Adieu, východoněmecká koženko? Ještě ne, ale starých vagonů ubývá

Praha – Vagony, které po desetiletí představovaly zlatý – nebo spíše červený a čím dál více zašlý – standard české železnice, hrají stále menší roli. Přibývá rychlíkových linek, kde si mohou cestující vybrat i z novějších vagonů, a z některých mizí úplně. Přestože ještě nejsou „koženky“ naprostou vzácností, ubývá jich a exodus se nemá zastavit ani v příštích letech.

2 minuty
Podoba rychlíků se mění
Zdroj: ČT24

V minulých dvou desetiletích probíhala modernizace vlaků stylem „sendvič“: České dráhy začaly důkladnými rekonstrukcemi starých vagonů a nákupem zbrusu nových, aby splňovaly kritéria vyžadovaná tehdy k provozování spojů kategorie Eurocity (např. nanejvýš šest míst v kupé druhé třídy, využití oddílových i velkoprostorových vozů atd.) a poté se zaměřily i na regionální dopravu, ať už prostřednictvím rekonstrukce a nákupu nových velkých motorových vozů, nebo přestavby starých motoráčků na regionovy. Pomyslná náplň uprostřed – vnitrostátní rychlíky sestavené z vozů klasické stavby ze 70. a první poloviny 80. let – však přečkala takřka beze změny. Nárok na vyšší komfort v rychlíku měli pouze cestující na lince Praha – Havlíčkův Brod – Brno, kde se objevují unikátní vagony modernizované v menších sériích počátkem 90. let, anebo v motorových rychlících, které těží ze zmíněné modernizace regionální dopravy v minulém desetiletí.

Větší změny do rychlíkové dopravy přicházejí až nyní, mezi prvními vlaštovkami je dílčí zlepšení komfortu na rychlíkových linkách z Prahy do Plzně a Českých Budějovic. Tam se začaly objevovat rekonstruované vagony s klimatizací či zmíněnými šesti sedadly v oddílu vyhrazenými dříve pouze mezistátním vlakům či spojům Intercity. Obdobnou změnu slibuje dopravce také pro linku Praha – Ústí nad Labem – Cheb. Díky dalším rekonstruovaným vozům i elektrickým jednotkám, které chtějí dráhy zakoupit, by se měly zlepšit poměry i na dalších rychlíkových linkách. „Jedná se o rychlíkovou linku z Prahy do Brna (přes Česko Třebovou) a poté z Brna na Olomouc a Šumperk,“ naznačil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský, kde se cestující také dočkají přívětivějších rychlíků. Úplný konec by potom měly pro staré vagony představovat soutěže o rychlíkové linky – podmínky v dosavadních pokusech o tendry totiž byly komfortu z německého Budyšína na míle vzdálené.

Pražsko-ostravsko-žilinský expres ČD
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Ne ze všech ohledů je však ústup starých rychlíkových „koženek“ výhrou. Mají-li cestující výtky vůči čistotě nebo například údržbě pojezdu těchto vagonů, mohou jen napjatě očekávat, jak budou vypadat rychlíky sestavené z vagonů či jednotek s čalouněnými sedadly potaženými plyší. Nadšení z obměny vozového parku přitom nepanuje ani v depu. „Je to dnes o dost složitější a vyžaduje to znalost počítačové techniky,“ poukázal technik Depa kolejových vozidel Praha František Vysoký. V pražském depu, které má již léta na starost vagony Siemens nasazované na mezistátní vlaky, jiné důkladně modernizované vozy či jednotky Pendolino, by přitom měly být potíže nejmenší. Naopak například v Chebu, Brně anebo Českých Budějovicích jsou technicky pokročilé vagony novinkou.

Údržba moderního vozu
Zdroj: ČT24

Modernizaci svých vagonů plánuje také společnost Regiojet, která však není přímým konkurentem drážních rychlíků a prohání spíše Pendolina a soupravy sestavené z rekonstruovaných vozů. Předseda představenstva Regiojetu Radim Jančura chce vozy oplývající dnes velmi nízkou kapacitou rekonstruovat a umístit do nich prvek, který je častý v letadlech a začíná se objevovat i v autobusech, na železnici (a to nejen v Česku) je však výjimkou – sedadla s dotykovými obrazovkami v opěradlech.

Vagony dnešních řad A, B, AB, BDs a Bd – označované často jako „koženky“ podle původního potahu lavic v oddílech druhé třídy – dodala Československým státním drahám východoněmecká společnost VEB Waggonbau Bautzen mezi lety 1974 a 1985. Předcházely jim obdobné vozy z Východního Německa a také Maďarska odlišné na první pohled zeleným čalouněním (na rozdíl od novějšího červeného) vyráběné podle standardu UIC-Y schváleného již v roce 1961. Zatímco však v 60. a 70. letech bylo možné považovat tyto vozy za poměrně komfortní, poslední série již hrubě zaostávaly za svými západoevropskými protějšky. Ty začaly od konce 70. let nabízet i ve druhé třídě pohodlná křesla, lampičky na čtení a postupně také klimatizaci – vůz ČSD pro prestižní Interexpresy tak vypadal vedle vagonu západoněmeckých DB určeného pro spoje TEE a později Eurocity asi jako venkovská chalupa z počátku století vedle moderně vybavené rodinné vily. Na vyšší úrovni byly také podvozky, východoněmecký typ Görlitz V byl dvacet let od svého vzniku již za zenitem. Zatímco DB mohou s vozy z 80. let jen s malými úpravami bez uzardění jezdit dodnes, ČD se s následky masových nákupů konstrukčně zastaralých vozů v téže době stále těžce potýkají. A zatímco DB po plánovaných nákupech nových jednotek budou moci nepotřebné vagony výhodně prodat třeba do Bulharska, Nizozemska nebo i Česka, obdobně staré vagony ČD bude po vyřazení čekat už jenom autogen a šrot.

Dodnes používané rychlíkové vagony jsou jedním z přežívajících odkazů NDR. Tehdejší ČSD nakupovaly od 60. do 80. let rychlíkové vozy v Budyšíně (Bautzen) a Zhořelci (Görlitz), v Československu se vyráběly pouze vagony pro regionální dopravu.
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na silnicích v celém Česku hrozí od nedělního večera náledí

V celém Česku se může od nedělního večera na silnicích tvořit náledí. Výstraha Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) s nízkým stupněm nebezpečí platí od nedělních 20:00 do pondělních 10:00. Řidiči by měli být opatrní. Meteorologové také uvedli, že v příštím týdnu bude v Česku hodně sněžit.
10:25Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Armáda chce novou výzbroj, ochránit má i před balistickými střelami

Tuzemská armáda chce posílit protivzdušnou obranu. Nejen navýšením kapacit, ale i novými prostředky dalekého dosahu, které by chránily Česko před balistickými střelami. Vojáci to uvádějí v doporučení, jak systémy proti vzdušným hrozbám rozvíjet po roce 2030. Materiál právě dokončují. Reagují v něm na ruskou válku na Ukrajině i na požadavky NATO.
před 6 hhodinami

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 14 hhodinami

Od ledna stoupnou živnostníkům odvody, vzrostou i daně z tabáku a alkoholu

Daňové změny a úprava odvodů od ledna dopadnou hlavně na živnostníky. Minimální sociální odvody se jim mají dočasně zvýšit o 960 korun a zdravotní o zhruba 160 korun měsíčně. Důvodem je především úsporný balíček, který v minulém volebním období prosadil kabinet Petra Fialy (ODS). Koalice ANO, SPD a Motoristů chce růst poslaneckým návrhem zpomalit se zpětnou platností. Od ledna platí také změny u paušální daně a vzroste i spotřební daň na tabák a alkohol.
před 16 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
včera v 09:14

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
včera v 06:00

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025
Načítání...