Pendolino zůstane výhradně pro Ostravu

Praha – Naklápěcí soupravy Pendolino nadobro opustí trasu Praha–Brno, která je součástí mezinárodního tahu, pro který je kdysi České dráhy objednaly. Všech sedm jednotek bude nadále jezdit výhradně na spojích z Prahy do Ostravy. Čest Pendolina na pražsko-brněnské trase dnes zachraňuje vlak Supercity Slovenská strela. Slovenské Hospodárské noviny ale poukázaly na plánované nahrazení tohoto spoje klasickou soupravou s lokomotivou.

Jednotky řady 680 od 11. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, využijí už jenom cestující na pražsko-ostravské lince. Díky nasazení všech sedmi jednotek ji však budou moci dráhy prodloužit – byť jenom o víkendech. V sobotu a neděli bude jezdit po jednom páru pendolin z Prahy přes Ostravu až do Žiliny, další jednotka zase bude každou sobotu pokračovat na ranní cestě z Ostravy přes Prahu a Plzeň až do Františkových Lázní. Mezi Prahou a Ostravou budou spoje nadále jezdit ve stejném rozsahu jako dnes včetně pátečního posilového spoje Pendolino Sprinter, který jezdí mezi Prahou-hlavním nádražím a Ostravou-Svinovem bez zastavení.

Na vlak Slovenská strela chtějí České dráhy s novým grafikonem nasadit nejmodernější vozy, které mají – v letech 2006 a 2007 je vyrobil Siemens. Protože však postrádají naklápěcí systém a nemohou projíždět oblouky tak rychle jako Pendolino, pojedou z Prahy do Bratislavy déle.

Elektrické jednotky řady 680 Pendolino objednaly České dráhy už v 90. letech u konsorcia ČKD-Siemens-Fiat. Po krachu ČKD převzala konstrukci italská firma (nově součást koncernu Alstom) a za cenu původně objednaných deseti souprav dodala s velkým zpožděním pouze sedm jednotek. Záhy se staly symbolem rychlého spojení Prahy s Ostravou, na původně plánované trase Berlín–Praha–Vídeň nikdy nejezdily. Od roku 2006 se však mohli svézt cestující několika spoji denně alespoň z Prahy do Břeclavi a později i do Vídně nebo Bratislavy. Nyní dráhy stáhnou všechna Pendolina na ostravskou linku. Na trasu Berlín–Praha–Vídeň chtějí v budoucnu nasadit soupravy Viaggio Comfort (tzv. Railjet), které má výrobce Siemens dodat v letech 2013 a 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...