Příčina historicky nejtragičtějšího leteckého neštěstí ČSA zůstává skryta

Damašek - Nejtragičtější letecká nehoda v historii Československých aerolinií, která si vyžádala 126 obětí, se stala 19. srpna 1975 v Damašku. Dopravní letoun Il-62 letěl na lince Praha-Teherán s mezipřistáními v Damašku a Bagdádu, při přistávacím manévru v syrské metropoli ale havaroval a začal hořet. V troskách zahynulo 115 cestujících a všech jedenáct členů posádky, dva cestující, student a půlroční dítě nehodu jako zázrakem přežili. Příčina nehody nebyla jednoznačně určena.

Letoun ČSA číslo 540 pod vedením kapitána Gajdoše a v době nehody řízený druhým pilotem Žižkou startoval z ruzyňského letiště v 19:35. Po přeletu Bejrútu převzalo let řízení letového provozu v Damašku. Ve 22:09 hodin tamního času nahlásila posádka, že hodlá zahájit přiblížení, což jí věž povolila. Posádka ještě potvrdila přijetí informace o příznivém počasí na letišti, to ale bylo poslední radiové spojení s letem OK 540. Čtyři minuty po posledním hlášení, ve 22:13, letoun havaroval.

Martin Velek, letecký publicista:

„Na místě vůbec nebyli českoslovenští vyšetřovatelé. Celá nehoda byla v režii místních vyšetřujících orgánů. Údajně shořely obě černé skřínky, které jsou proti vysoké teplotě dobře chráněny, což je podezřelé.“

9 minut
Martin Velek hostem Studia 6
Zdroj: ČT24


Příčinu nehody nedokázala vyšetřovací komise zjistit. „Není vyloučeno, že byly špatně nastaveny výškoměry a posádka si nebyla dobře vědoma výšky letu,“ řekl letecký publicista Martin Velek. Na domovském letišti a na ostatních letištích v socialistických zemích totiž byla tehdy dispečery předávána výška QFE - skutečný barometrický tlak v úrovni dráhy, ale od věže v Damašku posádka obdržela výšku QNH - tlak přepočítaný na hladinu moře. Zřejmě jejich záměna posádkou se pak stala lidem na palubě osudnou. Po nehodě se ale objevily i spekulace, že letadlo bylo sestřeleno.

Letiště v Damašku nebylo v době nehody ještě vybaveno sekundárním radiolokátorem, takže na řídící věži neměli k dispozici aktuální informace o výšce letounu. Čtyřmotorový proudový letoun sovětské výroby, Iljušin Il-62, byl do flotily ČSA zařazen v roce 1968. Letoun tehdy zapůjčil sovětský Aeroflot. Sloužil hlavně na dálkových tratích, poslední z více než tuctu strojů v barvách ČSA dolétal v říjnu 1994.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...