Před 25 lety železničářům ujely naložené vagony. Při srážce s vlakem u Krouny zahynulo 19 lidí

3 minuty
Události: Před 25 lety se u Krouny srazil vlak s rozjetými vagony plnými šrotu
Zdroj: ČT24

Obyčejná sobotní podvečerní cesta skupinky mladých lidí vlakem na zábavu se v červnu před čtvrtstoletím náhle změnila v jednu z nejhorších českých tragédií 90. let. Kvůli nepozornosti skupiny železničářů se totiž na lokální trati samovolně rozjelo několik nákladních vagonů, jež v prudkém klesání nabraly až stokilometrovou rychlost. Nedaleko vesnice Krouna na Chrudimsku narazily 24. června 1995 do motoráku, ve kterém bylo v tu chvíli 23 lidí. Přežili jen čtyři.

Na železniční trati v Čachnově, místní části Krouny, v sobotu 24. června večer posunovali zaměstnanci drah vagony nákladního vlaku. Naložené byly dřevem a železným šrotem. Při práci však zabrzdili jen služební vůz na samém konci soupravy, zbylé tři naložené vagony nechali být. Brzda nemohla jejich váze 130 tun odolat, vozy se samovolně rozjely.

Na poslední chvíli je chtěl jeden z posunovačů zastavit, ale upadl a neovladatelné vagony se rozjely z prudkého kopce. Prohnaly se i okolo hřiště v Otradově, kde si jich všiml Pavel Svatoň. „Letí dolů ukrutnou rychlostí a vím, podle jízdního řádu, že proti tomu jede osobní vlak,“ popsal před lety.

Cestující nebylo jak varovat

Červený motorový vůz jel asi 30 kilometrů v hodině, sedělo v něm 23 lidí. I když o nekontrolovaných vagónech, které se řítily až stokilometrovou rychlostí, v té době vědělo už několik lidí, nemohli posádku nijak varovat. Vysílačkami v té době byly vybavené jen vlaky na hlavních tratích, mobilní telefony byly stále ještě vzácné, a žádné jiné zařízení na trati nebylo. „Prožíváte absolutní bezmoc, protože nemůžete nic dělat,“ vzpomínal Svatoň.

Za pět minut urazily rozjeté vagony téměř pět kilometrů. Když se proti strojvedoucímu v mírné levotočivé zatáčce náhle objevily, neměl už šanci jakkoli reagovat. Srážka byla ničivá. Motorový vlak odhodil náraz asi 60 metrů dozadu. Jeden z vagónů se vklínil mezi jeho podvozek a střechu a zcela zničil více než polovinu motoráku.

obrázek
Zdroj: ČT24

„Projelo to tím. Byla jsem zašprajcovaná mezi podlahami. Ležela jsem na zemi osobního vlaku a nade mnou byla podlaha nákladního vlaku,“ vzpomínala později Vlasta Košnarová-Pražanová, která jako jedna ze čtyř lidí srážku přežila. Při nehodě přišla o manžela, se kterým se vracela ze svatební cesty ze Španělska. Sama v nemocnici měsíc bojovala o život.

Ke Krouně se sice slétlo hned několik vrtulníků, většině cestujících už ale záchranáři nemohli pomoci. „Resuscitovat nebo křísit se nedal nikdo. Selekce byla jednoznačná – buď mrtvý, nebo živý, který měl ještě šanci,“ popsal situaci jeden člen posádek letecké záchranné služby. Při srážce zahynulo osmnáct lidí, devatenáctá oběť zemřela v nemocnici. S výjimkou jedné dívky měli i přeživší většinou vážná zranění.

Neštěstí urychlilo zabezpečení trati

Podle některých expertů bylo tehdy až osm minut na to dát vědět posádce a cestujícím o blížícím se nebezpečí. S vlakem ale nebylo jak navázat spojení. Lokálka mezi Žďárcem a Poličkou se proto v červnu 1996 dočkala vysílaček.

Celou trať v současnosti také řídí dispečer z centra ve Svitavách. Pokud by se vagony samovolně rozjely dnes, drážní zaměstnanci by je viděli na monitorech. S posádkou by se mohli spojit, nebo vlak na dálku zastavit. Tragédie také urychlila zavádění radiostanic na místních tratích po celé České republice.

Při srážce u Krouny zdevastovaly vagony motorový vlak
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Vyšetřování neštěstí brzy odhalilo její příčinu, byla jí nepozornost a spěch skupiny zaměstnanců drah, kteří v Čachnově naložené vagony posunovali. Vlakvedoucí a druhý z průvodčích nákladního vlaku dostali v říjnu 1996 u chrudimského okresního osudu nepodmíněné tresty šesti a půl a pěti let. Oběma soud uložil také několikaletý zákaz výkonu povolání. V březnu 1997 pak Krajský soud v Hradci Králové zvýšil bývalému vlakvedoucímu trest na osm let odnětí svobody.

Přesně rok po tragédii byl také na místě, kde začátkem léta 1995 zemřela většina cestujících, odhalen pomník z hrubě otesaného kamene s leštěnou deskou. Na ní jsou vytesána jména všech 19 mrtvých. Nejmladšímu bylo 11 a nejstaršímu 58 let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vláda má na priority poslední měsíce, spoléhá i na mimořádné schůze

Mezi priority, které chce vláda Petra Fialy (ODS) prosadit do konce svého mandátu, patří příprava státního rozpočtu na příští rok, zavedení jednotného měsíčního hlášení pro zaměstnavatele či zpřísnění azylového zákona. Kabinet, který v uplynulém týdnu už počtvrté ustál hlasování o nedůvěře, se chce soustředit i na zákony vrácené Senátem. Ve sněmovně proto bude podle její předsedkyně Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) spoléhat na mimořádné schůze.
před 1 hhodinou

Zóna ČT24 přiblížila přestavbu Vojenského opravárenského podniku v Šenově

Vojenský opravárenský podnik v Šenově u Nového Jičína se připravuje na rozsáhlou modernizaci. Důvodem je výroba nových bojových vozidel CV90 pro českou armádu. Úpravy areálu zasáhnou jak testovací polygon, kde budou nově zkoušena všechna vyrobená vozidla, tak hlavní tankovou halu, která se promění v moderní výrobní linku inspirovanou automobilovým průmyslem. Přibude také nový sklad. Celková investice může narůst až na osmdesát milionů korun. Podnik rovněž plánuje přijmout až dvě stě nových pracovníků. První vozidla by měla začít sjíždět z výrobní linky už na jaře příštího roku. Celý projekt má běžet do roku 2030.
před 9 hhodinami

„Nenudit se a nevzdávat to.“ Pacienty s ALS připomíná světový den

Na 21. červen nepřipadá jen nejdelší den v roce, ale také světový den věnovaný pacientům s amyotrofickou laterální sklerózou (ALS). „Plavání je pro boj s nemocí absolutně nejlepší, protože se protáhnou všechny svaly,“ komentoval pacient Stanislav Řehoř během osvětové akce plavání ve Vltavě, které se každoročně účastní i lidé s touto vážnou chorobou. Nemoc se vyznačuje ochabováním svalstva, což lze podle Řehoře pohybem zpomalit. Dle svých slov proto dbá především na to, aby se nenudil a nic nevzdával.
před 10 hhodinami

Místům zatíženým kamiony má ulehčit Inspekce silniční dopravy

Obce zahlcené kamiony vítají vznik Inspekce silniční dopravy. Od prázdnin vyrazí na silnice dvaadvacet hlídek, a to už bez asistence policie. Zaměří se na přetížené kamiony nebo jejich technický stav. Například středočeskou Dobříší jich denně projede až tři sta, většinou se jedná o zahraniční přepravu.
před 11 hhodinami

Mladí praktici žádají víc podpory od státu

Ministerstvo zdravotnictví vybralo 140 ordinací, které vzdělají mladé praktické lékaře a stát je finančně podpoří. Vzhledem k velkému zájmu doktoři žádají, aby stát dotoval víc míst. Podle šéfa resortu Vlastimila Válka (TOP 09) by se na programu měly vyššími příspěvky podílet i kraje a pojišťovny.
před 11 hhodinami

Bahna předvedla vojenskou techniku i ukázky akce

Tisíce lidí se v sobotu vydaly na 35. ročník Dne pozemního vojska Bahna. V bývalém vojenském újezdu Brdy u Strašic na Rokycansku je čekaly ukázky techniky i simulované akce.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Poletí druhý repatriační let Čechů z Izraele, evakuováni byli i z Íránu

V sobotu poletí druhý repatriační let českých občanů z Izraele, který je od minulého pátku v konfliktu s Íránem. Uvedla to ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Stroj Airbus má kapacitu okolo osmdesáti lidí, bude zřejmě naplněn. V Praze už jsou Češi evakuovaní z ambasády v hlavním íránském městě Teheránu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

O vyslovení nedůvěry vládě či roli Senátu hovořili hosté Politického spektra

O hlasování o vyslovení nedůvěry vládě nebo o významu parlamentní horní komory pro Česko debatovali hosté Politického spektra s moderátorkou Štěpánkou Martanovou. Diskuse se zúčastnili předseda Sdružení pro republiku – Republikánská strana Čech, Moravy a Slezska Pavel Mužný a Renata Vikartová za Demokratickou stranu zelených – ZA PRÁVA ZVÍŘAT. Třetí oslovená strana, a to Spojení demokraté – Sdružení nezávislých, svého zástupce do diskuse neposlala.
před 16 hhodinami
Načítání...