Slzy Alexandra Velikého zahájily Olomoucký festival

Olomouc - Hudebně-scénické dílo Slzy Alexandra Velikého zahájilo olomoucký operní festival. Opera Tomáše Hanzlíka byla napsána na objednávku Národního divadla, kde měla světovou premiéru na začátku tohoto roku. Do Olomouce se sjeli všichni hlavní představitelé, včetně mezzosopranistky Soni Červené. Operu nově nastudoval olomoucký orchestr.

Mluvené slovo nebo interaktivní hra s diváky nepatří k běžným operním postupům. Hudební skladatel Tomáš Hanzlík společně s mladým slovinským režisérem, který působí pod uměleckým jménem Rocc, vytvořil neokoukanou hudebně-scénickou inscenaci, která vychází z 200 let starého latinského textu. Autor Tomáš Hanzlík k předloze říká: „Původně to není opera, ale rétorická záležitost. Bylo zapotřebí text zkrátit a upravit pro operní libreto.“

Po uvedení inscenace v Národním divadle dalo atrium jezuitského konviktu Hanzlíkově opeře další rozměr. „Chtěli jsme představení dát ambientální rozměr, tedy použít prostor, který zde máme, a propojit ho s divadelními elementy obsaženými v díle,“ komentuje scénické ztvárnění režisér Rocc.

Autoři své dílo charakterizují jako „tragédii s komickými scénami“, „nebarokní minimalismus“ či „designové divadlo“. „Má to některé prvky barokní hudební řeči, ale celek je poučený historickým vývojem, který přišel po baroku,“ dodává Tomáš Hanzlík.

Hra plnila původně především výchovný účel. Postava Alexandra Velikého měla studenty piaristické koleje motivovat k touze po úspěchu. „Když si domyslíte příběh do důsledku, cílevědomost Alexandra vede k velké válce, k velkému krveprolití. My se snažíme tuto rovinu použít spíše jako parodický efekt,“ uzavírá Hanzlík.

Slzy Alexandra Velikého jsou Hanzlíkovou třetí operou vycházející z latinského textu z osmnáctého století.

Vydáno pod