V Radosti řádí slavný český abstinent z Divokého západu

Proslulý titul Limonádový Joe nasadilo nyní Loutkové divadlo Radost v Brně. Příběh nese podtitul Koňská opera a většinu výtečných popěvků si  pamatuje už několik generací českých diváků. Udělejme tedy důležitou inventuru.  Hudební komedie  inspirovaná válečným časopiseckým seriálem (1941), přes románové zpracování (1946) a divadelní verzi povídek (1944) až k dramatizaci (1955). Tuto uměleckou pouť Limonádového Joea korunoval geniální a skutečně kultovní film z roku 1964.

A nynější divadelní verze principála Loutkového divadla Radost a režiséra v jedné osobě Vlastimila Pešky si ze všech zmíněných zpracování vzala něco.  Peška vyšel z filmu i z dramatizace Jiřího Brdečky z roku 1955. Ale vrátil se také k úplným počátkům mistrného příběhu o abstinujícím limonádníkovi a partě prohnaných pijanů whisky. Svoji verzi totiž Peška obohatil o střelenou šéfredaktorku paní Fuzzy, která figurovala v časopiseckých počátcích příběhu. Tato bláznivá ženština celý příběh vymyslí, aby vzkřísila upadající náklad kdysi nejčtenějšího časopisu Divokého západu, kterým je Arizonská polnice. Ztřeštěná Fuzzy celý příběh vypráví a komentuje, místy dokonce sama do děje vstupuje, což samozřejmě Peškovi umožnilo využít osvědčeného efektu divadla na divadle a připravit také nesčetně fórků, v nichž se právě prolíná  realita hry s realitou jeviště. Tohoto řešení využil také scénograf Tomáš Volkmer, který na scénu postavil mobilní rotačku, kolem spustil pásy látky potištěné slovy z vyprávěného příběhu a vše zahalil do tiskařsky barevné kombinace zašlých tiskovin, tedy do kontrastu černé a bílé. Podobně jednoduché, ale velmi zdařilé jsou kostýmy Sylvy Zimuly Hanákové, která samozřejmě vychází z kovbojské módy, ale vyhrála si se speciálními parukami a pokrývkami hlavy.

Loutek se nyní na jevišti spíše nedočkáte, ale lze prozradit, že v nápaditých rvačkách v saloonu lítají vzduchem vycpaní chlapi, jindy přijdou ke slovu maňásci v podobě krvelačných tygřích pijavic. Jindy se ze stropu snese sup…  Více prozrazovat ani není třeba, protože popisovaný titul skutečně už léta oprávněně vábí velké i ty odrostlejší a to bylo také zřejmě důvodem, proč Limonádový Joe s Kolalokovou limonádou nyní řádí v Radosti. Tato látka prostě nestárne a spolu s hudební výbavou je už dávno oprávněným hitem. 

  • Limonádový Joe v Radosti zdroj: Petr Jančařík http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3236/323566.jpg
  • Limonádový Joe v Radosti zdroj: Petr Jančařík http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3236/323564.jpg
  • Limonádový Joe v Radosti zdroj: Petr Jančařík http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3236/323565.jpg
  • Limonádový Joe v Radosti zdroj: Petr Jančařík http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3236/323562.jpg

A tato parodie rodokapsů z prostředí Divokého západu má skutečně švih a odsýpá. Peška stejný titul zpracoval už před dvaceti lety v Šumperku, v brněnské Radosti hrají koňskou operu Limonádový Joe poprvé. V hlavní roli hezounkého pistolníka potírajícího zlo se blýsknul Vilém Čapek, jehož pěvecké party ale mají místy ještě interpretační rezervu. Jeho protihráče a gangstera Horáce alias Hogofogo předvádí Pavel J. Riedl se  skutečným a nakažlivým požitkem z hraní. Totéž se dá říci o střelené šéfredaktorce Paní Fuzzy, kterou hraje Eva Lesáková s mimořádným apetitem, a je tak skutečně oprávněnou novou figurou v tomto divadelním konceptu. Její existence i výkon notoricky známý příběh ozvlášťňuje a oživuje zároveň.

Je už tradicí Radosti, že muziku živě hrají herci přímo na jevišti, a toto muzicírování bude patřit taktéž k devizám kusu, který si ale místy vypomáhá i hudbou ze záznamu a half playbackem. I tak se do Radosti vyplatí zajít. Divadlo lze spojit s návštěvou Muzea loutek, jež sídlí přímo v areálu a nyní nabízí novou výstavu marionet na drátě, takzvaných manekýnů, tedy loutek, které herec vodí přímo před sebou a sám je vidět na jevišti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...