Střet vlaků v Pardubicích, při kterém zemřeli v noci na čtvrtek čtyři lidé, je jednou z nejtragičtějších železničních nehod v české historii. Velká železniční neštěstí se odehrála také v Krouně na Chrudimsku nebo ve Studénce na Karvinsku.
Nejtragičtější železniční nehodou v historii Česka byla srážka motoráku s vagony v Krouně
Krouna na Chrudimsku (29. června 1995) – devatenáct mrtvých a čtyři zranění
Největší železniční tragédie v historii České republiky se odehrála u obce Krouna na Chrudimsku. Motorák na lokální trati narazil do nákladních vagonů s dřevem a železným šrotem, které se kvůli nepozornosti železničářů samovolně rozjely a v kopcovité krajině nabraly až stokilometrovou rychlost. Po srážce zemřelo devatenáct lidí, čtyři byli těžce zraněni.
Studénka na Novojičínsku (8. srpna 2008) – osm mrtvých, 88 zraněných
Rychlík na trati z Krakova do Prahy narazil do konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. Strojvedoucí stačil použít rychlobrzdu, souprava přesto narazila do mostu devadesátikilometrovou rychlostí. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagony na sousední koleji. Na místě zahynulo šest lidí, muž ukrajinské národnosti podlehl později v nemocnici zraněním. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v září v krakovské nemocnici.
Pardubice (5. června 2024) – čtyři mrtví, třicet zraněných
Expresní vlak soukromé společnosti RegioJet podle Drážní inspekce projel v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a srazil se s nákladním vlakem. Příčiny nehody se však zatím stále šetří. V rychlíku cestovalo zhruba 380 lidí.
Milavče na Domažlicku (4. srpna 2021) – tři mrtví, 67 zraněných
Při srážce německého rychlíku a protijedoucího regionálního vlaku zemřeli oba strojvedoucí a jedna cestující. Podle Drážní inspekce nehodu způsobila chyba strojvedoucího rychlíku, který nerespektoval návěstidlo přikazující zastavení. Nereagoval ani na volání výpravčího, který si projetého návěstidla všiml.
Studénka na Novojičínsku (22. července 2015) – tři mrtví, sedmnáct zraněných
Další tragickou nehodu zažila Studénka po sedmi letech. Pendolino na přejezdu narazilo do kamionu, který vjel na koleje v okamžiku, kdy již svítila červená světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Strojvedoucí před nárazem snížil rychlost na 140 kilometrů v hodině. Po srážce před sebou tlačil části kamionu, které začaly hořet. Kabina nákladního vozu se odtrhla a zůstala téměř neporušena. Řidič byl odsouzen k osmi a půl letům vězení.
Hněvice na Litoměřicku (26. dubna 1996) – dva mrtví, 41 zraněných
Motorový vůz projel návěstidlo zakazující jízdu na roudnickém kolejovém rozvětvení a narazil do vjíždějícího manipulačního vlaku. Při nehodě zahynul strojvedoucí a jeden cestující.
Blanice na Strakonicku (22. července 2004) – dva mrtví, 29 zraněných
Při čelní srážce dvou osobních vlaků u Blanice na Strakonicku zahynuli dva lidé a 29 osob bylo zraněno, z toho šestnáct těžce. Vlaky se měly křižovat v Bavorově. Přestože strojvedoucí podepsal rozkaz o křižování, pokračoval v cestě. Za obecné ohrožení ho potrestal soud čtyřmi roky vězení.
Pernink na Karlovarsku (7. července 2020) – dva mrtví, 24 zraněných
Dva mrtvé si vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků u obce Pernink na Karlovarsku. Podle policie za nehodu mohl strojvedoucí, který vjel na trať bez povolení dispečera. K nehodě podle vyšetřování přispěla i absence zabezpečovacího zařízení.
Český Brod na Kolínsku (14. července 2020) – jeden mrtvý, 35 zraněných
Při železniční nehodě u Českého Brodu zahynul strojvedoucí osobní soupravy, která narazila do stojícího poštovního vlaku. Příčinou srážky byly podle Drážní inspekce náhlé zdravotní problémy strojvedoucího, postihla ho srdeční příhoda.
Dolní Lutyně na Karvinsku (24. ledna 2024) – jeden mrtvý, dvacet zraněných
Srážku vlaku s nákladním autem převážejícím nadměrný náklad nepřežil strojvůdce. Kamion, který převážel část vrtné soupravy, zřejmě uvázl podvozkem na přejezdu. Policie řidiče po výslechu propustila a z ničeho jej neobvinila. Zranění utrpělo dvacet ze sedmdesáti cestujících.