Biopaliva se prodávají už deset let. Nepomáhají motorům ani přírodě, přesto má jejich podíl růst

7 minut
Události: Deset let s biopalivy
Zdroj: ČT24

Před deseti lety mohli čeští řidiči na čerpacích stanicích poprvé natankovat naftu s biosložkou. U benzinu to bylo o pár měsíců později. Důvodem zavedení v EU byla snaha o snížení emisí oxidu uhličitého i pokus zajistit nový příjem pro zemědělce. Tehdejší první generace biopaliv se vyráběla především z řepky, nyní už se ve světě objevuje i druhá generace, která využívá odpad například ze slámy nebo ze zpracování dřeva.

Na čerpací stanice se začala zavážet nafta s biosložkou na přelomu srpna a září 2007. Zpočátku jí byla jen dvě procenta. Informace o biopalivech nebyly na pumpách téměř žádné a obsluha často na otázky řidičů odpovědět neuměla. V lednu 2008 se začala přidávat dvě procenta biolihu i do benzinu.

Nyní už jsou podíly vyšší – v naftě může být až 7 procent, v benzinu až 5 procent biosložky. Jde o horní hranici, v některých obdobích se může obsah měnit. Pokud chce řidič vědět, co přesně do auta tankuje, musí mu obsluha – na rozdíl od minulosti – odpovědět.

A za rok to bude ještě jednodušší, v celé EU se totiž sjednotí značení pohonných hmot. Na všech pumpách tak bude uveden i podíl biosložky. Na některých čerpacích stanicích v Česku se nová značení objevují už teď.

Nové značení pohonných hmot
Zdroj: ČT24

Za deset let se změnila i kvalita. „Zatímco na počátku bylo nevyhovujících vzorků pět, šest procent, tak dnes se pohybujeme maximálně s jedním procentem,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Přesto nejsou biopaliva určena pro všechny, mají totiž kratší životnost. „Paliva bez biosložky dodáváme například armádě, policii, hasičům, záchranné službě nebo také výrobcům aut, když zkoušejí nové motory,“ vysvětluje mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.

V budoucnu by se měly podíly biosložek v pohonných hmotách ještě zvyšovat. U nafty i benzinu by mohly dosáhnout až deseti procent. Na trhu ale roste zájem i o alternativy – například o auta na LPG, CNG nebo na elektřinu. Podle expertů se v budoucnu může ve velkém uplatnit na trhu i vodík.

  • + obnovitelný zdroj energie
    + při dotacích nižší cena
    + nižší emise oxidu uhličitého (do roku 2020 o 394 mil. tun)
  • - na výrobu litru biopaliva se spotřebuje 2500 litrů vody
    - větší množství řepky vede k úhynu zvěře
    - motor má o několik procent nižší výkon
  • Zdroj: Fakulta výrobních technologií UJEP, ČAPPO

Na rozdíl od ropy je biosložka obnovitelným zdrojem energie. Zastánci vidí přínos také v nižší produkci skleníkových plynů. Kritici ovšem namítají, že pokud se k emisím ze spalování těchto paliv přičtou plyny spojené s pěstováním řepky, vyjdou z porovnání líp klasické pohonné hmoty. Řidiči taky poukazují na nižší výkon motoru.

Na výrobu jednoho litru biopaliva je potřeba asi 2500 litrů vody. Nejčastěji se pro biopaliva pěstuje řepka olejná, obilí, cukrová řepa nebo třtina, ale také brambory, kukuřice, palma olejná a soja. V Česku dominuje řepka, v roce 2007 ji zemědělci zasadili zhruba na 337 tisících hektarech, nyní je téměř na 400 tisících hektarech.

Z čeho se vyrábí biopaliva
Zdroj: Fakulta výrobních technologií UJEP/ČAPPO
Pěstování řepky
Zdroj: ČT24/ČSÚ/Agrární komora

Biopalivo má kratší životnost

Palivo s biosložkou by kvůli kratší životnosti neměli tankovat řidiči, kteří jezdí málo anebo nárazově. „Pokud přidáme biosložku do klasického benzinu nebo motorové nafty, tak dochází ke zkrácení životnosti a spotřebitel s tím musí počítat. Zkrácení je obtížné odhadnout, nicméně udržitelnost paliva se pohybuje v řádu měsíců,“ vysvětluje profesor Milan Pospíšil z Vysoké školy chemicko-technologické.

Když řidič nechá takové palivo v nádrži dlouho, začne odbourávání biosložky. „V rámci biodegradace může docházet ke tvorbě pevných usazenin, které mohou ucpat palivový filtr nebo vstřikovací trysky. Pak sebou vozidlo může škubat nebo jet nepravidelně a ztrácí se tak komfort jízdy. Že by se vozidlo úplně rozbilo, to ne,“ uvádí.

Pokud se řidič do takové situace dostane, měl by navštívit servis. Nutné je vyměnit palivo a vyčistit všechny palivové cesty i nádrž. Pak bude auto opět fungovat normálně. „Takže když to vozidlo musím na delší dobu odstavit, tak tam dát palivo bez biosložky, pokud je to možné,“ radí Pospíšil.

Cesta z pole až do nádrže

Česká pole žloutnou každoročně na přelomu května a června. O pár týdnů později už nákladní auta zralá semínka řepky olejky odvážejí z polí. Část sklizně putuje do lovosické firmy na zpracování řepky, jen tam jí ročně zpracují zhruba 450 tisíc tun. Černá semena řepky obsahují až 47 procent oleje, který se z nich vymačká v obřích lisech.

„Získá se první část oleje – panenský olej. Pevná část, takzvané pokrutiny, následně putují do extrakce, kde se získá druhá část oleje,“ vysvětluje člen představenstva Preol Martin Kubů. Do zbytku rozdrcených semen se pak přidá chemické rozpouštědlo, které vyplaví zbývající třetinu oleje.

Černá semena řepky obsahují až 47 procent oleje
Zdroj: ČT24

Tuhý zbytek, rozdrcená semena zbavená oleje, se jako řepkový šrot prodává zemědělcům na krmení zvířat. Zato veškerý řepkový olej zůstává v továrně a zpracovává se dál. Chemickou reakcí z něj v potrubí a nádržích vznikají konečné produkty.

„Smísí se část získaného oleje s katalyzátorem – asi devět dílů oleje a jeden díl katalyzátoru – přičemž vznikne zpět devět dílů biopaliva a jeden díl glycerinu. Ten slouží pro technické, farmaceutické a potravinářské účely,“ popisuje Kubů. Glycerin se přidává třeba do krémů a mýdel. Zato vyrobené biopalivo se už bez další úpravy přimíchává jako biosložka do benzínu a nafty. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 10 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 11 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 15 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 16 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
včera v 22:15

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...