se po více než 40 hodinách začalo odpoledne jezdit bez omezení. Novinářům to oznámil mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka. Zbytek vraku osobního vagonu, který dosud po nehodě na trati zůstával, je posunutý stranou a bude se odklízet v pondělí, dodal. Plně se tak uvolnila cesta pro vlaky na hlavní koridorové trati mezi Prahou a Moravou.

Při srážce byly poškozeny obě lokomotivy i několik nákladních a osobních vagonů. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.

V noci na pátek Správa železnic zavedla na trati sedmihodinovou výluku kvůli odstraňování následků nehody. „Vrak vagonu byl přesunut na kusou kolej. Na trati se od 16:32 jezdí bez omezení,“ informoval Kavka.

Plné obnovení dopravy tak bylo rychlejší, než se předpokládalo. Ráno Kavka uvedl, že provoz vlaků na koridoru by se mohl rozšířit po 18:00. „Vrak se bude postupně odklízet v pondělí,“ dodal mluvčí.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na sociální síti X poděkoval za odstranění následků střetu vlaků hasičům a zaměstnancům Správy železnic a Českých drah. První vlak po plném obnovení provozu podle něj projel místem nehody sníženou rychlostí 50 kilometrů v hodině, další už mohou jet plnou traťovou rychlostí.

Jeden z vagonů ohledávají kriminalisté

Zdeformovaný osobní vagon, který byl v rychlíku zařazený za lokomotivou a na trati zůstával po nehodě jako poslední, prohledávali v pátek pardubičtí kriminalisté. Právě v tomto voze zahynuly čtyři cestující, dvě Slovenky a dvě Ukrajinky. Policie případ prověřuje jako obecné ohrožení a shromažďuje informace. Bude potřebovat množství posudků.


„Výslechy strojvůdců bezprostředně proběhly. My zkoumáme, jestli je za tím lidský faktor, nebo technická závada. Shromažďujeme všechny informace, zajišťujeme data, která se budou příslušným orgánem vyhodnocovat,“ řekl novinářům vedoucí odboru obecné kriminality Milan Šimek z pardubického krajského policejního ředitelství.

Prověřování může podle kriminalisty trvat i několik měsíců. Na závěry je moc brzy. „My se případu musíme věnovat i z té stránky, že jsou tam pozůstalí, snažíme se je šetrným způsobem vyrozumět, nabízíme jim intervenční pomoc. Samozřejmě se mohou vyskytnout přímí svědci, kteří se přihlásí dodatečně, o ně určitě stojíme. Ale samozřejmě strojvedoucí jsou jedny z těch klíčových osob,“ uzavřel Šimek.

RegioJet vyřadí z provozu stejné vagony

Společnost RegioJet vyřadí z provozu všechny lehátkové vozy stejného typu, jako byl ten, ve kterém zemřely čtyři ženy. Firma má takových vagonů ještě třináct. Dopravce bude zřejmě muset kvůli tomu omezit provoz nočních spojů, uvedly Hospodářské noviny.

První vagon byl při nehodě zcela zdemolovaný. Stejné vozy společnost provozuje od roku 2013. Jedná se o její nejstarší lehátkové vagony. Kolem roku 1980 je vyrobila rakouská firma Jenbacher Werke. „Dnes je všechny stahujeme. U nás už nikdy nevyjedou,“ řekl HN majitel RegioJetu Radim Jančura.

Zpoždění a náhradní autobusy

Drážní hasiči ve čtvrtek večer s pomocí speciální techniky od sebe odtrhli obě lokomotivy a odstranili všechny vagony nákladního vlaku, které zůstaly po srážce nepoškozené.

Od rána už vlaky opět jezdily pomalu po jedné koleji. České dráhy na síti X upozorňovaly, že kapacita stanice Pardubice hlavní nádraží a rychlost při jízdě ve stanici byla omezená.

České dráhy v úseku nasadily pro přepravu cestujících také autobusy, případně vlaky vedly odklonem. Výluka se dotkla také nákladní přepravy, například jedenáct vlaků ČD Cargo jelo odklonem přes Hradec Králové. „Devět vlaků bylo ráno ještě odstaveno, ale postupně je oživujeme,“ uvedly ČD Cargo na síti X.

Nehodu nepřežili čtyři lidé

Náraz přišel několik minut před středeční 23. hodinou. První vagon za lokomotivou expresního vlaku vykolejil a částečně se převrátil, první vagon nákladního vlaku poničil jeho lokomotivu. Nákladní vlak převážel karbid vápenatý, ale v prvních dvou vagonech nebyl, takže obyvatelé ohrožení nebyli, uvedla mluvčí pardubických hasičů Vendula Horáková.

V nemocnicích by po pátku měli zůstat dva zranění. Většina lidí, které po srážce dvou vlaků přivezly sanitky do nemocnic, byla propuštěna ve čtvrtek. Při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny.

Nikdo již není hospitalizovaný ve Fakultní nemocnici Hradec Králové. „V průběhu dnešního dopoledne budou do domácího léčení propuštěni další pacienti. V péči lékařů zůstanou ještě dva, po jednom v Pardubické i Chrudimské nemocnici,“ uvedla mluvčí společnosti Nemocnice Pardubického kraje Kateřina Semrádová. Nemocnice poskytla zraněným a jejich rodinným příslušníkům i psychologickou pomoc.

Policisté již zahájili úkony pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, uvedla mluvčí pardubické policie. V sedm hodin skončilo ohledání místa nehody, uvedl ve vysílání ČT24 hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM).

Podle Drážní inspekce projel osobní expres v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.

19 minut
90′ ČT24: Vyšetřování srážky vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Pokračuje i vyšetřování

Z dosavadních zjištění Drážní inspekce vyplývá, že osobní expres minul v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. „Vzhledem k tomu, že se jednalo o projetí návěsti zakazující jízdu, je pravděpodobné, že by systém ETCS vlak včas zastavil ještě před návěstidlem a nenechal by jej vůbec projet,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Přesná příčina nehody je podle experta Iva Drahotského z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice předmětem vyšetřování. Poznamenal však, že to, že nebyl zapojen systém ETCS, neznamená, že v místě nehody nebyl řízen provoz. Vlak podle předpisů nemůže vjet na obsazenou kolej, pokud má na návěsti signalizaci „stůj“.

5 minut
Dopravní expert Drahotský k odstraňování následků srážky vlaků
Zdroj: ČT24

Strojvedoucí RegioJetu stihl před nehodou zastavit, ukazuje video

Strojvedoucí RegioJetu stihl ještě před srážkou vlak zastavit. Ukazuje to video z průmyslové kamery umístěné v blízkosti mimořádné události.

Na videu je vidět nejprve přijíždějící nákladní expres ČD Cargo. Posléze jde vidět také osobní expres společnosti RegioJet. Server Zdopravy poznamenal, že kdyby bylo v Pardubicích aktivní kódování umožňující přenos informací o návěstidlech na stanoviště strojvedoucího nebo systém VNPN (výstraha při nedovoleném projetí návěstidla), oba strojvedoucí by prý mohli reagovat dříve.

Portál dále uvádí, že se strojvedoucí RegioJetu rozjel od nástupiště až na rychlost zhruba 60 km/h. Rychločinným brzděním zastavil na zhruba 160 metrech. Kdyby ve stanici existoval přenos kódu na lokomotivu, už po projetí návěstidla by zabezpečovač neumožnil rychlost vyšší než 40 km/h, a ještě by strojvedoucího upozornil dříve na chybu.

Nákladní vlak nemohl včas zastavit, tvrdí Federace strojvůdců

Fungující zabezpečovací zařízení by dalo strojvedoucím obou vlaků šanci včas zastavit, bez jeho výstrahy však nákladní vlak standardně pokračoval v jízdě. Tvrdí to prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic. Oba strojvedoucí nehodu přežili.

„Jestli nestála výhybka nebo něco v jízdní cestě rychlíku a jeho strojvedoucí si to uvědomil, tak pochopitelně se snažil co nejdřív zastavit. Ten, který jel z druhé strany a vrazil do něj, měl postaveno regulérně a nečekal překážku v jízdní cestě,“ myslí si Vondrovic. Podle něj strojvedoucího nákladního vlaku nic neupozornilo, že by měl zastavit. Kdyby zabezpečovací zařízení fungovalo, o problému by se dozvěděl a mohl by reagovat. Vondrovic zdůraznil, že bez přesné znalosti zabezpečení místa nehody nelze spekulovat o její příčině.

Někteří experti vidí za železniční nehodou v Pardubicích systémové selhání, uvedly Seznam Zprávy. Podle webu byla zásadním důvodem srážky skutečnost, že v místě nefungoval žádný zabezpečovač. Při modernizaci železničního uzlu už nebyl obnoven národní zabezpečovač LS a nový, evropský ETCS, má na koridorových tratích začít fungovat od 1. ledna 2025.

Člen správní rady Správy železnic Michal Šimek tragédii vnímá jako chybu širšího rozsahu. „Ten problém se netýká jen Pardubic. Stejně tak třeba úseku mezi Prahou-Smíchovem a Prahou-Radotínem. Já jsem čekal, že první takováto nehoda bude právě tam,“ řekl Seznam Zprávám Šimek. Podle něj nebylo šťastné udělat ostrý řez a přejít na ETCS k jednomu pevnému datu. „Myslím si, že by bylo rozumnější ponechat po nějakou dobu smíšený provoz a nefixovat se na datum 1. ledna 2025. Potom by byla i daleko větší vůle tam dočasně instalovat ten původní zabezpečovač, než bude ETCS,“ doplnil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V prestižních grantech se Česku nedaří, do Prahy putuje jediný

Jen jediný ERC Advanced Grant se letos podařilo získat Česku. Srovnatelně velká Belgie jich má sedmnáct, Rakousko dvanáct, Dánsko osm. Českým vědcům se nedaří soutěž o tyto finance dlouhodobě.
před 50 mminutami

Zájem o studium ruštiny upadá, roste naopak obliba španělštiny

Jazykové školy ruší kurzy ruštiny, není o ně zájem, vyplývá z informací škol, které oslovila Česká televize. Hlavním důvodem je podle nich válka na Ukrajině. Od začátku konfliktu totiž studentů strmě ubylo. Naopak roste zájem o španělštinu. Podle oslovených jazykových škol je oblíbená díky kultuře a popularitě dovolených ve španělsky mluvících zemích.
před 1 hhodinou

Na rušnou zastávku praží slunce, na zastínění lidé čekají roky

Horké dny zažívají lidé v rozpálených ulicích Českých Budějovic. Zatímco na některá místa radnice umísťuje mlžítka pro ochlazení vzduchu, u jedné z nejrušnějších zastávek MHD veškeré zastínění odstranila. Prosklená zastávka na vybetonované ploše provizorně stojí už pět let. Dočasně nahradila téměř čtvrt kilometru dlouhé zastínění. Radnice ho navzdory slibům dodnes nijak nenahradila. Podle náměstka primátorky Petra Maroše (ODS) je reálné začít s výstavbou příští rok.
před 2 hhodinami

Vláda ustála hlasování o vyslovení nedůvěry

Koaliční vláda Petra Fialy (ODS) odolala ve středu ve sněmovně i čtvrtému opozičnímu pokusu o vyslovení nedůvěry. Tentokrát byla podnětem bitcoinová aféra. Výsledek se očekával. Svržení kabinetu podpořili jen přítomní zákonodárci opozičních hnutí ANO a SPD a tentokrát i Pirátů, kteří opustili vládní tábor loni na podzim. Pro svržení kabinetu je nutných nejméně 101 hlasů. Vláda ODS, STAN, KDU-ČSL a TOP 09 tak bude dál vládnout s důvěrou dolní komory.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Situace při výběru ředitele byla patová, řekl k přerušení volby šéf Rady ČT

Radní České televize ve třech volebních kolech ve středu nevybrali nového generálního ředitele. Finalisty jsou Hynek Chudárek a Milan Fridrich. Volbu radní na týden přerušili. Šéf Rady ČT Karel Novák v Událostech, komentářích přiznal, že situace při hlasování byla patová. Podle šéfredaktora portálu Mediář.cz Ondřeje Austa se za posledních dvacet let nestalo, že by se v prvním dni hlasování nerozhodlo. Pokud by k výběru ředitele nedošlo ani v příštím týdnu, podle mediálního analytika Filipa Rožánka by nejčistším řešením bylo volbu zrušit a vypsat ji znovu.
před 9 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů hovořili o pokusu o svržení vlády a bitcoinové kauze

Vláda ustála středeční hlasování o vyslovení nedůvěry. Bitcoinová aféra ale pokračuje, ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) ve středu odpoledne zveřejnila předběžnou časovou osu kauzy, celou věc prověřuje také Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ). V Událostech, komentářích o aktuální politické situaci mluvili ministr kultury Martin Baxa (ODS), místopředseda poslaneckého klubu ANO Patrik Nacher, senátor Ondřej Lochman (STAN), poslanec Radek Koten (SPD) a předseda Pirátů Zdeněk Hřib.
před 9 hhodinami

Decroix zveřejnila časovou osu bitcoinové kauzy

Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) zveřejnila ve středu vpodvečer předběžnou časovou osu kauzy miliardového bitcoinového daru, která stála místo jejího předchůdce za ODS Pavla Blažka. Harmonogram byl zpracován oddělením interního auditu a výsledkem je nestranný dokument, uvedla nová šéfka resortu. V harmonogramu nicméně chybějí jména. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) vláda vzala materiál jednomyslně na vědomí.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Přestupků v pražské MHD je letos rekordně mnoho. Policie posílila hlídky

Cestování pražskou hromadnou dopravou je stále méně bezpečné. Policisté od začátku roku evidují rekordní počet přestupků. V metropoli policie hlásí stále víc lidí bez domova. Zvýšenou kriminalitu mají na svědomí i cizinci. Strážci zákona mají problém s vymáháním pokut, většinou tak zůstává jen u domluvy. Policie už na rostoucí kriminalitu zareagovala a v problémových místech navýšila počet hlídek.
před 12 hhodinami
Načítání...