Tramvaje vyjely na Nové Sady, mají náskok půl roku

Olomouc – Po nové tramvajové trati na olomoucké sídliště Nové Sady se rozjely tramvaje. Po slavnostním zahájení provozu naplánoval dopravní podnik zahájení běžného provozu spojem ze zastávky Náměstí Hrdinů ve 14:18. Stavba je ale teprve v polovině, tramvaje zatím končí na okraji sídliště v Rooseveltově ulici, zatímco město začalo připravovat druhou etapu dále do nitra Nových Sadů.

První část trati z centra města na lidnaté sídliště dosud obsluhované pouze autobusy začala v dubnu a skončila s velkým náskokem. Původně se na dvoukolejku dlouhou 1,4 kilometru měly vydat tramvaje s cestujícími až na jaře.

Trať na Nové Sady odbočuje od dosavadních kolejí u tržnice a má tři zastávky – Šantovku, V Kotlině a konečnou Trnkovu. Na prozatimním konci trati není smyčka, dopravní podnik proto pro novou trať pořídil neobvyklé obousměrné tramvajové soupravy. Nejde ale o dlouhá článková vozidla jako jezdí v Praze nebo Brně, nýbrž o upravené krátké vozy VarioLF, které mají dveře po obou stranách. Aby byly soupravy opravdu obousměrné, jezdí vozy na Nové Sady spřažené zadní stranou. „Jezdit bude deset tramvají a čtyři budou jako technická rezerva pro případ poruchy či nehody,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Olomouce Vladimír Menšík. Poslední dvě ze čtrnácti nových tramvají dostane dopravní podnik příští týden, zaplatil za ně 370 milionů korun.

Trnkova je nová konečná linky 3 (z Fibichovy, o víkendech z Náměstí Hrdinů), od poloviny prosince přibude ještě číslo 5. Na Nové Sady dojedou cestující zhruba jednou za půl hodiny, dopravní podnik předpokládá, že ročně sem sveze na milion cestujících.

Z prozatímní konečné se zatím trať dále nerozrůstá, ačkoli by jí mělo přibýt nejméně dalšího 1,3 kilometru. „Projektová příprava na druhou etapu je už v pokročilé fázi zpracování,“ uvedl primátor Martin Novotný (ODS). O stavbě a financování však podle něj rozhodne až nové vedení města po volbách na podzim příštího roku. Pokud se příprava a schvalování nezadrhne, mohly by do tří let začít jezdit tramvaje až do Družební ulice. Výhledově ještě město uvažuje o třetí etapě, která by trať prodloužila ja Jižní ulici.

První část trati na Nové Sady vystřídala na pozici nejnovější olomoucké tramvajové dráhy tu v třídě Kosmonautů. Spojnice hlavního nádraží a tržnice je v provozu od roku 1997. Celkem je ve městě 30 kilometrů tramvajových tratí. První olomoucká tramvajová trať vznikla v roce 1899 a vedla od nádraží na Horní náměstí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...