Ministerstvo dopravy dočasně zmírnilo podmínky pro technické kontroly aut. Chce tím vyřešit zmatky, které vyvolala povinnost testovat i řídící jednotky v novějších vozech. Ty totiž kvůli vymazání důležitých dat v autoservisech emisemi často vůbec neprošly. Na některých stanicích odmítali až pětinu aut.
Autoservisy nechtěně mažou data o emisích. Ministerstvo mírní podmínky STK
Od začátku letošního roku nedělí řidiče od úspěšné emisní kontroly pouze technický stav jejich vozidla, nýbrž mnohem častěji také vymazané údaje z řídící jednotky vozu. Často tak kontrolou neprojdou ani auta, která jsou v naprostém pořádku.
Když totiž autu končí technická, majitel ho zpravidla před tím dává na kontrolu do servisu. Mechanici vůz připojí na diagnostiku, najdou závady, opraví je a záznamy o nich z řídící jednotky následně vymažou. Současně s tím se však zničí i data, která jsou důležitá pro měření emisí.
Na některých stanicích kvůli tomu v lednu neprošla až pětina aut. „Ta připravenost pro emise trvá nějakou dobu. Musí se prohřát katalyzátor, musí se prohřát filtr pevných částic,“ potvrzuje člen předsednictva Profesní komory STK Michal Cuc.
Před technickou na delší výlet
Potíž je v tom, že současná moderní auta potřebují i desítky kilometrů nepřetržité jízdy tak, aby bylo možné všechny testy provést. S tím mohou mít problém zejména lidé, kteří jezdí jen kratší trasy, třeba jen na nákupy.
Nově bude nezbytné myslet na končící technickou dlouho dopředu tak, aby měl řidič čas ještě po servisu nějaké kilometry najet. Ministerstvo však po měsíci zmatků vydalo servisům pokyn, aby až do června čerstvě promazanou paměť motoristům promíjely.