Při železniční nehodě u Českého Brodu zahynul strojvedoucí jednoho z vlaků. Vedl osobní vlak, který narazil do stojícího poštovního vlaku. Záchranáři ošetřili 35 lidí, čtyři odvezli do nemocnice s vážnými poraněními. Mezi zraněnými jsou i děti. Doprava na hlavní trati z Prahy přes Český Brod do Kolína je momentálně zastavena. Rychlíky jezdí odklonem přes Lysou nad Labem, regionální vlaky jsou nahrazeny autobusy. Příčiny nehody se vyšetřují, Drážní inspekce očekává, že informace by mohla zveřejnit během středy.
U Českého Brodu se srazily vlaky. Strojvedoucí jednoho zemřel, zranění utrpělo 35 lidí
Strojvedoucího osobního vlaku, který v úterý večer narazil do konce poštovního expresu, vyprošťovali hasiči několik hodin. Že nehodu nepřežil, vyšlo najevo až po půlnoci. Možné úmrtí strojvedoucího naznačil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) poté potvrdil, že nehoda měla jednu oběť. On ani mluvčí hasičů Petr Svoboda totožnost mrtvého nepotvrdili. ČTK však s odvoláním na své zdroje uvedla, že jde o strojvedoucího.
Záchranáři ošetřili dalších 35 zraněných lidí, které převezli do zdravotnických zařízení v regionu, uvedla mluvčí středočeské záchranky Petra Effenbergerová. Osm zraněných je nezletilých. Většinou lidé při nehodě utrpěli pohmožděniny a lehčí poranění nohou. Čtyři lidé však mají vážná zranění.
Dva těžce zranění pacienti byli letecky transportování do Prahy a Českých Budějovic. Osm středně těžce a 25 lehce zraněných lidí rozvezly posádky záchranné služby sanitkami do nemocnic v Kolíně, Nymburku a v Praze, uvedl mluvčí hasičů Petr Svoboda.
Po půl druhé v noci mluvčí uvedla, že byl ukončen převoz zraněných z místa nehody. Ředitel Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Petr Arenberger potvrdil přijetí jednoho středně těžce zraněného zřejmě mimo ohrožení života. Vlakem cestovalo 100 až 120 lidí.
Záchranáři aktivovali traumaplán, nemocnice v okolí se tedy připravily na přijetí většího množství zraněných. S hasiči začali tříděním zraněných podle vážnosti jejich poranění, vysvětlila mluvčí pražské záchranky Jana Poštová.
Pražští záchranáři na pomoc poslali dvě záchranářské posádky, speciální vysokokapacitní vůz Atego a také posádku leteckých záchranářů. Hasiči vyslali speciální vyprošťovací kontejner a jedno družstvo hasičů. Svoboda dodal, že na místě instalovali osvětlovací balony. Vrtulník a dron prohledávaly okolní pole, jestli tam ve stresu nevyběhli nějací cestující, ale žádné neobjevily.
Osobní a nákladní
Co přesně se u Českého Brodu stalo, není zcela zřejmé. „Došlo ke střetu osobního vlaku CityElefant a poštovního vlaku,“ informoval mluvčí středočeských hasičů Svoboda. „K nehodě došlo krátce po půl desáté za Českým Brodem ve směru na Prahu,“ upřesnil.
Ředitel Svoboda kolem půl jedné řekl: „Dle mého názoru to najetí bylo poměrně velmi prudké. Lze předpokládat, že došlo k projetí návěsti stůj, ale vše bude ještě předmětem vyšetřování.“ Nemá informace, že by zabezpečovací zařízení nefungovalo, ale vyšetřování není u konce.
Podle mluvčího českých drah Radka Joklíka osobní vlak jedoucí z Prahy narazil do nákladního vlaku, který stál před vjezdovým návěstidlem v Českém Brodě. Podle něj osobní vlak CityElefant Českých drah najel na konec nákladního expresu dopravce ČD Cargo. Osobní vlak po nárazu vykolejil. Řídicí vůz tříčlánkové elektrické jednotky skončil zaklíněný do posledního vozu poštovního vlaku.
Podle redaktora ČT Jana Beránka se s poštovním vozem srazil osobní vlak číslo 9359, který měl jet z Prahy do Přelouče. „Z fotografií je patrné, že vlak má silně zdemolované čelo. Kdybych měl odhadovat nárazovou rychlost, musela být v řádu vyšších desítek kilometrů za hodinu,“ dodal.
Na místo tragické nehody dorazil ve středu po půlnoci nehodový vlak, který bude havarované soupravy odtrhávat od sebe. Pomáhat bude i speciální tank drážních hasičů, aby zajistil soupravu před převrácením. Na místo v noci přijel také ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Na rozdíl od nehody, která se stala o týden dříve u Perninku na trati s velmi nízkým zabezpečením, jde o tranzitní železniční koridor, na kterém je zabezpečení nejvyšší úrovně. Na to také poukázal ministr dopravy Karel Havlíček. „Jedná se o jednu z nejlépe zabezpečených tratí v ČR. Je technicky dobře zabezpečená a podle prvních indicií nedošlo k selhání techniky,“ řekl. Odmítl také, že by měl být strojvedoucí unavený, byl podle ministra první nebo druhý den po dovolené. „Neměl žádný přesčas,“ zdůraznil.
Škodu vyčíslila Drážní inspekce na 45 milionů korun. Z toho na osobním vlaku, ve kterém zemřel strojvedoucí, škoda dosáhla 40 milionů. Uvedl to mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Obdobně vážné nehody se na modernizovaných koridorových tratích stávají zcela výjimečně. V roce 2008 zahynul po selhání zabezpečovacího zařízení strojvedoucí lokomotivy, která ve východočeských Moravanech narazila do stojícího osobního vlaku, o dva roky později zahynul v Ústí nad Labem strojvedoucí osobního vlaku, který zřejmě přehlédl návěstidlo, najel příliš rychle na výhybku a vlak vykolejil a narazil do zdi.
Příčinou bylo nejspíš lidské selhání, tvrdí Havlíček
Příčinou tragické srážky vlaků bylo podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí projel návěstidlem na červenou, zjišťuje se proč. Ministr to řekl ráno Radiožurnálu.
„Faktem je a všechno k tomu spěje, že došlo k selhání lidského faktoru, s největší pravděpodobností strojvůdce projel návěstidlem na červenou, i když se jedná o velmi dobře zabezpečenou trať,“ uvedl Havlíček.
Systém na této trati podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat neustále tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se rozjet, dodal Havlíček. „Je řada dohadů, proč k tomu došlo a proč se zřejmě ještě rozjel. Jestli byl třeba v horším zdravotním stavu v daném okamžiku,“ zmínil Havlíček. Informace podle něj může být i v počítači v zadní části vlaku, v přední byl počítač nejspíš zničen.
Zdroj blízký vyšetřování podle iDNES uvedl, že strojvedoucí projel Stůj a narazil do poštovního vlaku čekajícího na vjezd do Českého Brodu. Na trati je autoblok, který umožňuje projet návěst Stůj i při dodržení předpisů. Strojvedoucí však musí zastavit a dál jet podle rozhledových poměrů.