Praha – Výběrové řízení na pronájem vícesystémových elektrických lokomotiv připravuje nákladní železniční dopravce ČD Cargo. Lokomotivy by měly být schopny jezdit jak pod českými, tak i německými trolejemi. ČD Cargo tak chce dosáhnout zrušení zdlouhavých přepřahů strojů na hranicích. V současnosti ovšem nemá příliš na výběr – z vícesystémových lokomotiv zatím smí na české koleje pouze Siemens ES64U4C, známá jako Taurus. V současnosti probíhá testování nákladní lokomotivy Siemens ES64F4. Na jejích zkouškách na trati mezi Děčínem, Prahou a Břeclaví spolupracuje i ČD Cargo, které "smluvně na žádost společnosti Siemens plní úlohu dopravce".
ČD Cargo si chce pronajmout vícesystémové lokomotivy
„Mezi přednosti poptávaných vícesystémových elektrických lokomotiv by měl patřit jejich vyšší výkon, který umožní efektivnější vedení vlaku v traťových úsecích s vyšším provozem,“ uvedlo ČD Cargo v tiskové zprávě. Lokomotivy ES64F4 má ve svém parku německý dopravce DB Schenker, jehož stroje by se po schválení rovněž mohly objevit na českých kolejích, a také jsou k dispozici u společnosti Dispolok, která se specializuje na pronájmy lokomotiv.
Napájecí systémy ve střední Evropě
15 kV, 16,67 Hz: Německo, Rakousko, Švýcarsko
3 kV, stejnosměrný: Polsko, sever Česka a Slovenska
25 kV, 50 Hz: jih Česka a Slovenska, Maďarsko, Slovinsko
Nově pronajaté lokomotivy by se podle ČD Cargo měly objevovat především v čele kontejnerových vlaků a vlaků kombinované přepravy mířící do Německa. Moderní stroje se v čele nákladních vlaků v Česku zřejmě objeví na konci letošního roku.
Největší český nákladní železniční dopravce v součanosti výrazně investuje do svého vozového parku. Vedle pronájmu moderních elektrických lokomotiv modernizuje staré jednosystémové lokomotivy řady 163 a dieselové „brejlovce“ řady 753. V roce 2008 proběhla modernizace téměř 1,5 tisíce nákladních vagonů, letos projde rekonstrukcí necelá tisícovka vozů.