Od tragédie je dělily okamžiky. Řidič autobusu, který uvízl na přejezdu, skončil před soudem

5 minut
UDÁLOSTI: Autobus plný dětí se ocitl uvězněný na železničním přejezdu ve Skalici nad Svitavou
Zdroj: ČT24

Až pětiletý trest hrozí řidiči autobusu plného dětí, který uvízl před dvěma lety na železničním přejezdu ve Skalici nad Svitavou v okrese Blansko. Ve smrtelném nebezpečí se tenkrát ocitly čtyři desítky školáků. Státní zástupce viní řidiče z obecného ohrožení. Na přejezd podle svědků vjel už v době, kdy svítila výstražná světla.

Dramatické chvíle zažily před dvěma lety čtyři desítky školáků v autobusu na železničním přejezdu ve Skalici nad Svitavou. Řidič vjel na přejezd, nestihl ale projet. Závora padla na jeho střechu.

Zablokovala ho kolona, která se vytvořila v omezení za přejezdem - silnice tam totiž byla kvůli opravám zúžená. Řidič autobusu se nejdřív pokoušel zvednout závoru sám, nakonec mu pomohli dva studenti, které vezl. 

„ Vjeli jsme pod závory a najednou se to zavřelo. Pan řidič se pokoušel závoru oddělat, jenže to nešlo. Požádal, aby mu někdo pomohl. Tak jsme s kamarádem vyběhli,“ popisuje nyní situaci jeden z mladíků Štěpán Burger. 

Řidič nákladního auta v protisměru musel sám riskovat, aby autobusu uvolnil cestu

Zbylých čtyřicet pasažérů celou dobu zůstalo uvnitř. Nakonec uvolnilo cestu nákladní auto čekající v protisměru a autobusu se podařilo odjet. Řidič tohoto nákladního auta přitom ale musel sám riskovat. Popojel dopředu, blíž ke kolejím, a jeho auto pak zůstalo uvězněno pod druhou závorou. 

Jenom chvílí poté projely místem dva vlaky, jeden z nich vezl 140 lidí. Naštěstí ale jely po opačné koleji, než kam nákladní auto zasahovalo.

„Všechno to trvalo tak dvě minuty. Když jste pod závorou na přejezdu, není to nic příjemného,“ dodává k situaci Štěpán Burger.

Řidiči autobusu hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti až pět let vězení. Brání se, že v době, kdy na přejezd vjížděl, červená světla nesvítila.

1 minuta
Video, které natočil svědek události Petr Kozelka
Zdroj: ČT24

Klíčovým důkazem bylo u soudu video svědka

Redaktor deníku Právo Petr Kozelka byl v tu chvíli v bezpečí před závorami. Právě on je autorem videa, které u soudu sloužilo jako jeden z klíčových důkazů. Řidiče viděl vjíždět na přejezd už ve chvíli, kdy blikala výstražná světla. „Z toho autobusu pomalu vystoupil, obhlížel situaci, přitom mu ležela závora na autobusu,“ popsal Petr Kozelka.

Železniční přejezd ve Skalici nad Svitavou je frekventovaný - závory se tam spouštějí každých pár minut. A co chvíli tam projíždějí i autobusy, které vozí z vlakového nádraží denně stovky žáků do škol v nedalekých Boskovicích.

Předloni na podzim byla navíc silnice u přejezdu rozkopaná a autobus kvůli tomu blokovala další auta. Proto na přejezdu uvízl.

Neměl na přejezdu co dělat, říká státní zástupce

„Jestliže se v této zatáčce objeví auto a autobus už je na přejezdu, co má chudák řidič udělat,“ hájil řidiče u soudu majitel dopravní firmy Dopaz František Zunka.

„To že uvízl na přejezdu, byla chyba řidiče v osobním autě na druhé straně. Vjel do opravovaného, zúženého úseku a autobus tak nemohl vyjet,“ uvedl na obhajobu svého mandanta řidičův advokát. 

Žalobce ale vidí situaci opačně: „Obžalovaný vjel na přejezd, přestože neměl zaručeno, že ho bude moci bezpečně opustit. Svědci potvrdili, že jel na červenou. Neměl na přejezdu co dělat,“ uvedl státní zástupce Pavel Kuthan.

A dodal, že dopravní situace se mění každým okamžikem, ale co zůstává, je bezpečnost cestujících.

Soudní jednání bude pokračovat ve čtvrtek, kdy by měl padnout rozsudek. Řidiči autobusu hrozí za obecné ohrožení až pětiletý trest.

Loni zemřelo na přejezdech 45 lidí

Ke srážce železničního a silničního vozidla dochází v Česku poslední dobou velmi často. Loni jich bylo 175. Celkem na přejezdech zemřelo 45 lidí. Proti minulým letům je to nárůst o čtyřicet procent a návrat k hodnotám z nejhoršího období okolo roku 2000.

Vývoj mimořádných událostí na železničních přejezdech
Zdroj: Drážní inspekce

Zhruba třetina až polovina mrtvých jsou chodci, nejčastěji ale umírají lidé v osobních autech. V březnu loňského roku zemřeli například dva lidé u Golčova Jeníkova. Signalizace na přejezdu byla vypnutá a vlak jel proto pomalu.

Stejnou bilanci měla i srpnová nehoda u Letohradu, tady byl přejezd funkční. V květnu to byla Tatra ze stavby, která se srazila s osobním vlakem u Měšic. Bilance pět zraněných. Asi nejhorší nehoda se stala v září u Vnorov. Tady zemřel řidič traktoru, ve vlaku bylo osm zraněných.

Nejnebezpečnější železniční přejezdy v ČR
Zdroj: ČT24

Řidiči hazardovali se životem už i letos

I v letošním roce už jsou první oběti vlakových neštěstí. V lednu tři lidé zahynuli v osobním autě, které vjelo před vlak na železničním přejezdu v západočeských Vejprnicích. Se životem hazardoval v lednu řidič autobusu v Moravském Písku na Hodonínsku. Vjel na železniční přejezd na červenou a jen těsně se minul s mezinárodním vlakem.

V březnu hrozila srážka s vlakem ve Vratimově u Ostravy. Pětatřicetiletý řidič nákladního auta vjel i přes svítící červené světlo na železniční přejezd, kde ho uvěznily závory. Cizinec je prorazil, aby se vyhnul srážce, a z místa odjel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 7 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 7 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...