Praha - Pětina pražských přechodů, které byly na jaře kvůli rozporu s legislativou zrušeny, se už na své místo nevrátí, uvedl mluvčí Technické správy komunikací hlavního města (TSK) Tomáš Mrázek. Jedná se například o pět přechodů v Kobylisích, další dva v Seifertově ulici na Žižkově nebo zebra u zastávky ČSAD Smíchov. Některé návrhy se nelíbí sdružení Pražské matky. Celkem bylo zrušeno 79 přechodů, z toho 21 už je zpět na svém místě. Vyhláška z poloviny roku 2006 stanovila, že přes tramvajovou trať může vést přechod pro chodce pouze tam, kde jsou semafory.
Část zrušených pražských přechodů se na ulice už nevrátí
Podle Mrázka se na své místo nevrátí 16 přechodů, které byly buď na vyvýšeném tramvajovém pásu, kde být nesmí, nebo jsou v lokalitách, kde byla minimální intenzita dopravy a nemají tam smysl. V centru metropole se budou muset lidé rozloučit s přechodem u zastávky Národní divadlo na Smetanově nábřeží. V Praze 2 se nedočkají například lidé, kteří přecházejí u křižovatky ulic Ječná a Ke Karlovu nebo Jugoslávská a Bělehradská u Tylova náměstí. V osmém obvodu zůstane bez pěti přechodů ulice Klapkova mezi stanicí metra Kobylisy a kobyliskou vozovnou a dále křižovatka ulic U Balabenky a Novákových.
Zrušení některých přechodů se nelíbí Jarmile Johnové ze sdružení Pražské matky, která už dříve rušení kritizovala. Nesouhlasí například s tím, že by se neměla vrátit zebra u křížení ulic Korunní a Nitranská na pomezí Prahy 3 a 10. Podle Johnové jde o místo, kde byly přechody na stejné ulici před a za křižovatkou. Proti některým návrhům Johnová naopak nic nenamítá. „Například na náměstí Bratří Synků se jedná o dva přechody, které vedou přes tramvajovou smyčku, kde není žádná zastávka,“ uvedla Johnová. Celkově se pak Johnová domnívá, že by měl magistrát do hodnocení potřebnosti přechodů více zapojovat veřejnost.
Řada radnic se s rozhodnutím smířila. „Městská část bude respektovat výsledek analýzy jednotlivých přechodů,“ uvedla mluvčí Prahy 8 Radka Wallaceová. Vedoucí odboru dopravy Prahy 2 Josef Gál zase uvedl, že zrušení přechodu na rohu Jugoslávské a Bělehradské navrhla sama městská část. „Tam nejezdí auta a přechod byl pro chodce matoucí,“ řekl.
Podle vyhlášky z roku 2006 může vést přechod přes tramvajovou trať pouze tam, kde jsou semafory. V Praze vede přes tramvajové pásy více než 700 přechodů a předpis by se týkal více než 300 z nich. Na splnění podmínek vyhlášky měly obce půldruhého roku. Pracovníci TSK začali na žádost magistrátu a některých městských částí rušit přechody na začátku května. To způsobilo zmatek. Poté, co se zvedla vlna kritiky občanských sdružení a městských částí, magistrát rušení zastavil a slíbil jejich obnovu.